پایگاه خبری فولاد ایران - با وجود تداوم رشد سریع بازار خودروهای برقی (EV)، فلزات اصلی مورد استفاده در باتریها از جمله لیتیوم، نیکل و کبالت برای سومین سال متوالی با فشار مازاد عرضه و افت قیمت مواجه شدهاند؛ موضوعی که نشان میدهد مسیر گذار به حملونقل برقی لزوماً به معنای رونق همه فلزات باتری نیست.
بر اساس گزارش رویترز، پس از جهش قیمتی سال ۲۰۲۲، موجی از سرمایهگذاری و افزایش تولید باعث شد عرضه این فلزات از رشد تقاضا پیشی بگیرد. در حالی که انتظار میرفت افزایش فروش خودروهای برقی بهتدریج این مازاد عرضه را جذب کند، تحولات سریع در فناوری باتری ــ بهویژه در چین ــ معادلات بازار را تغییر داده است.
با وجود چالشهای سیاستی در غرب، از جمله عقبنشینی دولت دونالد ترامپ از مشوقهای خودروهای برقی در آمریکا و به تعویق افتادن برنامه اتحادیه اروپا برای حذف خودروهای بنزینی پس از ۲۰۳۵، روند کلی رشد بازار متوقف نشده است. فروش جهانی خودروهای برقی در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۵ با رشدی ۲۱ درصدی به ۱۸.۵ میلیون دستگاه رسید. چین همچنان موتور اصلی این تحول است و با رشد ۱۹ درصدی، ۶۲ درصد از کل فروش جهانی را به خود اختصاص داده است.
همین سلطه چین باعث شده شرکتهای چینی در خط مقدم تحول شیمی باتری قرار گیرند. باتریهای لیتیوم–آهن–فسفات (LFP) که ارزانتر و ایمنتر از باتریهای مبتنی بر نیکل، کبالت و منگنز (NCM) هستند، اکنون به گزینه غالب بازار تبدیل شدهاند. سهم LFP از باتریهای خودروهای برقی جهان که سال گذشته ۴۸ درصد بود، بنا بر پیشبینی مککواری تا سال ۲۰۲۹ به ۶۵ درصد افزایش خواهد یافت.
این تغییر خبر خوبی برای تولیدکنندگان نیکل و کبالت نیست. اندونزی، بزرگترین تولیدکننده نیکل جهان، با رشد کنترلنشده تولید، با مازاد شدید عرضه روبهرو شده و ذخایر نیکل در انبارهای بورس فلزات لندن به حدود ۳۳۹ هزار تن رسیده است. قیمت نیکل نیز به زیر ۱۵ هزار دلار در هر تن سقوط کرده است. بازار کبالت نیز با مازاد مزمن عرضه دستوپنجه نرم میکند و محدودیتهای صادراتی اخیر کنگو، اگرچه موقتاً عرضه را مهار کرده، اما نگرانی خودروسازان درباره نوسان قیمت و مسائل اخلاقی استخراج کبالت را تشدید کرده است.
لیتیوم همچنان فلز اصلی باتریها باقی مانده، اما حتی این فلز نیز با چالشهای جدیدی روبهروست. شرکت چینی CATL در حال توسعه باتریهای سدیم-یون است که میتوانند با هزینه کمتر، عملکردی نزدیک به باتریهای LFP ارائه دهند. با این حال، رشد سریع ذخیرهسازی انرژی در شبکههای برق، بهعنوان منبع جدید تقاضا، تا حدی از بازار لیتیوم حمایت میکند.
در مجموع، گزارش رویترز تأکید میکند که چشمانداز فلزات باتری از سال ۲۰۲۲ بهطور اساسی تغییر کرده است. در حالی که ترکیب شیمیایی باتریها بهسرعت در حال تحول است و آینده برخی فلزات نامطمئن به نظر میرسد، فلزاتی مانند مس ــ که برای سیمکشی خودروها و زیرساخت شارژ حیاتی است ــ و آلومینیوم ــ بهدلیل وزن کم و کاربرد گسترده در بدنه خودرو ــ احتمالاً برندگان نهایی انقلاب خودروهای برقی خواهند بود.
منبع: Reuters