به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تغییر اروپا از گاز روسیه به LNG گران قیمت

پایگاه خبری فولاد ایران- زمانی که اتحادیه اروپا پس از حمله به اوکراین در سال 2022 روسیه را با تحریم‌ها بمباران کرد، گاز در کانون توجه قرار گرفت.
روسیه بزرگترین تامین کننده این قاره بود. در آن زمان، روحیه غالب در اروپا اعتماد به این بود که حتی اگر روسیه شیر گاز را ببندد، گزینه‌های جایگزین زیادی وجود دارد. اما کاری که آنها انجام دادند این بود که وابستگی به گاز روسیه را با دیگری جایگزین کردند: LNG.
به گزارش فولاد ایران، در سال 2022، زمانی که اولین حامل های LNG ایالات متحده وارد بنادر اروپایی شدند، رهبران ملی و اتحادیه اروپا خوشحال شدند و ادعا کردند که اروپایی ها به راحتی وابستگی خود به گاز روسیه را قطع کرده اند. تنها چند ماه بعد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، ایالات متحده را به دلیل درخواست قیمت بسیار بالا برای گاز مایع خود به شدت مورد انتقاد قرار داد، و جنبه ای از تغییر را آشکار کرد: قیمت.
تغییر اروپا از گاز خط لوله روسیه به LNG متقاطع اقیانوس اطلس برای آن هزینه داشت. به همین دلیل است که هنوز تمام واردات گاز روسیه از جمله LNG را متوقف نکرده است. مشکل این است که به زودی، مسیر ترانزیتی اوکراین بسته خواهد شد، زیرا این کشور گفته است که قرارداد ترانزیت خود با گازپروم را که در پایان سال منقضی می شود، تمدید نخواهد کرد.
بار دیگر، رهبران اروپایی با اعتماد به نفس و با صدای بلند ادعا می کنند که اروپا بدون گاز روسیه خوب خواهد بود. چیزی که آنها بار دیگر از قلم انداخته اند این است که وابستگی فزاینده به LNG قیمت انرژی در این قاره را بالا نگه می دارد و رقابتی را که بروکسل تلاش زیادی برای تقویت آن برای صنایع اروپایی دارد به خطر می اندازد.
سیاستمداران اروپایی هنوز دوست ندارند در مورد قیمت LNG صحبت کنند زیرا موضوع بسیار ناخوشایند است. در واقع، قیمت‌ها از زمان اوج‌هایی که در اواسط سال 2022 به دست آوردند، به‌شدت کاهش یافته است، اما هنوز به میانگین قیمت گاز خط لوله که اروپا قبل از آن سال رشد می‌کرد، نزدیک نیست. چیزی که حتی ناخوشایندتر است این است که، یکی از دو دلیل بزرگ این کاهش قیمت، عرضه فراوان ایالات متحده است.  
احتمالاً زمستان 2024/25 آخرین زمستان با عرضه محدود LNG خواهد بود که در میان رقابت فشرده بین اروپا و آسیا، قیمت ها را دوباره افزایش خواهد داد. اما از سال 2025 عرضه جدیدی از قطر و ایالات متحده وارد خواهد شد و فشار تقاضا را کاهش خواهد داد. با این حال، چیزی که اتفاق نخواهد افتاد، همتراز شدن قیمت گاز با واردات خط لوله از روسیه است که به رشد صنعتی اروپا دامن زد.
این نشان می‌دهد که رشد صنعتی فوق‌الذکر به این زودی‌ها باز نمی‌گردد، نه بدون حمایت گسترده دولت که دولت‌ها نه می‌خواهند و نه توانایی ارائه آن را دارند، زیرا آنها بر کاهش انتشار تمرکز دارند. و به همین دلیل است که صحبت در مورد چیزهایی مانند "رشد زدایی" و "پس از رشد" شروع به نفوذ به روایت سیاسی رسمی در اروپا می کند. بازگشت به رشد واقعی بدون انرژی ارزان غیرممکن است و هیچ انرژی ارزانی در افق اروپا وجود ندارد.
در واقع، LNG، به دلیل سیاست‌های انرژی اتحادیه اروپا، حتی گران‌تر در افق انرژی اروپا وجود دارد. ماه گذشته، اتحادیه اروپا قانون جدیدی را تصویب کرد که محدودیت هایی را برای انتشار متان برای هر مولکول گاز طبیعی که وارد بلوک می شود، تعیین می کند. این بدان معناست که صادرکنندگان به اروپا باید در کاهش جدی انتشار متان سرمایه گذاری کنند و این بدان معنی است که محصول نهایی گران تر خواهد بود. زمستان 2024/25 بعید است آخرین زمستان سخت برای اروپایی ها باشد. به احتمال زیاد این سومین زمستان از بسیاری از زمستان های سخت است.


منبع: Oilprice

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۱۹۱
کد خبر : ۶۹,۸۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید