به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 31 سال 2021

گزارش هفته 31 سال 2021
(شماره 577)

سنگ آهن
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد تا 25 دلار افت داشته 170 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. ظاهرا علت اصلی افت قیمت کنترل آلودگی هوا در استان تانگشان بود که تا دوشنبه این هفته ادامه دارد. از طرفی به نظر اغلب فعالان بازار برنامه کاهش تولید فولاد چین تا پایان سال با جدیت ادامه خواهد داشت و بر بازار سنگ آهن اثر منفی می گذارد.
در بازار صادرات ایران، سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد با 30 دلار کاهش نسبت به دو هفته قبل به 137.6 دلار و  سنگ آهن هماتیت خلوص  61 درصد نیز با همین مقدار افت به 136.5 دلار  هر تن فوب رسید.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین 1 و 2 ( 20-80 ) در ترکیه حدود 5 دلار دیگر افت داشته  464 دلار هر تن سی اف آر بود. همانطور که انتظار می رفت ظاهرا روند نزولی ادامه دارد و کف قیمت هنوز مشخص نیست.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 2 دلار افت به  431 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا در 503  دلار هر تن سی اف آر  ثبات داشت.  
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در 502 دلار  هر لانگ تن ثبات داشت.  

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 11 دلار افت به  639 دلار هر تن فوب رسید.
 در ترکیه قیمت بیلت وارداتی در 655 تا 675 دلار هر تن سی اف آر ثابت ماند. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز 675 تا 680 دلار هر تن فوب و بدون تغییر باقی ماند.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از 720 دلار هفته قبل به 690 تا 700 دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین هفته گذشته به گزارش متال بولتن، قیمت بیلت صادراتی ایران نیز از  638 تا 645 دلار به 610 تا 620 دلار هر تن فوب کاهش داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران : قیمت شمش روند نزولی داشت . رفع مشکل برق و عرضه های این هفته در بورس نوید افزایش عرضه و کاهش قیمت را به بازار داد. سهم عمده عرضه ها برای ماه مهر بود به همین دلیل از نظر عرضه واقعی تاثیر جدی در بازار نخواهد داشت ولی اثر روانی شروع عرضه ها نتیجه بخش بود. در این هفته 107 هزار تن شمش عرضه شد که میانگین قیمت آن 138480 ریال بود . با توجه به قیمت آهن اسفنجی فروخته شده در بورس این قیمت به کف قیمت شمش نزدیک است مگر اینکه قیمت آهن اسفنجی کاهش یابد .    


مقاطع
فولاد ایران: هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس  در حدود 770 دلار هر تن فوب ثبات نسبی داشت.
در چین قیمت میلگرد صادراتی با 2  دلار افت  906  دلار هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز  در 715 تا 730 دلار هر تن فوب بدون تغییر ماند.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد از  740 تا 755 دلار به 740 دلار  هر تن سی اف آر رسید.
همچنین در بازار امریکا نیز میلگرد در 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران : قیمت میلگرد روند کاهشی داشت که کاملاً قابل پیش بینی بود رکود بازار میلگرد نوید این را می داد که قیمت میلگرد به سقف خود رسیده است. در این هفته 85 هزار تن مقاطع در بورس عرضه شد که 45 هزار تن آن در قیمت میانگین 152850 ریال به فروش رسید. سهم عمده این میلگردها زمان تحویل بیش از یک ماه داشت. مفهوم آن اینست که نباید انتظار داشت که قیمت میلگرد کاهش زیادی داشته باشد .

تیرآهن

فولاد ایران : قیمت تیرآهن روند نزولی داشت که ناشی از رکود تقاضا بود .


ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس از 915 تا 930 دلار  به 920 دلار هر تن فوب کاهش داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  با 5 دلار افت به 930 دلار  هر تن فوب رسید.
در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم وارداتی هفته گذشته از 935 تا 950 دلار به 949 دلار هر تن سی اف آر رسید. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز  از 925 تا 930 دلار  به 920 تا 925 دلار  هر تن سی اف آر افت داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 5 یورو افت داشته 1165 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 1857 دلار به 1875 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران بنا بر گزارش متال بولتن از 765  دلار  به 725 تا 740 دلار هر تن فوب  رسید. اسلب سی آی اس نیز از 830 تا 840 دلار به 790 تا 815 دلار  هر تن فوب کاهش داشت.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران : قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 255000 ریال قیمت داشت که تا روز چهارشنبه به 271000 ریال رسید . فولاد مبارکه نزدیک به 100 هزار تن ورق گرم HR را پس از سه هفته عرضه کرد. شیوه پرداخت که ال سی دیداری بود باعث شد که قیمت به طرز عجیبی اوج بگیرد. به همین دلیل روز چهارشنبه بازار ورق گرم به کما رفت و همه فروشنده ها دست از معامله کشیدند. مفهوم قیمت فروخته شده بالای 23000 تومان پایه تحویل سه ماهه این نتیجه را می رساند که قیمت ورق گرم فضایی برای کاهش ندارد. فارغ از مساله قطع برق تلاش برای صادرات عامل اصلی حفظ قیمت ورق گرم است.

اکسین

فولاد ایران : ورق اکسین بازار رو به افزایشی با شیب ملایم داشت. شنیده شده است که این کارخانه از روزهای آینده به مدار تولید باز می گردد .

کاویان

فولاد ایران : ورق کاویان بازار باثباتی داشت. مدیریت کارخانه بازار را به نحوه دقیقی رصد می کند. با توجه به رقبای کاویان مثل ورق اصفهان و خرم آباد تقاضای این کالا به سادگی قابلیت جانشینی دارد. به همین علت افزایش آن به سادگی آنهم در بازار راکد امکان پذیر نیست .

سرد

فولاد ایران : ورق سرد افزایش قیمت داشت بخشی از این افزایش قیمت ناشی از عملکرد مبارکه در بورس و بخش دیگر حجم عرضه این کارخانه به بازار بود.


گالوانیزه

فولاد ایران : ورق گالوانیزه به دنبال بهبود قیمت ورق گرم و رشد نرخ ارز با افزایش روبرو شد در حالیکه بازار این کالا هم با رکود روبرو بود .


تحلیل هفته :
فولاد ایران:  در هفته های پیش رو تاثیر عوامل زیر را بر بازار باید به دقت رصد کرد
1- ترس بازار داخلی از حجم معامله و کاهش قیمت. این امر باعث می شود تا تجار دست از خرید بردارند و به انتظار ثبات بازار بنشینند .
2- نوسان نرخ ارز، که با شروع کار دولت آقای رئیسی گمانه زنی بر سر کاهش نرخ آن بسیار قوی است. کاهش نرخ ارز باعث پایین آمدن قیمت کدال می گردد که بالطبع آن قیمت مواد اولیه باید سیر نزولی به خود بگیرد.
3- با روان شدن مساله برق، کارخانه های داخلی با اعتماد به نفس شروع به صادرات می نمایند تا جبران کاهش تولید 20 روز گذشته را بنمایند.  این امر در ماههای آینده بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد .
4- با شروع فعالیت دولت جدید بودجه های عمرانی فعال خواهد شد این امر باعث رونق بازار فولاد می گردد.
برآیند عوامل فوق می تواند باعث افت کوتاه مدت بازار فولاد باشد تا نگرانی فعالان اقتصادی برطرف گردد اما کاهش قیمت نمی تواند جدی باشد به دو دلیل: اول حجم پول در گردش دوم: افزایش تقاضا چه به لحاظ صادرات چه درخواستهای داخلی.   

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۱۶ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۳
تعداد بازدید : ۱,۷۵۱
کد خبر : ۵۸,۲۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید