به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 01 سال 2023

گزارش هفته 01 سال 2023
شماره 648

سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت آخرین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین تا نزدیکی 120 دلار هر تن سی اف آر  چین رسید که تا 3 دلار رشد هفتگی داشت. بازار در طول هفته نوساناتی جزیی داشت و آخر هفته فعالیت بازار بیشتر شد و جو بازار نسبتا مثبت بود.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین رشد 19 دلاری داشته به نزدیکی 420 دلار هر تن سی اف آر ترکیه رسید. افزایش خرید فولادسازان ترکیه هفته نخست 2023 را برای بازار جهانی قراضه پر امید نمود.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن در 376 دلار هر تن فوب در ثبات ماند. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  با 2 دلار بهبود نسبت به هفته قبل به 402 دلار هر تن سی اف آر رسید.

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته تا 15 دلار رشد داشته به 540 دلار هر تن فوب دريای سیاه رسید. در بازار واردات چین آخرین قیمت بیلت 500 دلار هر تن سی اف آر بود که تا 20 دلار رشد داشت در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت هفته گذشته صعودی بود و از 547 دلار به 551 تا 553 دلار هر تن درب کارخانه بهبود داشت.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت تا 5  دلار رشد داشته به 570 دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز از 475 تا 480 دلار به 490 دلار هر تن فوب رسید.
بیلت در بازار ایران

بیلت
فولاد ایران: قیمت شمش روند نزولی داشت علت اصلی آن کاهش قیمت ارز از یک طرف و عرضه گسترده در بورس بود که به امید کاهش قیمت، خریدها در بورس به مچینگ کشیده شد به همین دلیل قیمت شمش در طول هفته به یکباره به کف خود رسید.


مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس 5 دلار افت داشته 605 دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد تا 3 دلار بهبود داشته 598 دلار هر تن ثبت شد.
میلگرد صادراتی ترکیه تا 30 دلار رشد داشته به 695 دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 945 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 745 یورو هر تن درب کارخانه بدون تغییر باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: با توجه به کاهش نرخ ارز و رکود پیش آمده در بازار شمش بازار میلگرد هم روند نزولی به خود گرفت.

تیرآهن

فولاد ایران: علیرغم مدیریت ذوب آهن اصفهان تیرآهن روند نزولی داشت که ناشی از رکود بازار بود.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس در 585 دلار هر تن فوب دریای سیاه بدون تغییر باقی ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز  از 589 تا 600 دلار به 600 تا 610 دلار هر تن فوب بهبود داشت. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم 625 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که تا 4.2 درصد رشد هفتگی داشت.
ورق گرم صادراتی ترکیه نیز هفته نخست سال نو میلادی حدود 6 درصد بهبود داشته 715 دلار هر تن فوب ثبت شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 20 یورو رشد داشته 700 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 720 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود  که تا 20 دلار در هفته نخست سال بهبود داشت.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه 277000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 263000 ریال رسید. قیمت ورق مبارکه با توجه به کاهش قیمت ارز و توقعات بازار روند نزولی داشت. عدم عرضه مبارکه باعث توقف ریزش ورق مبارکه شد.

اکسین

فولاد ایران: علیرغم افزایش قیمت اسلب در بورس رکود بازار قیمت ورق اکسین را تنزل داد.

سرد

فولاد ایران: عقب نشینی تقاضا و کاهش نرخ ارز باعث افت قیمت ورق سرد شد.

گالوانیزه

فولاد ایران: کاهش قیمت ورق گرم همراه با افت قیمت دلار دلیل پایین آمدن قیمت ورق گالوانیزه بود.

تحلیل هفته
فولاد ایران: در بازار جهانی به دلیل تقاضای چین قیمت ها رو به بالاست در حالیکه نفت روند ثابتی را دارد. نگرانی از رکود جهانی همه دست اندرکاران را محتاط کرده است ظاهراً همه چیز بسته به بازار چین است که با خطر همه گیری کرونا در ابهام به سر می برد.
بازار ایران
بازار ایران درگیر عرضه مواد اولیه است، دولتمردان ما با اتکا به موجودی انبارها انتظار دارند که کارخانه ها در تعادل بازار همراهی کنند و موجودی های فولاد میانی و کالای ساخته شده را به بازار سرازیر کنند اما تولیدکنندگان فولاد بخصوص شمش القایی برای بقا خودشان دست و پا می زنند و از طرف دیگر دولت انتظار دارد تا تولیدکنندگان همچنان محصول خود را صادر کنند و ارز آن را با نرخ 28500 تومان به دولت عرضه کنند نتیجه این سیاست در پایان سال باعث افت سودآوری شرکت های فولادی خواهد شد در واقع یک بخشی از بدنه دولت به دنبال کنترل تورم است از طریق ارز 28500 تومانی و عرضه فراوان کالا، بخش دیگری به دنبال تامین منابع مالی برای پر کردن کسری بودجه و هر دو بخش در پایان سال تحت فشارهای زیادی هستند. اگر دولت به فکر پوشش کسری بودجه خود باشد الزاماً باید تک نرخی شدن ارز برای بازار داخل و صادرات را بپذیرد که به معنای افزایش قیمت هاست در غیر اینصورت در پایان سال کسری بودجه همچنان باری بر کول دولت خواهد ماند. مشکل بازار فولاد همین سردرگمی دولت است. از یک طرف توقف عرضه آهن اسفنجی و کاهش تولید شمش از طرف دیگر سیاست کنترل قیمت ها. تجربه نشان داده است که تقابل این دو روی نرخ ارز خود را نشان خواهد داد هر وقت دولت در این تنگنا قرار گرفته قیمت ارز افزایش یافته است مگر اینکه دولت راه حل منطقی و اصولی برای آن پیدا کند. بنابراین فارغ از آنکه آهن اسفنجی عرضه بشود یا نشود بازار فولاد با دقت بیشتری به نرخ ارز نگاه خواهد کرد.           

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۱۷ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۸۸۶
کد خبر : ۶۴,۱۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید