پایگاه خبری فولاد ایران- صادرکنندگان آلمانی از سال ۲۰۲۱ به دلیل مشکلات ساختاری و کاهش رقابتپذیری، سهم خود را در بازارهای جهانی از دست دادهاند. بانک مرکزی آلمان در گزارش اخیر خود اعلام کرده که بیش از ۷۵ درصد از این کاهش سهم بازار بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ ناشی از افت رقابتپذیری در بسیاری از بخشها بوده است.
دلایل اصلی کاهش رقابتپذیری
به گزارش جی ام ک،اقتصاددانان معتقدند که مشکلات ساختاری عمیقی اقتصاد ملی را تحت تأثیر قرار داده است. از جمله این مشکلات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تغییرات جمعیتی
کمبود نیروی کار ماهر
افزایش هزینههای نیروی کار
افزایش بوروکراسی اداری
بیشترین سهم در کاهش رقابتپذیری صادرات آلمان به مهندسی مکانیک، صنایع برق و بخشهای انرژیبر مانند صنایع شیمیایی تعلق دارد. همهگیری کرونا و حمله روسیه به اوکراین نیز با ایجاد اختلال در زنجیرههای تأمین و افزایش قیمت انرژی، فشار مضاعفی بر صادرات آلمان وارد کردهاند.
چالشهای جدید و رقابت فزاینده
آلمان در حال حاضر از دیگر اقتصادهای توسعهیافته عقب افتاده است و چین به طور فزایندهای به رقیبی برای شرکتهای آلمانی تبدیل شده است. در مناطقی که صنعت صادرات آلمان سهم بازار خود را از دست داده، چین رشد کرده است. همچنین، تقاضای جهانی ضعیف برای محصولات غالب در ساختار صادرات آلمان، به ویژه فناوریهای خودرو و هوافضا، عامل دیگری در از دست دادن سهم بازار بوده است.
بوندسبانک بر ضرورت اقدامات فوری تأکید کرده و خواستار ایجاد سیستمی مطمئن برای ترویج اشتغال و سرمایهگذاری است. این اقدامات شامل کاهش موانع برای مهاجران ماهر، کاهش بوروکراسی و افزایش معافیتهای مالیاتی برای سرمایهگذاریهای خصوصی میشود.
در همین راستا، دولت آلمان در ژوئن سال جاری یک بسته ۴۶ میلیارد یورویی کاهش مالیات برای شرکتها را تصویب کرد. این بسته که برای تحریک اقتصاد در سالهای ۲۰۲۵-۲۰۲۹ طراحی شده است، شامل قوانین استهلاک ترجیحی، کاهش تدریجی نرخ مالیات شرکتها از سال ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۲ و افزایش کمکهای تحقیقاتی برای شرکتها میشود.
منبع: GMK
ترجمه: مونا تابان