به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مقاومت شی جین پینگ در برابر اصلاحات اقتصادی عمیق تر

پایگاه خبری فولاد ایران- جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، در اواخر سال گذشته که از پکن بازدید کرد، شکایت کرد که مازاد تجاری چین با اروپا در حال افزایش است، حتی زمانی که بازار آن برای شرکت‌های اروپایی سخت‌تر شده است. بورل هشدار داد که ممکن است این امر واکنشی از طرف ما داشته باشد. این پاسخ هفته گذشته آشکار شد و اتحادیه اروپا برای اولین بار در یورش به دفاتر Nuctech، یک سازنده چینی اسکنرهای امنیتی فرودگاه و بندر، در ورشو و روتردام، از اختیارات جدید ضد یارانه ای خود استفاده کرد.
این حمله، آخرین مورد از یک سری تحقیقات مرتبط با تجارت توسط اتحادیه اروپا علیه شرکت های چینی، در حالی صورت می گیرد که شرکای تجاری چین علیه آنچه که آنها استدلال می کنند سیل صادرات ارزان قیمت از دومین اقتصاد بزرگ جهان اعتراض می کنند.
در حالی که پکن انگیزه سرمایه‌گذاری در تولید را فراهم می‌کند، اما برای تحریک مصرف خانوارها کار چندانی انجام نمی‌دهد. بی میلی چین برای ایجاد تعادل مجدد در اقتصاد خود یکی از چالش های بزرگی است که سیستم های مالی جهانی با آن مواجه است و تهدیدی برای بدتر شدن روابط تجاری و دیپلماتیک پکن نه تنها با کشورهای غربی بلکه با کشورهای در حال توسعه است.
به گزارش 
فولاد ایران، چه در داخل و چه در خارج از چین، دیدگاهی قوی در میان بسیاری از اقتصاددانان وجود دارد که این کشور می تواند دوره رشد قوی بیشتری را تضمین کند، اگر بتواند مصرف شهروندان خود را افزایش دهد. در واقع، رئیس جمهور شی جین پینگ، در مواجهه با بحران املاک، اقداماتی یکباره برای تحریک مصرف انجام داده تا کاهش تقاضای داخلی را جبران کند. اما شی از اقدامات رادیکال تر، مانند انتقال پول نقد به مصرف کنندگان یا اصلاحات اقتصادی عمیق تر اجتناب کرده است. در عوض، آخرین کمپین او آزاد کردن نیروهای تولیدی با کیفیت جدید و سرمایه گذاری بیشتر در تولیدات پیشرفته، مانند خودروهای برقی، صنایع انرژی سبز و هوش مصنوعی است.
به گفته تحلیلگران، دلایل عدم اقدام رادیکال تر در مورد مصرف، از نیاز به ایجاد رشد سریع از طریق پمپاژ بودجه دولتی، این بار به سمت تولید تا مشکلات عمیق تر اصلاح اقتصادی که به آن معتاد شده است، متغیر است. تحلیلگران استدلال می کنند که هرچه کنترل شی بر زنجیره های تامین جهانی بیشتر باشد، احساس امنیت بیشتری می کند، به ویژه با افزایش تنش ها با ایالات متحده. این منجر به تاکید بر سرمایه گذاری، به ویژه در فناوری، به جای مصرف می شود.
مناقشات در اروپا و در حال حاضر در خاورمیانه بارها اهمیت حفظ ظرفیت تولید قوی و موجودی کافی را ثابت کرده است. به گفته تحلیلگران، فشار بر پکن برای یافتن مدل رشد جدید در حال افزایش است. چین آنقدر بزرگ شده است که نمی تواند به شرکای تجاری خود برای جذب تولید مازاد خود تکیه کند. فشار بر پکن برای یافتن مدل رشد جدید شدید است، اما به نظر می رسد رئیس جمهور در برابر اصلاحات اقتصادی عمیق تر مقاومت می کند.


منبع: فایننشال تایمز

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۵۱
تعداد بازدید : ۱۰۸
کد خبر : ۶۹,۴۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید