پایگاه خبری فولاد ایران- در واکنش به جنگ تجاری ترامپ، بسیاری از شرکتهای چینی راهبردی موسوم به «چین پلاس وان» را در پیش گرفتند: تولید خود را به کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند ویتنام، مالزی، تایلند و اندونزی منتقل کردند تا از تعرفههای آمریکایی مصون بمانند. این حرکت بهویژه در صنایع الکترونیک، پوشاک، مبلمان و قطعات میانی مشهود بود .
طبق گزارش فایننشال تایمز، ایالات متحده تعرفههای جدیدی (از حدود ۱۰٪ تا ۴۰٪) علیه کالاهای وارداتی از کشورهای ASEAN اعمال کرده است — از جمله یک تعرفه گسترده ۴۰٪ برای کالاهایی که ممکن است مسیر تجاری از چین عبور کرده باشند. این تعرفهها سودآوری انتقال بخشی از تولیدات به کشورهای همسایه را تحت فشار گذاشتهاند.
با افزایش هزینههای عملیاتی، پیچیدگیهای زنجیره تأمین و تعرفههای جدید، برخی فعالان اقتصادی چینی اکنون در حال بازنگری در تصمیمات قبلی خود هستند. برخی شرکتها تصمیم گرفتهاند تولید خود را در چین متمرکز نگه دارند یا به خانه بازگردند، حتی با وجود تعرفه ۳۰٪ بر کالاهای چینی. نمونههایی مانند Minyuan Footwear و Wynnewood Corp ثبت شدهاند که با اختلال در سفارشات و افزایش هزینهها مواجه شدهاند. تولیدکنندگانی که به ASEAN منتقل شده بودند، بهرهمندی از هزینه کمتر و نزدیکی به بازارهای جهانی را انتخاب کرده بودند، اما حالا تعرفهها، انگیزههای اقتصادی را کاهش دادهاند.
سرمایهگذاری مستقیم خارجی در آسیای جنوب شرقی همچنان قوی است، اما با احتیاط بیشتری همراه شده و برخی پروژهها به تأخیر افتادهاند، تا وضعیت تجارت بینالمللی شفافتر شود. ساختار زنجیره تامین که هدف آن اجتناب از تعرفه بود، اکنون بیش از پیش از نظر هزینه و ریسک، غیرقابل توجیه به نظر میرسد.
شرکتهای چینی و آسیایی، رویکردی «صبر و تماشا» اتخاذ کردهاند؛ بسیاری منتظر نتیجه مذاکرات بین چین و آمریکا هستند تا نسبت به سرمایهگذاریهای جدید در خارج از چین تصمیمگیری کنند.
منبع: فایننشال تایمز