پایگاه خبری فولاد ایران- صادرکنندگان چینی با ارائه پیشنهادهای پرسود به مشتریان آمریکایی، و وعده پرداخت کامل تعرفهها، توجهها را جلب کردهاند. اما در پشت این معاملات، شبکهای از فعالیتهای غیرقانونی پنهان شده که باعث میشود این محمولهها از چین همچنان جریان داشته باشند.
به گزارش سی ان بی سی و به گفته کارشناسان حقوقی و فعالان صنعت.با استفاده از روش حملونقل موسوم به «تحویل با پرداخت عوارض» (Delivered Duty Paid - DDP) که در آن فروشنده تمامی هزینههای گمرکی را پرداخت میکند، و با صدور فاکتورهای کمتر از ارزش واقعی، برخی صادرکنندگان چینی میتوانند قیمتهایی پیشاتعرفهای به مشتریان آمریکایی ارائه دهند و همچنان سود کسب کنند.
صادرکنندگان چینی، اغلب از طریق شرکتهای فورواردر (حملونقل و ترخیص کالا)، ارزش کالاها را کمتر از واقعیت اعلام کرده یا اطلاعات اشتباه (مانند دستهبندی نادرست کالا) در اسناد گمرکی ارائه میدهند تا تعرفه کمتری بپردازند.
محمولهها از طریق شرکتهای صوری که به نام نهادها یا افراد خارجی ثبت شدهاند ارسال میشود. این شرکتها به عنوان «واردکننده رسمی» (Importer of Record) شناخته میشوند و از نظر دولت آمریکا، مسئول صحت اظهارنامه گمرکی و پرداخت عوارض هستند.
واردکنندگان باید از شرکتهای ضمانتگذار آمریکایی، یک وثیقه گمرکی حداقل ۵۰ هزار دلاری دریافت کنند که تضمینی برای پرداخت تعرفههاست. زمانی که شرکت نتواند تعرفهها را بهموقع پرداخت کند، وثیقه فعال میشود. پس از مصرف وثیقه، شرکتهای صوری به سادگی منحل شده و بدون اعلام ورشکستگی، یک شرکت جدید با نام و آدرس جدید ایجاد میکنند و این چرخه ادامه مییابد.
به گفته مونگا، شرکتهای آمریکایی بیشتری در حال ترغیب تأمینکنندگان چینی برای استفاده از این روش هستند.
کارشناسان هشدار دادهاند که کسبوکارهای آمریکایی، چه آگاهانه این تقلب را ترغیب کنند و چه از آن بهرهمند شوند، در معرض خطرات مدنی و کیفری هستند.
سیاست تعرفهای ترامپ یک آزمون بزرگ برای اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا (CBP) است. در هفته ۵ تا ۹ مه، CBP از طریق بازرسی بیش از ۲۰۰۰ محموله مشکوک، بیش از ۶۳۰ میلیون دلار درآمد اضافی از محل تخلفاتی مانند کماظهاری، طبقهبندی اشتباه، ترانزیت غیرقانونی و نقض مقررات ضد دامپینگ به دست آورده است.
منبع: CNBC