به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیچیدگی های ژئواکونومیک و محرک های جدید رشد

پایگاه خبری فولاد ایران- رشد اقتصادی در سرتاسر جهان ممکن است در سال‌های اخیر سقوط کرده باشد، اما چشم‌انداز اقتصاد جهانی در حال بهبود است.
به گزارش فولاد ایران، آخرین چشم انداز اقتصاددانان ارشد مجمع جهانی اقتصاد نشان داد که تنها 17 درصد از اقتصاددانان ارشد مورد بررسی انتظار دارند که اقتصاد جهانی در باقی مانده سال 2024 ضعیف شود. این رقم نشان دهنده کاهش خیره کننده از 56 درصد از پاسخ دهندگانی است که آخرین بار در ژانویه در زمان نظرسنجی همین دیدگاه را داشتند. علاوه بر این، بیش از هشت نفر از هر ده پاسخ دهنده اکنون می گویند که انتظار دارند اقتصاد جهانی در سال جاری تقویت شود یا بدون تغییر بماند.
در این گزارش آمده است: "نشانه های بهبود در بخش تولید، همراه با بهبود در اعتماد کسب و کار و خانوار، این دیدگاه را تقویت کرده است که شدیدترین خطرات برای چشم انداز کوتاه مدت شروع به تثبیت کرده اند."
با این حال، علی‌رغم چشم‌انداز اقتصادی روشن‌تر، منابع افزایش نوسانات در سرتاسر اقتصاد جهانی باقی مانده است، که بسیاری از آنها می‌توانند تأثیرات عمیقی بر مسیرهای رشد داشته باشند.
این گزارش می افزاید که انتظارات بهبود یافته، در پس زمینه ادامه سطوح بالای عدم قطعیت، به ویژه به دلیل واگرایی ها و شکاف های اقتصادی و ژئوپلیتیک جهانی اتفاق می افتد. علاوه بر این، انتظارات رشد در هر منطقه، با چشم انداز قوی برای رشد در بیشتر آسیا و ایالات متحده در سال 2024 و انتظارات ضعیف برای اروپا، به طور قابل توجهی متفاوت است.
با این حال چندین فرصت برای تقویت رشد وجود دارد. هوش مصنوعی مطمئناً نویدبخش است، اما پتانسیل آن، حداقل در کوتاه مدت، محدود به اقتصادهای پیشرفته خواهد بود که دارای زیرساخت دیجیتال، نیروی کار بسیار ماهر و چارچوب های سازمانی مورد نیاز برای استفاده حداکثری از فناوری هستند.
برای تقویت موثر رشد اقتصادی، ترجیح این است که سیاست‌های عمومی بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها متمرکز شوند که کسری‌ها را برطرف کرده و توسعه صنایع کلیدی را ارتقا می‌دهند. این رویکرد می‌تواند بهره‌وری، اتصال و جذب سرمایه‌گذاری بیشتر را بهبود بخشد و منجر به فعالیت‌های اقتصادی و فرصت‌های شغلی شود.
این امر مستلزم سرمایه گذاری قابل توجه در ارتقای فناوری و توسعه صنایع جدید است. با این حال، شناسایی پتانسیل های خاص هر اقتصاد و تنظیم سیاست ها بر اساس آن، به جای اتخاذ یک رویکرد یک اندازه مناسب از سایر زمینه ها، بسیار مهم است.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۵۲
تعداد بازدید : ۲۳۱
کد خبر : ۶۹,۷۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید