به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصادهای بزرگ آسیایی در حال بازسازی زرادخانه های خود

پایگاه خبری فولاد ایران – مبارزه با بازارهای ارز قبلاً توسط بانک مرکزی و سیاست گذاران غیرعاقلانه تلقی می شد. ارتدکس معتقد بود که کشوری که به دنبال دفاع از پول خود است باید نرخ بهره را افزایش دهد نه اینکه ذخایر خود را بفروشد.


این موضوع در سال گذشته با افزایش نرخ‌های آمریکا و افزایش ارزش دلار، از طریق یک آزمایش واقعی انجام شد. مقامات بسیاری از اقتصادهای نوظهور دارایی های خود را برای دفاع از ارزهای محلی مستقر کردند. طبق گزارش صندوق بین المللی پول، ذخایر ارزی جهانی بین پایان سال 2020 و سه ماهه سوم سال 2022 به میزان 1.1 تریلیون دلار کاهش یافت و دارایی های دلاری نیمی از کاهش را به خود اختصاص داد.


با این حال، طی چند ماه گذشته، با کاهش ارزش دلار و کاهش فشار بر کشورهایی که برای دفاع از ارزهای خود مداخله می کنند، روند معکوس آغاز شده است. مجموع دارایی‌های ذخایر بزرگ آسیایی چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان از اکتبر 243 میلیارد دلار از طریق ترکیبی از تجدید ارزیابی و خریدهای جدید، به 5.6 تریلیون دلار افزایش یافته است. ذخایر ارزی هند نیز از اکتبر 42 میلیارد دلار افزایش یافته است و بیش از یک سوم کاهش خود در 12 ماه گذشته را جبران کرده است.


در همین حال، تعدادی از کشورهایی که این دوره را با ذخایر اندک آغاز کردند، دچار کاهش شدید ارزش شده‌اند. پوند مصر که در ابتدای سال 2020 با 16 دلار معامله می شد، اکنون با 31 معامله می شود. نرخ رسمی روپیه پاکستان نیز کاهش یافته است و از 154 به دلار در آغاز همه گیری کووید-19 به 278 دلار رسیده است.


خطر این است که مداخله ارزی به عنوان راهی برای جلوگیری از افزایش دردناک تر نرخ بهره در نظر گرفته شود. اگرچه صندوق بین‌المللی پول مانند گذشته به شدت با مداخله ارزی مخالف نیست، اما همچنان محدودیت‌هایی دارد. اخیراً در اکتبر، تقریباً در زمانی که دلار به اوج خود رسید، گیتا گوپینات، معاون مدیر عامل موسسه، و پیر-اولیویه گورینشاس، اقتصاددان ارشد آن، به اقتصادهای در حال توسعه هشدار دادند که از مداخله ارزی به جای سیاست های پولی و مالی سخت تر استفاده نکنند.


به گزارش فولاد ایران، تجربه دارندگان ذخایر ارزی بزرگ در طول افزایش اخیر دلار ممکن است ایده های دیگری را به دولت ها بدهد. توانایی مقاومت در برابر فشار برای پیروی از تغییرات نرخ بهره فدرال رزرو، هدفی است که بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه دارند و هرچه ذخایر بیشتری داشته باشند، به نظر می رسد مقاومت بیشتری دارند.


منبع: اکونومیست

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۳۰۵
کد خبر : ۶۴,۸۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید