پایگاه خبری فولاد ایران- دولت تازهکار آلمان به بخش خصوصی چشم دوخته تا زیرساختهای بیمار کشور را نجات دهد.
کاترینا رایشه، وزیر اقتصاد آلمان، اوایل ماه جاری خواستار تزریق نقدینگی شد و به سی ان بی سی گفت:
«ما به سرعت و سرمایهگذاری نیاز داریم، و به سرمایه خصوصی نیاز داریم. از میان تمام سرمایهگذاریهایی که انجام خواهیم داد، تنها ۱۰٪ میتواند با منابع عمومی انجام شود؛ به ۹۰٪ سرمایهگذاری بخش خصوصی نیاز داریم.»
آلمان پس از سالها کمسرمایهگذاری و محدودیتهای ناشی از قوانین مالی، با مشکلات گستردهای در زیرساختها مواجه شده است—از پلهای فرسوده و ریلهای شکسته تا دیجیتالیسازی ناقص.
بر اساس توافق ائتلافی دولت جدید، این مشکلات در اولویت قرار دارند.
آلمان همچنین در ابتدای سال جاری، صندوق ویژه سرمایهگذاری زیرساخت و اقلیم به ارزش ۵۰۰ میلیارد یورو (۵۶۴ میلیارد دلار) را وارد قانون اساسی کرد و بهعلاوه، اصلاحاتی در قوانین مالی انجام داد که منجر به افزایش بودجه دفاعی میشود—دو سیاستی که بهطور گسترده به عنوان محرکهای بالقوه برای اقتصاد درگیر آلمان تلقی میشوند. گرگ فوزسی، اقتصاددان حوزه یورو در بانک J.P. Morgan، به CNBC گفت:
«در مجموع، فرصتهای بزرگی در حوزه دفاعی و زیرساختی در راه است.»
اشتیاق جهانی برای سرمایهگذاری در آلمان
استفان وینتلز، مدیرعامل بانک سرمایهگذاری و توسعه آلمان (KfW)، گفت که علاقه بینالمللی به سرمایهگذاری در آلمان در حال افزایش است. رابین وینکلر، اقتصاددان ارشد آلمانی در دویچه بانک، نیز این دیدگاه را تأیید کرد و گفت که اقدامات سیاسی اخیر میتواند باعث موجی از سرمایهگذاری بخش خصوصی شود.
علاوه بر برنامههای دولت برای سرمایهگذاری گسترده در زیرساختها، تعهد آن برای کاهش بوروکراسی و مقررات زائد نیز میتواند برای سرمایهگذاران جذاب باشد.
دولت آلمان همچنین پیشنهاد کرده که اقدامات بیشتری برای تشویق سرمایهگذاری خصوصی انجام دهد. وزیر اقتصاد رایشه به CNBC گفت: «باید برنامههایی طراحی کنیم و پیشنهاداتی برای بخش خصوصی ارائه دهیم تا در زیرساختهای ما سرمایهگذاری کنند.»
پل کارولا در شهر درسدن تبدیل به نماد وضعیت بحرانی زیرساختها در آلمان شده است—این پل در سپتامبر ۲۰۲۴ بخشی از آن فرو ریخت، تنها چند دقیقه پس از عبور آخرین قطار شبانه از آن.
بر اساس گزارش سازمان Transport & Environment، هزاران پل در آلمان نیاز به تعمیر دارند و برآورد میشود که حدود ۱۰۰ میلیارد یورو سرمایهگذاری برای آنها لازم است.
در حوزه حملونقل ریلی، شرکت راهآهن آلمان (Deutsche Bahn) گزارش داده که برای نوسازی، نگهداری، گسترش شبکه موجود و دیجیتالیسازی، تا سال ۲۰۳۴ به حدود ۱۵۰ میلیارد یورو نیاز دارد.
بهطور کلی، مؤسسه تحقیقات اقتصادی کلن (Cologne Institute for Economic Research) در گزارشی در مه ۲۰۲۴ اعلام کرد که آلمان برای حرکت به سمت آینده، در طول ۱۰ سال آینده به ۶۰۰ میلیارد یورو سرمایهگذاری زیرساختی نیاز دارد.
منبع: CNBC