پایگاه خبری فولاد ایران- هوش مصنوعی در حال تبدیل بسیاری از وظایف HR است. AI تا امروز در کارهایی مانند استخدام، آموزش و پاسخگویی به سوالات کارکنان نقشآفرین شده است. شرکتهایی مانند IBM و Moderna با استفاده از این فناوریها، هزینهها را کاهش داده و ظرفیت استراتژیک خود را افزایش دادهاند.
به گزارش فایننشال تایمز، چالشهای حقوقی و اخلاقی در این راستا وجود دارند. با تمام مزایای این فناوری، نگرانی درباره کاربرد زودهنگام آن در تصمیمگیریهای حساس مانند استخدام و اخراج وجود دارد. خطر تبعیض الگوریتمی و قوانین نظارتی مانند قانونهای "No Robo Bosses" همچنان کار را برای اتکای کامل به AI دشوار کردهاند.
اما نقش انسانی همچنان حیاتی است. برای مسائلی که نیاز به درک عواطف، انتقال فرهنگی سازمانی، مدیریت تغییر، و مشاورههای حساس دارند، اثربخشی انسان بالاتر است. وظایف حساس مانند حفاظت از رفاه، آموزشهای تحولآفرین، و گذار شغلی همچنان نیازمند داوری و همدلی انسانی است.
درکل، گرچه تا ۸۰٪ از وظایف HR ممکن است بهطور خودکار انجام شوند، عنصر انسانی نقش مکمل و حیاتی دارد. AI ابزار بسیار قدرتمندی است، اما نمیتواند جایگزین کامل کارکنان HR شود؛ بلکه بهتر است بهعنوان نیروی کمکی برای بهبود کارایی و تصمیمگیری هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.
منبع: فایننشال تایمز