به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تأثیر فناوری بر تجارت جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران- فناوری نقشی اساسی در کاهش اصطکاک تجاری ایفا می کند. در طول کووید-19، پیشرفت‌های فناوری - مانند تجارت الکترونیک، پرداخت‌های دیجیتال، محاسبات ابری، اینترنت اشیا و جی5، تجارت بین‌المللی را به‌طور قابل توجهی مختل کرد. هوش مصنوعی در حال حاضر در فرآیندهای مختلف مرتبط با تجارت ادغام شده است، در حالی که انتظار می‌رود روباتیک، واقعیت مجازی و چاپ سه‌بعدی برای تجارت در میان مدت یکپارچه‌ تر شوند.
به گزارش فولاد ایران، با به رسمیت شناختن پتانسیل این فناوری ها برای افزایش کارایی و فراگیر بودن تجارت بین المللی، مجمع جهانی اقتصاد با همکاری وزارت اقتصاد امارات متحده عربی و وزارت توسعه اقتصادی ابوظبی، طرح تجارت فناوری را راه اندازی کرد.
بیش از 400 رهبر تجارت و فناوری جهانی در ابوظبی در مجمع تجارت فناوری در فوریه 2024 در حاشیه کنفرانس وزیران MC13 سازمان تجارت جهانی گرد هم آمدند. در دستور کار موضوعاتی مانند شکل دادن به آینده تامین مالی تجارت، تجارت سبز، لجستیک، زنجیره تامین و تسهیل تجارت، با تمرکز کلی بر تسریع استقرار راه حل های مبتنی بر فناوری در زنجیره های تامین جهانی بود.
رهبرانی که در این بحث مشارکت داشتند شامل پاملا کوک-همیلتون، مدیر اجرایی مرکز تجارت بین‌المللی، خوزه وینالز، رئیس گروه استاندارد چارترد؛ Sonsoles Garcia، وزیر تولید، تجارت خارجی، سرمایه گذاری و شیلات اکوادور؛ محمود البستکی، مدیر عملیاتی فناوری‌های دیجیتال DP World و تارک سلطان، نایب رئیس هیئت مدیره در چابکی، بودند.
در طول مجمع تجارت فناوری، بنیاد IOTA Ecosystem DLT مستقر در امارات 10 میلیون دلار برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اولیه با تمرکز بر TradeTech، امور مالی تجارت و راه‌حل‌های توکن‌سازی متعهد شد. هدف این بودجه تقویت اکوسیستم تجارت دیجیتال در امارات متحده عربی، آفریقا و سایر نقاط جهان با پیشبرد راه‌حل‌های تجارت دیجیتال و مالی است. این ابتکار بر اساس توافقنامه همکاری اخیر برای ایجاد سازمان خط لوله اطلاعات لجستیک تجاریTLIP  است.
شکل دادن به قوانین اقتصاد دیجیتال یک سفر بلندپروازانه است که نیازمند تلاش مشترک است.
در جهانی که با بحران های متعدد مواجه است، تجارت برای افزایش رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه ضروری است. برخی از شدیدترین خطراتی که دهه آینده را تحت تأثیر قرار می دهد شامل تغییرات سریع فناوری، عدم اطمینان اقتصادی، گرم شدن سیاره و درگیری های ژئوپولیتیک است.
داده های بانک توسعه آسیایی نشان می دهد که شکاف مالی تجارت جهانی در سال 2022 به حدود 2.5 تریلیون دلار رسیده است که عمدتاً بر شرکت های کوچک و متوسط تأثیر می گذارد. رد مالی تجارت اغلب به دلیل فقدان روابط تجاری با موسسات مالی، مسائل مربوط به اسناد و مسائل مربوط به انطباق است.
استفاده از فناوری برای تسهیل تجارت می تواند منجر به بهره وری و دستاوردهای پایدار و در نتیجه رونق شود.
به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند برای ایجاد انقلابی در طبقه‌بندی کد HS کالاها برای اظهارنامه گمرکی، سیستم‌های مدیریت ریسک، فرآیندهای بازرسی و ممیزی‌های غیر نفوذی استفاده شود.
با حذف موانع در زنجیره تامین، تجارت می تواند به موتوری برای رشد در کشورهایی تبدیل شود که بیشتر به آن نیاز دارند، با ایجاد راهکارهای مدیریت ریسک برای کاهش بازرسی‌های فیزیکی، کامپیوتری کردن فرآیند مدیریت پیش‌پرداخت‌های گمرکی، تبدیل گواهی‌های کاغذی برون مرزی به اسناد الکترونیکی که از طریق بسترهای تبادل الکترونیکی داده‌ها عبور می‌کنند و ایجاد پروتکل‌های پرداخت الکترونیکی.


منبع: مجمع تجارت جهانی

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۳۳
تعداد بازدید : ۲۱۴
کد خبر : ۶۹,۷۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید