پایگاه خبری فولاد ایران- در سال ۲۰۲۵، سه غول خودروسازی—جنرال موتورز، فورد و استلانتیس—انتظار دارند مجموعاً نزدیک به ۷ میلیارد دلار ضرر مالی را متحمل شوند، بهویژه با اعمال تعرفههای ۲۵٪ برای خودروها و قطعات وارداتی از کانادا و مکزیک طبق گزارش فایننشال تایمز، تعرفههای جدید نه تنها شامل خودروهای کامل بلکه قطعات خودرو مانند موتور و انتقال قدرت را نیز شامل میشوند (اجرا از آوریل و ماه مه ۲۰۲۵ . این موضوع زنجیرههای تأمین عظیم، پیچیده و فرامنطقهای را با اختلال جدی مواجه کرده است.
جنرال موتورز حتی کاهش چشمگیر در سودآوری و راهاندازی مجدد برخی خطوط تولید در کانادا را اعلام کرده است.
فورد نیز آسیب مستقیم تعرفهها را معادل ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار تخمین زده و پیشبینی سود سالانه را بهعلت ابهامات تجاری کنار گذاشته است. استلانتیس نیز هدایت مالی خود را بهدلیل عدم قطعیت درباره سیاستهای تعرفهای پس گرفته است. مرسدس، بیامو، و فولکسواگن گزارشهای سود خود را حذف یا چشمانداز مالیشان را در پایینترین سطح قابل پیشبینی اعلام کردند، با ضرر بالقوه بیش از ۱۰ میلیارد یورو در نقدینگی عملیاتی برای سال ۲۰۲۵.
این شرکتها بهویژه به صادرات خودرو و قطعات از اروپا و مکزیک وابستهاند و تعرفهها فشار مالی سنگینی را تحمیل کردهاند.
تویوتا سهم قابل توجهی از تولیدات خود را در داخل آمریکا دارد اما هنوز حدود ۱.۲ میلیون خودرو را وارد میکند. تخمین زده میشود که تنها در دو ماه نخست پس از شروع تعرفهها، حدود ۱.۲ میلیارد دلار کاهش سود عملیاتی را تجربه کند. با این حال، طرحهای تعرفهای جدیدی که با ژاپن، اتحادیه اروپا و بریتانیا بسته شدهاند، سطح تعرفهها را تا ۱۵٪ کاهش دادهاند—چیزی که مزیت رقابتی نسبت به آلمانیها ایجاد میکند.
تسلا و برخی دیگر از تولیدکنندگان خودروهای برقی با ساخت عمده در داخل آمریکا، کمتر از سایر رقبا تحت تأثیر تعرفهها قرار گرفتهاند. این استراتژی U.S.-محور، تسلا را در میان شرکتهای مقاومتر قرار داده است.
در مجموع، سیاست تجارت ترامپ با تکیه بر افزایش تعرفهها، نه تنها خودروسازان آمریکاییِ دارای زنجیره تولید فرامرزی را آسیب زده، بلکه خودروسازان جهانی را در معرض خطر عمده مالی قرار داده است. در نتیجه، شرکتهایی مانند تسلا یا خودروسازان با تولید محلی بالا، به نسبت ایمنتر ارزیابی میشوند.
منبع: فایننشال تایمز