پایگاه خبری فولاد ایران- صادرات فولاد چین در هشت ماهه نخست سال ۲۰۲۵ با رشد ۱۰ درصدی، به ۷۷.۵ میلیون تن رسید و انتظار میرود در پایان سال رکورد جدیدی را ثبت کند. این جهش ناشی از ادامه ضعف تقاضای داخلی و نیاز فولادسازان به فروش خارجی برای تخلیه فشار عرضه است.
به گزارش بیگ مینت، در ماه آگوست حجم صادرات با ۹.۵ میلیون تن، کاهش جزئی ۳ درصدی ماهانه را نشان داد. این کاهش به دلیل تضعیف تقاضای مناطق واردکننده و احتیاط خریداران در پی تعرفههای آمریکا رخ داد. علاوه بر این، افزایش شدید قیمت فولاد چین در اوایل ماه آگوست، به ویژه در بازار ورق گرم ، باعث شد این محصول مزیت قیمتی خود را نسبت به رقبایی چون ژاپن و روسیه از دست بدهد.
تغییر مسیر جغرافیایی صادرات
در پی اقدامات حمایتی بازارهای سنتی، جریان صادرات چین تغییر مسیر داده است:
خاورمیانه و آفریقا (۲۴.۲ میلیون تن) با ۱۹% رشد، به مقصد اصلی تبدیل شدند. امارات و عربستان سعودی پیشتازان این منطقه بودند.
آمریکای مرکزی و جنوبی (۹.۸۶ میلیون تن) شاهد ۲۵% افزایش بود، با وجود اینکه کشورهایی مانند برزیل عوارض حفاظتی وضع کردهاند.
اروپا (۳.۶۶ میلیون تن) با ۲۵% رشد مواجه شد، اما مقررات جدید اتحادیه اروپا که واردات بدون تعرفه را تقریباً نصف میکند، چشمانداز آینده را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
آسیای جنوب شرقی (۲۲ میلیون تن) با رشد جزئی ۱ درصدی مواجه شد؛ دلیل آن وضع عوارض ضد دامپینگ توسط کشورهایی مانند ویتنام است.
پیشبینی میشود که قوانین جدید دولت چین در مورد نظارت بر فرار مالیاتی نیز بر زمانبندی سفارشها تأثیر گذاشته و به رشد صادرات در ماههای آتی کمک کند. تحلیلگران انتظار دارند تنوع در محصولات مانند رشد ۲۹۲% در محصولات نیمهتمام و تنوع در بازارهای جغرافیایی، به چین اجازه دهد تا رشد صادرات سالانه خود را حفظ کرده و به اوج جدیدی دست یابد.
منبع: Bigmint
ترجمه: مونا تابان