به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش سود غول نفتی عربستان سعودی

پایگاه خبری فولاد ایران- آرامکو عربستان اعلام کرد که سود خالص آن در سه ماهه اول سال جاری 14.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، در حالی که این کشور همچنان به کاهش تولید داوطلبانه نفت خود ادامه می‌دهد. غول نفتی عربستان در بیانیه‌ای که در وب سایت بورس اوراق بهادار عربستان (تداول) منتشر شد، گفت: «درآمد خالص آرامکو برای سه ماهه اول سال 2024 به 102.27 میلیارد ریال سعودی (27.27 میلیارد دلار) رسید، در حالی که این رقم برای همان دوره سال 2023 119.54 میلیارد ریال سعودی (31.88 میلیارد دلار) بود.» آرامکو که چهارمین شرکت بزرگ جهان از نظر ارزش بازار و بخش اعظم سهام آن متعلق به دولت عربستان سعودی است، توضیح داد که این کاهش در درجه اول نتیجه کاهش مقادیر نفت خام فروخته شده است. تولید عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان است، در حال حاضر تقریباً 9 میلیون بشکه در روز است که کمتر از ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه در روز محسوب می‌شود.
به گزارش فولاد ایران، کاهش سود آرامکو به دلیل مجموعه‌ای از تصمیمات برای کاهش تولید نفت در عربستان سعودی است که در اکتبر 2022 آغاز شد، زمانی که ائتلااف کشورهای صادرکننده نفت اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه به منظور حمایت از قیمت نفت از کاهش حدود دو میلیون بشکه‌ای نفت در روز خبر دادند. علاوه بر این، در آوریل 2023، ریاض کاهش 500 هزار بشکه‌ای در روز را به عنوان بخشی از اقدام مشترک با اوپک پلاس برای کاهش بیش از یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد.
پس از نشست اوپک پلاس در ژوئن 2023 نیز ریاض کاهش بیشتر تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد. مارس گذشته، وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که آخرین کاهش داوطلبانه تولید نفت را که از ژوئیه 2023 آغاز کرده بود، تا سه ماهه دوم سال جاری تمدید می‌کند و پس از آن به تدریج با توجه به شرایط بازار افزایش تولید از سر گرفته می‌شود.


منبع: Oilprice

 

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۲۵۴
کد خبر : ۶۹,۵۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید