به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 49 سال ۲۰۲۲

گزارش هفته 49 سال ۲۰۲۲
شماره 644

سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین ابتدا تا نزدیکی 110 دلار بالا رفت ولی پایان هفته با کاهش خرید ها کمی نزولی شد. در مجموع نسبت به هفته قبل تا 5 دلار رشد داشت و به حدود 108 دلار هر تن سی اف آر رسید. با این که محدودیت های کرونایی چین کم شده ولی فعالان بازار ترجیح می دهند محتاطانه قدم بردارند چون احتمال افزایش آمار ابتلا در کوتاه مدت و اختلال در حمل و نقل وجود دارد و بازار هنوز شکننده است.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین 80-20  رشد 11 دلاری داشته به 385 دلار هر تن سی اف آر رسید. قیمت قراضه در ترکیه نسبت به اواسط نوامبر تاکنون حدود 49 دلار رشد داشته است. کاهش عرضه زمستانی قراضه و افزایش خرید ترکیه قیمت را بالا برده است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن تا 5 دلار بالا رفته به 330 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 16 دلار رشد داشته 366 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی آخرین متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس رشد خوبی داشته از حدود 502 دلار به 522 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. در بازار واردات چین بیلت از 444 دلار هفته قبل به 470 تا 475 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. از طرفی در بازار داخلی چین نیز آخرین قیمت بیلت هفته گذشته از 505 دلار به 532  دلار هر تن درب کارخانه افزایش داشت.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از 515 تا 520 دلار به 535 تا 560 دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز از 446 دلار به 447.5 دلار هر تن فوب رسید.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: قیمت شمش روند صعودی داشت که ناشی از کاهش عرضه و باور بازار به ادامه روند کاهشی آن بود.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس از 548 دلار به 556 دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد رشد چشمگیری داشته از 542 دلار به 568 دلار هر تن رسید.
میلگرد صادراتی ترکیه تا 10 دلار بهبود داشته به 673 دلار هر تن فوب رسید که بیشتر به دلیل رشد قیمت قراضه بود.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد تا 40 دلار افت داشته به 945 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 2 یورو بالا رفته 755 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: قیمت میلگرد کمی بهبود یافت. مشکل حمل و نقل حجم معاملات میلگرد را کاهش داد.

تیرآهن

فولاد ایران: قیمت تیرآهن با مدیریت جدی ذوب آهن افزایش یافت.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس تا 15 دلار بهبود داشته 555 دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از541 دلار به 557 تا 565 دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 10 یورو رشد داشته 620 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 670 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که 30 دلار بهبود داشت.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس تا 15 دلار بالا رفته 435 دلار هر تن فوب شنیده شد.
ورق در بازار ایران

گرم
فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 215000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 216000 ریال رسید. انتظار بازار برای فروش کالای مبارکه در قیمت پایه باعث افت قیمت در روز سه شنبه شد اما با افزایش رقابت و بالا رفتن قیمت بازار برگشت.

اکسین

فولاد ایران: به علت عرضه های کارخانه و رکود تقاضا قیمت روند نزولی داشت.

سرد

فولاد ایران: به علت سرما تقاضای این کالا برای بعضی از لوازم خانگی افزایش یافت و به همین دلیل در پایان هفته قیمت بالا رفت.

گالوانیزه
فولاد ایران: به علت افزایش قیمت تمام شده بازار واکنش مثبت نشان داد.

تحلیل هفته
فولاد ایران: چینی ها با کاهش محدودیت های کرونا فعال شده اند و با نزدیک شدن به ژانویه و عید چینی ها خریدها را شروع کرده اند اما قیمت نفت روند نزولی دارد و این روند احتمالا ادامه پیدا کند. قیمت قراضه در هفته های گذشته بالا رفته و تقاضای چین و بالا رفتن قیمت قراضه باعث ثبات در قیمت شمش گردیده است. تا زمانی که چینی ها به خرید خود ادامه می دهند بازار در ثبات باقی خواهد ماند ولی پس از آن باید انتظار افت قیمت شمش را کشید چون قیمت نفت نزولی است. البته صحبت هایی هست که با باز شدن بازار چین روند افزایشی تقاضا شدت یابد. حتی بعضی از اقتصاد دانها انتظار دارند که تورمی که در یکی دو سال گذشته در امریکا صورت گرفت در چین نیز دیده شود ولی این امر بعد از تعطیلات چین مشخص خوهد شد.
در بازار داخلی
مشکل گاز روند عرضه آهن اسفنجی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و به همین علت عرضه های آهن اسفنجی به پایین ترین میزان خود در بورس کالا رسیده است. علیرغم تلاش های بورس برای افزایش عرضه مشکل تولید همچنان ادامه دارد همین امر باعث شده تا بازار به این نتیجه برسد که قیمت شمش و به دنبال آن مقاطع نیز افزایش یابد. تاثیر محدودیت عرضه آهن اسفنجی روی قیمت قراضه داخلی بسیار جدی است و قیمت آن را به نسبت زیادی بالا برده است. از طرف دیگر واحدهای شمش القایی از این مطلب تاثیر زیادی می پذیرند و تولید آنها بسیار کاهش خواهد داشت. با توجه به موارد فوق طبعا در خرید آهن اسفنجی رقابت خواهد شد و قیمت بالا خواهد رفت. این مطلب مستقیما روی میزان عرضه و قیمت شمش تاثیر خواهد گذاشت در حالی که شمش با مشکل تحویل هم روبروست. اکثر آگاهان انتظار دارند که قیمت مقاطع همپای شمش افزایش یابد.
اما در مورد ورق کاهش حقوق گمرکی ورق گرم و ورق سرد به یک درصد به معنای آن است که حجم صادرات اسلب و ورق گرم افزایش خواهد یافت ولی تاثیر آن از ماه بهمن به بعد در بازار دیده خواهد شد.
بازار فولاد تجربه بسیار تلخی را دارد پشت سر می گذارد و شاید در تاریخ این صنعت سال 1401 بعنوان راکدترین سال بازار فولاد باقی بماند. خروج از این رکود نیازمند سیاست گذاری های جسورانه است و تنها راه حل آن رها کردن صادرات حداقل برای یکی دو ماه آینده می باشد.     

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۲
تعداد بازدید : ۷۵۳
کد خبر : ۶۳,۷۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید