به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ترکمنستان پیرو مدار انرژی روسیه

پایگاه خبری فولاد ایران – کارشناسان می گویند درحالیکه ترکمنستان غنی از گاز می تواند برای تنوع بخشیدن به مسیرهای صادراتی خود تلاش کند، اما به مدار انرژی مسکو کشیده می شود. روسیه دیگر خریدار اصلی گاز طبیعی از ترکمنستان نیست، خریدار اصلی چین است که بیش از یک دهه پیش جایگزین روسیه شد و در حال حاضر حدود چهار برابر روسیه گاز از ترکمنستان وارد می کند.


اما اگر پکن به طور سنتی در روابط تجاری و انرژی خود با عشق آباد رفتار تجاری داشته باشد، روابط مسکو به احتمال زیاد وارد محاسبات سیاسی می شود.


این امر به ویژه در شرایطی که کرملین به دنبال ایجاد اتحادهای گازی جدید پس از کاهش چشمگیر اروپا در واردات گاز روسیه در بحبوحه پیامدهای تهاجم سالانه مسکو به اوکراین است، صادق است.


ترکمنستان شاید تنها منبع گاز طبیعی غیرروسی باشد که پتانسیل انتقال انرژی اتحادیه اروپا را کارآمدتر و کم هزینه تر می کند، اما عشق آباد به وضوح در کنار روسیه است و از فرصت ها برای انتقال گاز خود به سمت غرب صرف نظر می کند.


به گزارش فولاد ایران، روسیه واردات گاز طبیعی از ترکمنستان را از صفر در سال 2016 به حدود 10 میلیارد متر مکعب در سال 2021 افزایش داده است. در سفر میلر، رییس گازپروم روسیه، به ترکمنستان پیشنهاد مشارکت در تامین گاز مستقیم به ترکیه از طریق ایران داده شده است. با همکاری با این طرح، ترکمنستان به عضویت کامل آنالوگ گاز اوپک که توسط روسیه و ایران ایجاد شده و قطر نیز قصد دارد به آن بپیوندد، خواهد درآمد.


گفته می شود مسکو به دنبال دسترسی در آینده از طریق قزاقستان و ترکمنستان به ایران و از آنجا به پاکستان و هند است. با این حال، مسیرهای موجود به پاکستان تنها حجم کمی را فراهم می‌کند، و محدودیت‌های زیرساختی و مشکلات لجستیکی و فنی در ارتباط با این ایده‌های هنوز بسیار مبهم وجود دارد.


منبع: Oilprice

۹ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۱۲
تعداد بازدید : ۳۸۰
کد خبر : ۶۴,۸۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید