به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 03 سال 2023

گزارش هفته 03 سال 2023
شماره 650


سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت آخرین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین تا نزدیکی 127 دلار هر تن سی اف آر  چین رسید تا 3 دلار رشد هفتگی داشت. نزدیکی تعطیلات سال نو در چین بازار را در سکوت فرو برده فعالیت زیادی رویت نشد ولی در کل فعالان بازار نسبت به آینده قیمت ها پس از تعطیلات چین در فوریه خوش بین هستند.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه فعالیت بازار کم بود و متوسط قیمت قراضه سنگین نوساناتی داشته آخر هفته تا 5 دلار نسبت به هفته قبل ارازن تر بوده حدود 400 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
 قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز  397  دلار هر تن فوب ثبت شد که 5 دلار رشد داشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  در 425 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت.

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته در ثبات نسبی بود و 552.5 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. در بازار واردات چین آخرین قیمت بیلت 515 دلار هر تن سی اف آر بود که تا 3 دلار افت داشت. در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت هفته گذشته صعودی بود و از 572 دلار به 582 دلار هر تن درب کارخانه بهبود داشت.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت 15 دلار رشد داشته 600 دلار هر تن سی اف آر  شنیده شد.
بیلت صادراتی ایران نیز از 505 دلار به 538  دلار هر تن فوب بهبود داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: قیمت شمش با فراز و فرود همراه بود. امید به عرضه های بورس قیمت را تحت فشار گذاشت ولی محدودیت عرضه ها و افزایش نرخ ارز قیمت را حفظ کرد. به نظر می رسد با توجه به روند افزایش نرخ های جهانی روند قیمت صعودی با دوام باشد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از 625 دلار به 632 دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد افت داشته از 620 دلار به 608 دلار هر تن ثبت رسید.
میلگرد صادراتی ترکیه 5 دلار رشد داشته به 695 دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد 10 دلار افت داشته 935 دلار هر شورت تن درب کارخانه شد.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 762.5 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: قیمت میلگرد رو به کاهش داشت. علت آن این بود که بازارها در هفته قبل تعطیل بود و با باز شدن بازار میلگرد ارزان قیمت انباری به بازار روانه شد. ولی کاهش عرضه ها و مشکل تامین شمش بازار را حفظ کرد.

تیرآهن

فولاد ایران: تیرآهن همچنان با هدایت ذوب آهن با ثبات باقی ماند.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس تا 3 دلار بهبود داشته 690 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز 12 دلار رشد داشته 632دلار هر تن فوب شنیده شد. ورق گرم در بازار داخلی چین در 604 دلار هر تن درب کارخانه در ثبات بود.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 30 یورو رشد داشته 740 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 730 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه 285000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 298000 ریال رسید. عرضه محدود مبارکه بازار را بالا برد ضمن آنکه بسیاری از تجار در بازار غایب بودند و همین امر حجم عرضه ها را کمتر کرد.



اکسین
فولاد ایران: عرضه کارخانه اکسین به شدت در تنگناست ولی مهم تر از آن افزایش قیمت اسلب در دنیاست که در بورس هم انعکاس قوی داشته است. همین امر باعث افزایش قیمت گردید.

سرد

فولاد ایران: حجم عرضه این کالا کاهش یافته نوسان نرخ ارز نیز باعث به هم ریختن بازار این کالا شده است.

گالوانیزه

فولاد ایران: با افزایش قیمت ورق گرم، ورق گالوانیزه نیز روند صعودی داشت البته بالا رفتن قیمت روی هم در قیمت آن تاثیر داشت.

تحلیل هفته
فولاد ایران: در بازار جهانی چین در جو تعطیلات است و تاثیر آن تا دو هفته دیگر مشخص نیست ولی احتمالاً روند قیمت ها صعودی خواهد بود. چون هنوز تشنگی چین برجاست.
در بازار داخلی روند قیمت هفته قبل ثابت بود.
 دو احتمال متضاد برای هفته های پیش رو دیده می شود :
احتمال اول نگاه به کاهش قیمت دارد چون انتظار دارد با افزایش عرضه آهن اسفنجی قیمت شمش کاهش یابد. از سوی دیگر تقاضا با توجه به پایان سال نزولی خواهد بود.
احتمال دوم معتقد است قیمت امروز شمش با اسفنجی زیر ده هزارتومانی است ولی بالا رفتن قیمت گاز در بودجه پایه آهن اسفنجی را بالا می برد بنابراین قیمت آهن اسفنجی کاهش جدی نخواهد داشت. از سوی دیگر قیمت شمش در بازار جهانی رو به بالاست در صورت نزول قیمت در بازار داخلی، افزایش قیمت و حجم صادرات آن را جبران می کند.
فارغ از آنکه کدام احتمال درست است عامل تعیین کننده همچنان نرخ ارز است. اگر روند دلار افزایشی باشد تقاضای احتیاطی بازار را تحت فشار خواهد گذاشت و قیمت را علیرغم رکود بالا خواهد برد. در شرایط فعلی روند عرضه و تقاضای دلار و قیمت آن عامل تأثیر گذار قوی بر بازار است.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۱ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۸۲۹
کد خبر : ۶۴,۳۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید