به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بانک های مرکزی جهان در صدد افزایش ذخایر دلاری

پایگاه خبری فولاد ایران- علیرغم درخواست برخی کشورها مبنی بر کناره گیری از ارز ایالات متحده، افزایش نرخ بهره باعث افزایش تقاضای دلار می شود.
بر اساس یک نظرسنجی سالانه، تعداد بانک‌های مرکزی که به دنبال افزایش مواجهه خود با دلار آمریکا هستند، در سال جاری به شدت افزایش یافته است که درخواست‌های گیج‌کننده برخی از کشورهای در حال توسعه برای استفاده از ارزهای رقیب به عنوان ذخیره است. 
بر اساس گزارش انجمن رسمی مؤسسات پولی و مالی، یک اندیشکده بریتانیا، 18 درصد خالص بانک‌های مرکزی جهانی قصد دارند تخصیص دلار خود را طی یک تا دو سال آینده در واکنش به بالا ماندن نرخ‌های بهره آمریکا افزایش دهند.  
به گزارش فولاد ایران، همزمان، تقاضا برای یوان در میان بانک‌های مرکزی متوقف شده است و روند سال‌های اخیر را، زمانی که بانک‌های مرکزی بیشتری قصد داشتند در معرض قرار گرفتن پول چین قرار بگیرند، متوقف کرده است. از طرفی مسدود شدن بیش از 300 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه در سال 2022 همچنین باعث شد تا برخی از بزرگترین اقتصادهای نوظهور جهان از دلار دور شوند. نیکیل سنگانی، مدیر عامل OMFIF گفت: «این واقعیت که دلار پر تقاضاترین ارز در کوتاه مدت است، در حالی که تقاضا برای یوان کاهش یافته است، نشان می دهد که این روایت گسترده از دلارزدایی حداقل متوقف شده است.
سنگانی افزود که بیشترین تقاضا برای دلار در افق یک تا دو ساله در میان بانک‌های مرکزی آسیا بوده است، در حالی که مدیران ذخایر در آسیا و آمریکای لاتین به احتمال زیاد برای کاهش تخصیص یوان خود برنامه‌ریزی می‌کنند. گزارش های مربوط نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی در اجلاس سران کشورهای موسوم به بریکس در سال گذشته - که به مصر و اتیوپی منتهی شد به دلار نسبت به یوان، توجه بیشتری داشته اند.
اما گزارش OMFIF می‌گوید که به نظر می‌رسد عوامل کوتاه‌مدت باعث افزایش تقاضا برای دلار در بین بانک‌های مرکزی شده است، از جمله بازده بالاتر مورد انتظار از ایالات متحده، جایی که پیش‌بینی می‌شود نرخ‌ها بالاتر از چین باقی بماند. 
تعدادی از بانک های مرکزی از جمله بانک مرکزی اروپا، بانک ملی لهستان، بانک مرکزی نیوزلند و بانک مرکزی آفریقای جنوبی اعلام کرده اند که ارائه بازده بخشی از هدف سرمایه گذاری آنها است. 
بر اساس داده های صندوق بین المللی پول، دلار در حال حاضر حدود 58 درصد از ذخایر جهانی را تشکیل می دهد که از 70 درصد در ابتدای قرن کاهش یافته است. سهم فعلی یوان 2.3 درصد است. 
بر اساس گزارش OMFIF، میانگین نسبت ذخایر طلای بانک‌های مرکزی از 9 درصد به 11 درصد در سال گذشته افزایش یافته است. 

 

منبع: فایننشال تایمز

۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۴۲
تعداد بازدید : ۲۱۶
کد خبر : ۶۹,۷۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید