به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

برنامه چین برای فروش خودروهای الکتریکی ارزان قیمت به سایر نقاط جهان

پایگاه خبری فولاد ایران- احیای یک کارخانه خودروسازی در شمال شرق فقیر برزیل به عنوان نمادی از پیشرفت جهانی چین و عقب نشینی غرب است. BYD، شرکت مستقر در شنژن، یک کارخانه قدیمی فورد در Camaçari را تصاحب کرده است که تقریباً یک قرن پس از شروع فعالیت هنری فورد در برزیل توسط این خودروساز آمریکایی رها شد.
زمانی که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، سال گذشته از چین بازدید کرد، با بنیانگذار و رئیس میلیاردر BYD وانگ چوانفو ملاقات کرد. پس از آن جلسه، BYD این کشور را برای اولین مرکز خودروسازی خود در خارج از آسیا انتخاب کرد. بر اساس یک طرح سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار، BYD قصد دارد امسال تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی را در این سایت در ایالت باهیا آغاز کند، که همچنین شاسی اتوبوس و کامیون را تولید می کند و مواد باتری را پردازش می کند.
به گزارش فولاد ایران، دور از ذهن نیست که این کارخانه در موجی از سرمایه گذاری شرکت های چینی در زنجیره تامین تولید خودروهای الکتریکی در مهم ترین اقتصادهای در حال توسعه جهان قرار می گیرد.
نتیجه ناخواسته افزایش حمایت گرایی در ایالات متحده و اروپا می تواند سوق دادن بسیاری از بازارهای نوظهور به دست چین باشد. ماه گذشته، جو بایدن با پرده برداری از تعرفه های جدید گسترده بر روی طیف وسیعی از محصولات فناوری پاک - به ویژه تعرفه 100 درصدی بر خودروهای برقی، یک موضع گسترده علیه حمایت مالی عمیق پکن از صنعت چین صادر کرد.
اما این تعرفه‌ها، همراه با افزایش محدودیت‌ها بر سرمایه‌گذاری چین در خاک آمریکا، تأثیر زیادی بر بازار جهانی خودرو خواهد داشت و در واقع تولیدکنندگان پیشرو در جهان خودروهای برقی چین را از بزرگترین اقتصاد جهان خارج می‌کند. انتظار می رود تحقیقات ضد یارانه ای خود اتحادیه اروپا در مورد خودروهای برقی چینی هفته آینده به پایان برسد زیرا بروکسل تلاش می کند از خودروسازان اروپایی با جلوگیری از ورود خودروهای برقی ارزان قیمت چینی به این اتحادیه محافظت کند. مقامات دولتی، مدیران اجرایی و کارشناسان می گویند که مجموعه تعرفه های جدید فناوری پاک صادر شده توسط واشنگتن و بروکسل، بازیگران برجسته چین را وادار می کند تا تمرکز خود را بر بازارهای سایر نقاط جهان بیشتر کنند.
آنها استدلال می کنند که این منجر به تسلط چین در مهم ترین بازارهای نوظهور جهان، از جمله آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و خاورمیانه، و اقتصادهای غربی باقی مانده که کمتر از ایالات متحده و اروپا محافظه کار هستند، خواهد شد.
ایلاریا مازوکو، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، می‌گوید که غرب باید درک کند که جاه‌طلبی‌های جهانی چین فرصتی را برای بسیاری از کشورها ایجاد می‌کند تا پایه تولید خود را گسترش دهند و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در «فناوری‌های آینده» به دست آورند. او می‌گوید که سرمایه‌گذاری‌های چین در فناوری پاک در جهان در حال توسعه، سیاست خارجی دولت‌های غربی را «واقعاً پیچیده» می‌کند، دولت‌هایی که قبلاً سعی کرده‌اند از طریق برنامه زیرساختی به اصطلاح «کمربند و جاده» رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ درباره خطر وابستگی به پکن هشدار دهند.
او می‌گوید: «سخت است که به یک کشور در جهان در حال توسعه بگوییم، «شما نباید بخواهید کارخانه‌ها یا پالایشگاه‌های بیشتری داشته باشید، زیرا این سرمایه‌گذاری چینی است».
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که امسال 10.1 میلیون خودروی الکتریکی در چین، 3.4 میلیون در اروپا و 1.7 میلیون دستگاه در ایالات متحده فروخته خواهد شد. این آژانس پیش‌بینی کرده است که ناوگان جهانی خودروهای برقی هشت برابر خواهد شد و به حدود 240 میلیون خودرو در سال 2030 خواهد رسید. علاوه بر این، سهم بزرگی از این گسترش احتمالاً از بازارهای جدید حاصل می شود.
تنها در سال گذشته شرکت‌های مستقر در چین و هنگ‌کنگ 13.9 میلیارد دلار در اندونزی سرمایه‌گذاری کردند که گمان می‌رود بیشتر آن در صنعت فلزات و معدن بوده است. شرکت های چینی بیش از 90 درصد از ذوب نیکل در این کشور را تشکیل می دهند. BYD در اوایل سال جاری اعلام کرد که 1.3 میلیارد دلار در یک کارخانه خودروهای برقی در اندونزی سرمایه گذاری خواهد کرد.
داستان در برزیل نیز مشابه است، جایی که BYD و گروه هموطن گریت وال موتور در شرف آغاز تولید داخلی هستند که می تواند برای صادرات به منطقه وسیع تر نیز خدمت کند. برزیل که ششمین بازار بزرگ خودرو در جهان است، در استقبال از برقی‌سازی کند بوده است. این تا حدی به استفاده گسترده آن از اتانول کم کربن به دست آمده از نیشکر نسبت داده می شود. اما در حال حاضر نشانه هایی از تغییر وجود دارد. سال گذشته فروش خودروهای برقی در برزیل تقریباً دو برابر شد و در ماه‌های اخیر این کشور با پشت سر گذاشتن بلژیک به بزرگترین مقصد صادراتی تک خودروهای برقی چینی تبدیل شد.
طی سال‌های اخیر ارزش صادرات چین به بازارهای نوظهور از اقتصادهای توسعه‌یافته پیشی گرفته است، یک تغییر تاریخی پس از دهه‌ها رشد چین که بیشتر به اقتصادهای G7 وابسته است. تو شین کوان، استاد و رئیس موسسه چین برای مطالعات سازمان تجارت جهانی، در دانشگاه تجارت بین‌الملل و اقتصاد، گفت: «از منظر استراتژی ملی، شکی نیست که تمرکز استراتژی اقتصادی خارجی آینده چین به سمت کشورهای در حال توسعه تغییر خواهد کرد.»


منبع: فایننشال تایمز

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۳۲
تعداد بازدید : ۲۰۷
کد خبر : ۶۹,۷۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید