پایگاه خبری فولاد ایران- در حالی که بسیاری از مصرفکنندگان امیدوار بودند تعرفههای تجاری دولت ترامپ تأثیری مستقیم بر هزینههای روزمرهشان نداشته باشد، واقعیت بازار چیز دیگری را نشان میدهد. بسیاری از خردهفروشان بزرگ آمریکا اعلام کردهاند که برای جبران تأثیر تعرفهها بر زنجیره تأمین و سودآوری، قیمت برخی از کالاهای خود را افزایش دادهاند یا بهزودی افزایش خواهند داد.
طبق گزارش سی ان بی سی، مدیران خردهفروشی ها اعلام کردند که برای مقابله با تعرفهها، زنجیره تأمین را بازتنظیم کردهاند و در برخی موارد قیمتها را افزایش دادهاند. به عنوان نمونه، قیمت میوههایی مانند موز و آناناس ثابت مانده، اما گلها افزایش قیمت داشتهاند.
برخی برندها اعلام کرده اند که افزایش قیمت در اواخر ماه مه و ماه ژوئن بر برخی کالاها مانند اسباببازی، لوازم الکترونیکی و اقلام خوراکی مثل موز، آووکادو، قهوه و گلها اعمال خواهد شد، برخی دیگر نیز اعلام کرده اند که قیمت ها را ثابت نگه می دارند چرا که بیش از نیمی از محصولاتش تولید داخلی هستند و زنجیره تأمین را طوری بازتنظیم کرده که هیچ کشوری خارج از آمریکا بیش از ۱۰٪ سهم از تأمین نداشته باشد.
در شرایطی که تعرفههای تجاری دولت ترامپ بر واردات از چین (۳۰٪) و سایر کشورها (۱۰٪) فشار فزایندهای بر واردکنندگان وارد کرده، خردهفروشان بین دوگانهی جلب رضایت سهامداران و حفظ قدرت خرید مصرفکنندگان گرفتار شدهاند. بسیاری از برندها یا افزایش قیمت دادهاند یا به آن فکر میکنند؛ در حالی که نهادهای نظارتی و اقتصادی هشدار میدهند این روند تورمی، اگر ادامه یابد، میتواند به رکود مصرف منجر شود.
منبع: CNBC