به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 30 سال 2022

گزارش هفته 30 سال 2022
شماره 625

سنگ آهن
فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت بازار سنگ آهن وارداتی در چین با توجه به اخبار مربوط به سیاست حمایتی دولت چین برای رونق بازار مسکن این کشور روندی صعودی داشت و از کمتر از 97 دلار آخر هفته قبل به حدود 118 دلار هر تن سی اف آر هم بهبود یافت. ولی تا آخر هفته از آنجایی که چین هنوز سیاست کووید صفر را در اولویت خود قرار داده قیمت کمی افت داشته به 115 دلار هر تن سی اف آر بازگشت.
 گرچه جو بازار مثبت شده ولی هنوز شرایط آنقدر مساعد نیست که فولادسازان چینی به فکر راه اندازی مجدد خطوط تولید تعطیل خود باشند و ترجیح می دهند هنوز موجودی سنگ آهن خود را پایین نگه دارند. حتی برخی معتقدند حمایت از بازار مسکن بیشتر در حد حرف بوده باشد تا عمل.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار ترکیه متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین ۱ و ۲ ( ۲۰-۸۰ )  نزولی بود و از 383 دلار به 350 دلار هر تن سی اف آر رسید. فروشنده ها در تلاش بودند قیمت کمتر از 350 دلار نشود ولی به نظر برخی امکان معامله در 340 دلار نیز وجود دارد. از آنجایی که میلگرد صادراتی ترکیه نزولی بود بازار قراضه هم رو به پایین شد ولی برخی انتظار دارند به زودی میزان تقاضا از عرضه بالاتر باشد و قیمت ها بهبود یابند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز 15 دلار افت داشته 293  دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  20 دلار افت هفتگی داشته 370 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از 535 تا 545 دلار به 510 تا 525 دلار هر تن فوب رسید. قیمت درخواستی خریداران ترکیه 485 تا 500 دلار هر تن فوب معادل 520 تا 535 دلار هر تن سی اف آر بود از این رو معامله ای نشد. در بازار داخلی چین بیلت کمی بهبود داشت و در حدود 539 دلار هر تن درب کارخانه بود. همچنین بیلت وارداتی در چین از 492 تا 500 دلار به 503 تا 511 هر تن سی اف آر رسید.
 در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز آخرین قیمت بیلت از 523 دلار به 517 تا 520 دلار هر تن سی اف آر رسید. خریداران به دنبال قیمت های پایین تر بودند و تا 505 دلار درخواست می دادند.
به گزارش استیل مینت آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز 475 دلار هر تن فوب بود که 25  دلار افت هفتگی داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: قیمت شمش در هفته گذشته نزولی بود که علت آن رکود بازار مقاطع بود. کاهش قیمت آهن اسفنجی و قراضه نیز به این روند دامن زد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از 584 دلار به 578 دلار هر تن فوب کاهش داشت. در بازار داخلی میلگرد 593 دلار هر تن شنیده شد که نزولی بود.
میلگرد صادراتی ترکیه نیز به شدت نزولی بود و 630 دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی آن نیز میلگرد ارزان تر شده از 690 تا 700 دلار به 620 دلار هر تن درب کارخانه رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد  1035  دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از 1005 یورو به 985 یورو هر تن درب کارخانه افت داشت.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران:  قیمت میلگرد به دلیل کاهش نرخ شمش و افت تقاضا نزولی بود.

تیرآهن

فولاد ایران:  تیرآهن به علت افت تقاضا و کاهش قیمت کارخانه ها روند نزولی داشت.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس 5 دلار ارزان تر شده 570  دلار هر تن فوب دریای سیاه شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از  591 تا 625 دلار به 595 تا 619 دلار هر تن فوب رسید. در بازار جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم وارداتی 610 دلار هر تن سی اف آر بود.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 10 یورو افت داشته 850 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم 10 دلار افت داشته 840 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران:  ورق گرم اول هفته نزولی بود ولی مقاومت تجار به علت زیان سنگین باعث بالا رفتن قیمت شد هر چند موجودی کالا زیاد است و عرضه های قبلی مبارکه هم در راه. بحث افت قیمت در عرضه آینده مبارکه هم بازار را ترسانده است. قیمت ورق گرم دو میلیمتر در مبارکه روز شنبه 188000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 191000 ریال رسید.

اکسین

فولاد ایران:  ورق اکسین با کاهش محدودی روبرو شد. حفظ قیمت از طرف کارخانه و محدودیت موجودی همراه با رفتار تجار این کالا دامنه نوسان را کوتاه کرده است.

سرد

فولاد ایران: ورق سرد علیرغم رکود بازار نوسان محدودی داشت. موجودی کالای این محصول تقریبا با تقاضای آن هم تراز است.

گالوانیزه

فولاد ایران:  ورق گالوانیزه به دنبال ورق گرم روند کاهشی داشت ولی دامنه آن محدود بود.


تحلیل هفته
فولاد ایران: خبرهای چین دیگر ناامیدانه نیست ضمن آنکه خبرهای مثبت هم شنیده می شود ولی روند تقاضا برنگشته است. سنگ آهن بالای ۱۰۰ دلار است و نفت همچنان قوی مانده. بنابراین احتمال کاهش قیمت در هفته های پیش رو از جانب پایین آمدن عوامل تشکیل دهنده قیمت ضعیف است. دامپینگ روس ها هنوز نفس بازار را بسته ولی ادامه آن برای روس ها هم نمی تواند دنبال شود چون قیمت تمام شده روسها هم به کف رسیده. بازار ورق به علت رکود اقتصادی چشم انداز جذابی ندارد و احتمال بهبود آن به تقاضای چین وابسته است.
بنابراین مثل هفته های قبل باید در انتظار چین بود که اگر فعال نشود رکود بسیار سختی برای تمام دنیا را رقم خواهد زد. در صحنه بین المللی تنها باز شدن قفل برجام می تواند تحرکی به بازارها بخصوص اروپا بدهد که باید منتظر نتیجه بود. چون طرفین می دانند ادامه شرایط فعلی عمر طولانی ندارد به علت آنکه شرایط اقتصادی دنیا بیش از این بسته بودن اقتصاد ما را نمی طلبد.
در بازار داخلی مبنای قیمت ها، فوب صادراتی کارخانه های ایران است در هفته گذشته مبارکه، خراسان، خوزستان و کاوه مزایده داشته اند که قیمت آنها پایین تر از هفته های قبل خواهد بود قیمت پایه شمش و ورق بالطبع آن نزولی خواهد بود. نتیجه این امر ادامه سیاست صبر و انتظار در بازار داخلی است و برآیند آن تداوم مشکل نقدینگی کارخانه ها و تعطیلی آنهاست. تفکر غلط دولت آن است که با کاهش قیمت فولاد نرخ تورم پایین می آید ولی مساله بقا کارخانه ها که به علت کمبود فروش، مشکل نقدینگی دارند فراموش شده است، دولت به صورت دستوری قیمت را پایین می آورد تا توجیهی برای صادرات باشد معنای آن این است که دولت بدنبال حفظ بازار صادراتی و افزایش ارزآوری است ولی از طرف دیگر بیش از ۸۰ درصد تولید زنجیره فولاد مربوط به دولت است از این طریق دولت دچار کسری بودجه می شود که مجبور خواهد بود در ماه های آینده نرخ ارز را تغییر دهد. منطقی ترین راه این بود که دولت ارز حاصل از صادرات را گرانتر می خرید تا صادرات تشویق شود و کسری بودجه هم نداشته باشد. محققا با روش فعلی در ماه های آینده اثر این کسری را خواهیم دید. در دوره ریاست جمهوری های قبل ما شاهد این سیاست بوده ایم و نتیجه آن را هم دیده ایم، بنابراین سیاست صبر و انتظار بهترین روش برای تجار است. پولهای سرگردان که بسیار هوشمند هستند به سمت بانک و ملک می روند. فشار سپردها دولت را مجبور به تغییر سیاست خواهد کرد و محققا سریعترین روش تغییر نرخ ارز برای تحریک صادرات خواهد بود.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۸ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۲۳
تعداد بازدید : ۹۸۱
کد خبر : ۶۲,۱۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید