به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 10 سال 2023

گزارش هفته 10 سال 2023
شماره 657


سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین بازار خود را با حدود 2 دلار کاهش نسبت به هفته قبل شروع کرد و تا 125 دلار بود اواسط هفته قیمت تا 128 دلار بهبود داشت و مجددا به حدود 127 دلار هر تن سی اف آر بازگشت. نهایتا آخرین قیمت ثبت شده تا نزدیکی 130 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. تقاضای فولاد صنایع پایین دستی به ویژه میلگرد در چین در حال بهبود است و در کوتاه مدت از بازار سنگ آهن حمایت خواهد نمود.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت وارداتی قراضه سنگین 20-80  از حدود 453 دلار به 464 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. قیمت به اوج 10 ماه اخیر رسیده که به دلیل رونق تقاضا و افزایش معاملات بود. گرچه فعالان بازار نسبت به آینده قیمت ها نظرات یکسانی نداشتند. برخی معتقدند قیمت های فعلی برای هر دو طرف معامله مناسب است و شاید در آینده نزدیک در همین سطح تثبیت شود.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز 5 دلار رشد داشته 406 دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا با 6 دلار بهبود به 453 دلار هر تن سی اف آر رسید.   

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته در 615 تا 620 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبات نسبی داشت. در بازار واردات چین نیز آخرین قیمت بیلت 568 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت حدود 580 دلار هر تن درب کارخانه در ثبات بود. البته در طول هفته نوساناتی داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از 620 تا 625 دلار به 625 تا 630 دلار هر تن سی اف آر  بازگشت.
آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز  از 567 دلار به 572 دلار هر تن فوب افزایش داشت.
بیلت در بازار ایران


بیلت

فولاد ایران: قیمت شمش روند نزولی داشت که متاثر از کاهش قیمت ارز و تلاش دولت برای پایین آوردن سطح قیمت بود.  

مقاطع
فولاد ایران: هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی حدود 633 دلار هر تن فوب بود که تا 7 دلار افت داشت. آخرین قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای نیز 621 دلار هر تن بود که نسبت به هفته قبل 3 دلار بهبود داشت. میلگرد صادراتی ترکیه  در 740 دلار هر تن فوب باقی ماند.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 920 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 705 یورو هر تن درب کارخانه بدون تغییر ماند.    
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: قیمت میلگرد روند نزولی داشت. عامل موثر دخالت دولت، کاهش نرخ ارز و  انتظارات ضد تورمی بازار بود.

تیرآهن

فولاد ایران افت قیمت تیرآهن بسیار محسوس بود. عرضه های تیرآهن در زمان تحویل آنها همراه با نگرش بازار نسبت به روند قیمت ها عامل اصلی این قضیه بود.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه 20 دلار رشد داشته 770 دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز تا 4 دلار رشد داشته 676 دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی چین ورق گرم 3 دلار بالا رفته 615 دلار هر تن درب کارخانه بود.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 30 یورو رشد داشته 835 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم در 1100 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثابت ماند.  
ورق در بازار ایران

گرم
فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 385000 ریال بود که تا روز سه شنبه به 362000 ریال رسید. در سه روز اول هفته ورق مبارکه روند کاهشی داشت اما عرضه های مبارکه در بورس به افزایش قیمت ناشی از رقابت خریداران بر سر قیمت منتهی شد که بازار را کمی بهبود بخشید.

اکسین
فولاد ایران: با توجه به جو پیش آمده در بازار متاثر از نرخ ارز، قیمت ورق اکسین هم کاهش داشت اما با توجه به قیمت پایه این کارخانه در بورس و زمان تحویل آن، قیمت این کالا به کف خود رسیده است.

سرد

فولاد ایران: در بازار ورق سرد به علت کاهش نرخ ارز و ترس بازار از ریزش بیشتر قیمت ها، عرضه کننده ها کالای خود را با قیمت پایین تری عرضه کردند.

گالوانیزه
فولاد ایران:کاهش قیمت ارز و همین طور افت قیمت ورق گرم باعث ریزش قیمت این کالا گردید.


تحلیل هفته
فولاد ایران: در مورد بازار جهانی قیمت ها همچنان صعودی است. سنگ آهن تقریباً ثابت مانده در حالیکه قیمت اسلب و بیلت رشد کرده است. کارخانجات ایرانی مواجه با تقاضای قوی برای این دو کالا هستند و به همین دلیل بازار صادرات قوی باقی می ماند.
در بازار داخلی علیرغم افزایش قیمت در بازار جهانی آنچنانکه در هفته های قبل گذشت، دولت به شدت در پی کاهش قیمت است. تنش پیش آمده برای عرضه های هفته گذشته در بورس کالا نشان دهنده آن بود که وزارت صمت تابع منطق اقتصادی نیست و به فاکتور قیمت به عنوان کلید موفقیت یا شکست خود نگاه می کند. آنچه مسلم است دولت به شدت در پی آن است که قیمت را در بازار داخلی پایین بیاورد و هدفش شمش در محدوده 18 تا 20 هزار تومان تمام شده می باشد به همین دلیل هم در هفته های آینده شاهد خواهیم بود که عرضه های آهن اسفنجی و شمش با افزایش تناژ و کاهش قیمت پایه در بورس کالا روبرو گردد. نوردکارها درگیر کمبود شمش هستند که ناشی از ابطال معاملات بورس کالا  در اوایل اسفند هستند از این رو از روش استقبال می کنند اما رفتار دولت باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به روند بازار می گردد. در نتیجه تقاضا آنچنانکه شاهد آن بودیم افت خواهد کرد بخصوص آنکه تنها یک هفته کاری عملا برای بازار باقی نمانده است و در طول این مدت تا آخر فروردین ماه کارخانه های شمش و نوردکارها فرصت خواهند داشت تا موجودی خود را بازسازی کنند. پس از آن دوباره دولت درگیر تعارض بین مساله قیمت و تقاضا خواهد بود. از یک طرف روند قیمت نزولی است از طرف دیگر تقاضا عقب نشسته است تا قیمت به کف خود برسد بنابراین بازار سیاست صبر و انتظار را در پیش خواهد گرفت تا اوایل اردیبهشت ماه که چشم انداز بازار قابل بررسی باشد.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز

پایگاه خبری فولاد ایران 

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۹۹۹
کد خبر : ۶۴,۹۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید