به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 51 سال ۲۰۲۲

گزارش هفته 51 سال ۲۰۲۲
شماره 646


سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین افت جزیی داشت چرا که با افزایش آمار ابتلا به کرونا در چین بازار در حالت انتظار به سر می برد. متوسط قیمت از 113 دلار به 111.65 دلار هر تن سی اف آر رسید.  بازار چین نیاز دارد تا سیاست های حمایتی بیشتری برای ثبات اقتصاد آن اتخاذ شود. هنوز جا برای تأثیرگذاری اقدامات سیاستی وجود دارد و اگر اکنون دولت چین خوب عمل کند، به تثبیت رشد در سال آینده کمک خواهد کرد. در عین حال، خرید شرکت ها به طور مداوم تحت تأثیر تعداد بالای موارد ابتلا به کرونا قرار دارد. علاوه بر این، کارشناسان بهداشتی پیش‌بینی کردند که نیمی از جمعیت شانگهای مبتلا خواهند شد، در حالی که کل کشور چین تا اوایل ماه مارس از سه اوج گیری دیگر بیماری کرونا رنج خواهد برد.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین 80-20  در حدود 387 دلار هر تن سی اف آر ثبات نسبی داشت.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز تا 16 دلار بالا رفته به 378 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 5 دلار ارزان تر شده 400 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی آخرین متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس تا 12 دلار ارزان تر شده 510 دلار هر تن فوب دریای سیاه بود. در بازار واردات چین بیلت از 482 دلار هفته قبل به 480 دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت. از طرفی در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت هفته گذشته از 546 دلار به 534  دلار هر تن درب کارخانه کاهش داشت.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از 550 تا 561 دلار به 563 دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز از  455 دلار به 470.5 دلار هر تن فوب رسید.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: قیمت شمش با توجه به کمبود عرضه با افزایش روبرو شد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس از 565 دلار به 593 دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد از 581 دلار به 573 دلار هر تن کاهش داشت.
میلگرد صادراتی ترکیه تا 4 دلار افت داشته به 659 دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 945 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 5 یورو افت داشته 745 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: محدودیت عرضه شمش باعث رقابت در خرید میلگرد شد و قیمت را بالا برد.

تیرآهن

فولاد ایران: انتظارات تورمی همراه با مدیریت ذوب آهن قیمت تیرآهن را به اوج خود رساند.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس از 570 دلار به 588 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز  از 588 تا 600دلار به 587 تا 597 دلار هر تن فوب رسید. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا  10 دلار بالا رفته 610 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 15 یورو رشد داشته 680 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 700 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که 10 دلار بهبود داشت.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس تا 10 دلار بالا رفته 455 دلار هر تن فوب شنیده شد.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه 243000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 250000 ریال رسید. به علت عقب نشینی فروشندگان از عرضه کالا، قیمت بالا رفت.

اکسین

فولاد ایران: بر خلاف همه کالاها ورق اکسین بازار باثباتی داشت که ناشی از محدودیت عرضه آن بود.

سرد


فولاد ایران: قیمت ورق سرد به علت محدودیت عرضه بالا رفت.

گالوانیزه

فولاد ایران: با توجه به افزایش قیمت ورق گرم قیمت ورق گالوانیزه نیز صعودی بود.


تحلیل هفته
فولاد ایران: در بازار جهانی
 به علت باز شدن چین و نزدیکی به تعطیلات کریسمس و رونق فصلی، بازارها رو به بالاست و احتمالا این روند در اوایل سال آینده میلادی تشدید شود مگر اینکه بازار چین با توسعه بیماری دوباره به قرنطینه برود. در غیر اینصورت همان تورمی که در اروپا و امریکا شاهد آن بودیم در چین هم صورت خواهد پذیرفت چرا که تقاضای خفه شده در چین بسیار بالاست و فرهنگ چینی ها هم این تقاضا را دو چندان می کند.
در بازار ایران
بازار ایران درگیر دو مساله است اول مشکل عرضه و دوم تقاضای تورمی ناشی از احتمال افزایش نرخ ارز دو دیدگاه در بازار وجود دارد دیدگاه اول معتقد است که کارخانه ها موجودی انباشته شده خود را در هفته های گذشته در قیمت پایین به بازار عرضه کرده اند و انبارها با میانگین قیمت میلگرد 17500 تا 18000 تومان تمام شده هر کیلو پر شده بنابراین دیگر تا یک ماه آینده فضایی برای افزایش قیمت نیست و از یک ماه آینده با رفع مشکل گاز قیمت ها ثابت شده و یا تنزل خواهد یافت.
 دیدگاه دوم معتقد است که مشکل گاز به برق هم گسترش یافته و وزارت نیرو به بسیاری از کارخانه ها اخطار داده تا مصرف برق خود را تا مرز 30 درصد کاهش دهند در نتیجه خلاء عرضه مواد اولیه و فولاد میانی تا ماه بهمن به درازا خواهد کشید. در این مدت موجودی های انبارها تخلیه خواهد شد. پس از شروع به تولید کارخانه ها، عرضه کالا در حجمی نیست که بازار را راضی نگه دارد.
فارغ از نگاه دو گروه فوق مساله نرخ ارز و جبران کسری بودجه در پایان سال است که عده زیادی از فعالان اقتصادی را نگران کرده است هر چه که قیمت ارز بالاتر می رود و عرضه مواد اولیه محدودتر می شود. نیاز به نقدینگی افزایش پیدا خواهد کرد در نتیجه به تدریج همراه با محدود شدن عرضه فروش های اعتباری نیز کاهش خواهد یافت. این دو امر روی نرخ ارز اثر خواهد گذاشت از یک طرف کاهش تولید کاهش صادرات را در پی دارد و از طرف دیگر حجم پول چاپ شده در ماه های پایانی سال به طور معمول رکورد خواهد زد بنابراین در صورت رفع مشکل گاز احتمال بازگشت قیمت میلگرد به 15 هزار تومان تمام شده ضعیف است هر چند که اقتصاد ایران بیشتر به معجزه شبیه است تا یک مقوله علمی.        

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران


۳ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۸۰۰
کد خبر : ۶۳,۹۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید