به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا شرکت‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری در چین را به پایین‌ترین سطح تاریخی رسانده‌اند؟


پایگاه خبری فولاد ایران- بر اساس یک نظرسنجی جدید از شورای تجاری آمریکا-چین (USCBC)، شرکت‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری‌های خود در چین را به پایین‌ترین سطح تاریخی کاهش داده‌اند؛ دلیل اصلی این کاهش، افزایش تعرفه‌ها و تشدید تنش‌های تجاری است که روابط اقتصادی میان دو اقتصاد بزرگ جهان را دگرگون کرده است.
طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در نظرسنجی سال ۲۰۲۵، تنها ۴۸٪ از شرکت‌های آمریکایی اعلام کردند که قصد دارند در سال جاری در چین سرمایه‌گذاری کنند. این در حالی است که ۸۰٪ از شرکت‌ها در سال ۲۰۲۴ چنین قصدی داشتند. همچنین، گزارش نشان می‌دهد که خوش‌بینی نسبت به رشد اقتصادی چین در حال کاهش است و اعتماد شرکت‌ها به بهبود روابط آمریکا و چین پایین آمده است.
نظرسنجی USCBC که از مارس تا مه ۲۰۲۵ انجام شده، نشان می‌دهد که تعرفه‌ها به دومین چالش مهم برای شرکت‌های آمریکایی در چین تبدیل شده‌اند؛ در حالی که در سال ۲۰۲۴، در جایگاه هشتم بودند.
اکنون نزدیک به ۷۰٪ شرکت‌ها به طور مستقیم تحت تأثیر تعرفه‌ها هستند، و ۸۸٪ آن‌ها از بدتر شدن روابط دو کشور آسیب دیده‌اند. افزایش نرخ‌های تعرفه از ۲ آوریل و مذاکرات متناوب باعث شده اعتماد تجاری تضعیف و برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذاری مختل شود.
بیش از یک‌سوم شرکت‌ها اعلام کردند که به دلیل تعرفه‌های آمریکا، فروش خود را از دست داده‌اند. حدود ۵۰٪ از شرکت‌ها گفتند مشتریان چینی آن‌ها به علت بی‌ثباتی، به سراغ تأمین‌کنندگان غیرآمریکایی رفته‌اند. ۲۷٪ از شرکت‌ها نیز به دلیل تعرفه‌های چین، فروش خود را از دست داده‌اند—افزایشی ۲۱ واحد درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴. در واکنش، شرکت‌ها قیمت‌ها را با تأمین‌کنندگان مجدداً مذاکره کرده‌اند و زنجیره‌های تأمین خود را به بازارهایی چون جنوب شرق آسیا، هند و مکزیک منتقل کرده‌اند.
به دلیل بی‌ثباتی ساختاری در اقتصاد چین و فضای سیاسی ناپایدار، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی به دنبال کاهش هزینه‌ها، بهینه‌سازی عملیات و تمرکز بر بازارهای اصلی خود هستند. برخی نیز تمرکز را از شهرهای بزرگ به شهرهای درجه دوم چین که دارای رشد مصرف بالاتری هستند، منتقل کرده‌اند.
علاوه بر تعرفه‌ها، شرکت‌های آمریکایی با چالش‌هایی نظیر رقابت فزاینده با شرکت‌های چینی، کنترل‌های صادراتی آمریکا، سیاست‌های صنعتی و بومی‌سازی چین که دسترسی به بازار را محدود می‌کنند، مواجه هستند.
هدف رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۵ همچون دو سال گذشته ۵٪ تعیین شده، اما طبق گزارش چشم‌انداز اقتصاددانان مجمع جهانی اقتصاد در ماه مه ۲۰۲۵، رسیدن به این هدف به دلیل آشفتگی در تجارت جهانی بسیار دشوارتر خواهد بود.
چرا شرکت‌ها با وجود همه این مشکلات، چین را ترک نمی‌کنند؟
با وجود همه‌ی چالش‌ها، اکثر شرکت‌های آمریکایی هنوز هم در چین سودآور باقی مانده‌اند. اما اعتماد به آینده کاهش یافته است. 
۲۸٪ از شرکت‌ها معتقدند بدون حضور در چین، توان رقابت جهانی ندارند. ۴۰٪ از شرکت‌ها نیز اعلام کرده‌اند که چین بخش کلیدی از استراتژی جهانی آن‌هاست.
به گفته‌ی رئیس شورای تجاری آمریکا-چین، شان استاین:
"توانایی فعالیت در بازار بسیار رقابتی چین برای شرکت‌های آمریکایی غیرقابل‌چشم‌پوشی است؛ این بازار به آن‌ها فرصت می‌دهد به طبقه متوسط رو‌به‌رشد دست یابند و فناوری‌ها و روش‌هایی را توسعه دهند که برای رقابت جهانی حیاتی‌اند."
"بازار چین آنقدر بزرگ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اما بازگشت اعتماد، بدون کاهش تعرفه‌ها و بهبود دسترسی به بازار، بعید به نظر می‌رسد."


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۱۱ اَمرداد ۱۴۰۴ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۸۰
کد خبر : ۷۴,۱۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید