به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هشدار خودروسازان اروپایی درباره اختلال در زنجیره تأمین


پایگاه خبری فولاد ایران - پس از آنکه شرکت هلندی تولیدکننده تراشه Nexperia  ارسال ویفرهای سیلیکونی از چین به کارخانه بسته‌بندی و تست خود در شهر دونگ‌گوان را متوقف کرد، صنعت خودروسازی اروپا در آستانه اختلالات جدید زنجیره تأمین قرار گرفته است. این اقدام چند هفته پس از آن انجام شد که دولت هلند به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی کنترل مدیریتی نکسپریا را در اختیار گرفت.
به گزارش یورونیوز، این توقف ارسال مواد اولیه می‌تواند تنش‌های قبلی را تشدید کرده و تولید خودرو در اروپا و سایر مناطق را تحت فشار قرار دهد. نکسپریا در نامه‌ای که ۲۹ اکتبر به مشتریان خود ارسال کرده و توسط مدیرعامل موقت شرکت «استفان تیلگر» امضا شده، اعلام کرده است که از ۲۶ اکتبر تأمین ویفر برای کارخانه دونگ‌گوان به حالت تعلیق درآمده است. شرکت دلیل این تصمیم را عدم پایبندی مدیریت محلی به تعهدات پرداختی عنوان کرده است.
نکسپریا یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تراشه‌های پایه در صنعت خودرو است؛ تراشه‌هایی که در سیستم‌های کنترل توان، حسگرها و واحدهای الکترونیکی بدنه خودروهای شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و، استلانتیس و فولکس‌واگن به کار می‌روند. با وجود کاهش نسبی کمبود تراشه پس از دوران همه‌گیری، این قطعات همچنان گلوگاه حیاتی تولید خودرو محسوب می‌شوند و هر توقفی در جریان تأمین ویفرها می‌تواند به سرعت به خطوط مونتاژ منتقل شود.
در ۳۰ سپتامبر، دولت هلند بر اساس «قانون تأمین کالا» کنترل موقت نکسپریا را برای جلوگیری از ریسک‌های امنیت اقتصادی و تداوم تولید بر عهده گرفت. مقامات اعلام کردند این اقدام استثنایی است، اما به دولت اجازه می‌دهد در صورت لزوم از تصمیمات مدیریتی مضر جلوگیری کند.
هم‌زمان، چین در ۴ اکتبر محدودیت‌های صادراتی جدیدی وضع کرد که صادرات برخی قطعات ساخته شده توسط نکسپریا و پیمانکارانش را ممنوع می‌کند و این موضوع پیچیدگی جریان تأمین میان اروپا و چین را بیشتر کرده است.
خودروسازان اروپایی هشدار می‌دهند که تداوم این وضعیت ممکن است به کاهش تولید و کند شدن روند عرضه خودرو منجر شود؛ به‌ویژه اگر قطعات جایگزین در زمان مناسب تأیید و آماده استفاده نشوند. انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) اعلام کرده است که کمبود تراشه‌های پایه «روزبه‌روز بحرانی‌تر» می‌شود و اگر جریان صادرات از چین به سرعت از سر گرفته نشود، اختلال در خطوط مونتاژ اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
دولت هلند اعلام کرده در حال مذاکره با مقام‌های چینی برای احیای کانال‌های تأمین و تثبیت وضعیت است، اما نتیجه این مذاکرات به گفت‌وگوها میان لاهه، شرکت مادر چینی نکسپریا (Wingtech) و مسئولان صنعتی چین بستگی دارد.
تحلیلگران می‌گویند نشانه‌های کلیدی که باید زیر نظر گرفته شود شامل این موارد است:
•    امکان انحراف ویفرها به کارخانه‌های جایگزین
•    احتمال کاهش محدودیت‌های صادراتی چین
•    راهنمایی رسمی خودروسازان درباره برنامه تولید ماه‌های آینده
در مجموع، این بحران می‌تواند به یکی از بحرانی‌ترین شوک‌های تأمین قطعات خودرو در اروپا از زمان کمبود تراشه در دوران کرونا تبدیل شود؛ مگر آنکه راهکاری دیپلماتیک سریع برای بازگشایی جریان صادرات پیدا شود.


منبع: Euronews

۱۱ آبان ۱۴۰۴ ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۶۷
کد خبر : ۷۵,۲۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید