به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 47 سال ۲۰۲۲

گزارش هفته 47 سال ۲۰۲۲
شماره 642

سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین  نوساناتی داشت. تا اواسط هفته با توجه به شدت گرفتن شیوع کرونا و جو منفی بازار قیمت از 98 دلار به 94 دلار هر تن سی اف آر هم رسید ولی تا پایان هفته با توجه به شروع خرید ها برای تکمیل انبارها در تعطیلات سال نو قیمت تا نزدیکی 100 دلار برگشت.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین 80-20  با توجه به افزایش خرید ها صعودی بود و از حدود 340 دلار به 355 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن بهبودهایی داشته از  294 دلار به 314 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز با 18 دلار افت به 350 دلار هر تن سی اف آر رسید.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی آخرین متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس حدود 478 دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که کمتر از 3 دلار بهبود قیمت هفتگی داشت. در بازار واردات چین بیلت تا 2.5 دلار افت  هفتگی داشته به 450 دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی چین نیز آخرین قیمت بیلت هفته گذشته تا 7 دلار کاهش داشته 493 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت 10 دلار کاهش داشته به 505 دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز از 449 دلار به 458 دلار هر تن فوب افزایش داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: با تداوم رکود در بازار مقاطع، بازار شمش هم نزولی بود. حتی پیشنهادهای اعتباری هم مشتری نداشت. قیمت شمش باید تا زیر ۱۴ هزار تومان تمام شده پایین بیاید تا بازار منطقی گردد. افت قیمت آهن اسفنجی نوید این تنزل قیمت را می دهد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس تا 13 دلار بالا رفته به 550 دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد تغییر چندانی نداشته 521 دلار هر تن ثبت شد.
میلگرد صادراتی ترکیه تا 3 دلار رشد داشته کمتر از 633 دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 985 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 15 یورو افت داشته 785 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.  
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: قیمت میلگرد به کف خود رسیده ولی معاملات آن عملاً به حداقل رسیده است. روند فعلی باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه ها خواهد شد که نتیجه سیاست های غلط بورس کالاست.

تیرآهن

فولاد ایران: به علت نبود تقاضا بازار تیرآهن نزولی بود. مدیریت ذوب آهن برای بازار تیرآهن هم جواب نداد.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس در 540 دلار هر تن فوب دریای سیاه بدون تغییر باقی ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از  528 تا 537 دلار به 532 تا 534 هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 20 یورو افت داشته 605 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 620 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس افت 7.5 دلاری داشته 420 دلار هر تن فوب شنیده شد.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 206000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 208000 ریال رسید. ضعف تقاضا و آزاد شدن کالاهای ارزان فروخته شده سه ماه قبل قیمت ورق مبارکه را پایین آورد.

اکسین

فولاد ایران: ورق اکسین با عدم تحویل از سمت کارخانه قیمت خود را حفظ کرد. در حالیکه تقاضا بسیار ضعیف است.

سرد

فولاد ایران: ورق سرد با عرضه محدود ضخامت های پایین روبروست همین امر قیمت را نگه داشته است.

گالوانیزه

فولاد ایران: ورق گالوانیزه با ثبات باقی ماند ولی پایداری آن زیر سوال است.

تحلیل هفته
فولاد ایران: تحلیل هفته
1- هفته گذشته دولت هند به علت رکود تقاضا عوارض صارداتی مواد اولیه فولاد را حذف کرد و همین امر باعث کاهش قیمت کنسانتره و آهن اسفنجی خواهد شد.
2- به علت شیوع مجدد کرونا در چین چشم انداز تقاضای فولاد همچنان ضعیف و مبهم می باشد.
3- تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه عامل فشار بر قیمت نفت می باشد و همین امر قیمت شمش را کاهش خواهد داد.
4- بازارهای جهانی در تب و تاب ژانویه هستند بنابراین تقاضا در نیمکره شمالی و امریکا چشم انداز قوی ندارد.
برآیند همه اینها آن است که قیمت و تقاضا روند نزولی خواهد داشت.

در بازار داخلی
1- آهن اسفنجی در بورس کالا با کاهش بیش از 900 تومان میانگین قیمت پایه روبرو شد.
2- برای اولین بار شمش در بورس خریدار نداشت حتی عرضه های مدت دار هم با عدم استقبال روبرو شد.
قیمت شمش در بازار حدود هر کیلو هزار تومان تمام شده ارزانتر از میانگین قیمت فروش در بورس است.
3- میلگردهای عرضه شده در بورس فروخته نشد. علت آن تفاوت قیمت بیش از 1000 تومان با بازار بود.
4-   محدودیت هایی که بورس برای عرضه کارخانجات ایجاد کرده تا آنها که شمش خود را از بورس تهیه می کنند باید محصول آن را نیز در بورس عرضه کنند باعث شده تا بازار دستوری از بازار واقعی فاصله زیادی بگیرد.
بازار امروز تحت دو فشار قرار دارد :
فشار اول از سمت سفته بازهایی است که مواد اولیه یا محصول را به صورت مدت دارد خریده اند و به صورت نقدی در بازار عرضه می کنند. کارخانه هایی که مشغول عرضه به صورت مدت دار هستند اگر به دنبال فروش نقدی باشند باید قیمت را بسیار پایین بیاورند در این صورت بازار به شدت عقب نشینی خواهد کرد و همه زنجیره فولاد زیر سوال خواهد رفت.
مساله دوم انگیزه احتیاطی خریداران است که ناشی از روند کاهشی در بازار داخلی و بازار جهانی است با چاشنی مسایل اجتماعی. در نتیجه با اینکه پروژه عمرانی نیست تقاضای تجاری بازار هم به صفر می رسد. تنها راه برون رفت از مشکلات این است که دولت صادرات را به شدت تشویق کند و برای این کار باید پاداش صادراتی برای فولاد در نظر بگیرد و از طرف دیگر در بازار داخلی دست از کنترل های بی مورد و دخالت های بیجا در صنعت فولاد بخصوص توسط بورس کالا بردارد. در شرایطی که عرضه بسیار فراتر از تقاضاست کنترل های دولت به غیر از ایجاد ورشکستگی نتیجه دیگری نخواهد داشت بزرگی حجم بازار فولاد آنقدر قوی است که به سادگی بانک ها را دچار مشکل خواهد کرد. قبل از اینکه کار به اجبار بکشد بهتر است که دولت چاره اندیشی کند.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۵ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۷۹۱
کد خبر : ۶۳,۵۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید