به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 07 سال 2023

گزارش هفته 07 سال 2023
شماره 654

سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت آخرین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین با بهبود تقاضا و چشم انداز مثبت بازار پس از کمی نوسان و کاهش تا حدود 122 دلار، اواخر هفته مجددا صعودی شد و از 126 دلار هفته قبل به کمتر از 128  دلار هر تن سی اف آر چین نزدیک شد. افزایش تقاضای فولاد در چین باعث تمایل به خرید سنگ آهن بیشتر بین فعالان بازار شده است.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه فعالیت بیشتری رویت شد و با این که قیمت تا اواسط هفته از 427 دلار به 418 دلار کاهش یافته بود نهایتا با خرید برخی کارخانه ها در مناطق زلزله زده قیمت تا 420 دلار هم شنیده شد. فعالان بازار معتقدند تقاضا بالاست و به زودی قیمت به 430 تا 440 دلار خواهد رسید
از طرفی دولت ترکیه اعلام کرده چند ماه آینده نیاز به تامین حدود 4 میلیون تن میلگرد برای بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله خواهد داشت از این رو گمانه زنی ها در مورد رشد واردات قراضه و بیلت در آینده نزدیک نیز در این کشور بیشتر شده است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن 8 دلار افت داشته 392 دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 3 دلار افت داشته 443 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته از 562.5 دلار به 575 تا 580 دلار هر تن فوب دریای سیاه بهبود داشت. امید به افزایش تقاضای ترکیه در آینده نزدیک بازار را صعودی کرد. در بازار واردات چین نیز آخرین قیمت بیلت 503 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود. در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت تحت تاثیر رشد قیمت در بازار فیوچرز میلگرد هفته گذشته  از 556 دلار به 601 هر تن درب کارخانه رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت 6 دلار رشد داشته 600 دلار هر تن سی اف آر  شنیده شد.
بیلت صادراتی ایران نیز از 544 دلار به 558 دلار هر تن فوب بهبود داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت
فولاد ایران: قیمت شمش روند صعودی داشت ابطال معاملات بورس به این روند دامن زد .


مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی 4 دلار بالا رفته 636 دلار هر تن فوب شنیده شد.
میلگرد صادراتی ترکیه  تا 3 دلار رشد داشته 703 دلار هر تن فوب ثبت شد. با اعلام تخمین 4 میلیون تنی میلگرد مورد نیاز برای بازسازی ترکیه پس از زلزله، حال دولت این کشور در تلاش است قیمت میلگرد را در ثبات نگه دارد و اعلام کرده همه نیاز خود را می تواند از بازار داخلی تامین نماید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد 5 دلار ارزان تر شده 920 دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 710 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.   
مقاطع در بازار ایران

میلگرد
فولاد ایران: محدودیت عرضه شمش باعث افزایش قیمت میلگرد شد.

تیرآهن
فولاد ایران: انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن قیمت تیرآهن گردید.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس در  695 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثابت ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز تا 9 دلار رشد داشته 664 دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی چین نیز ورق گرم تا 5 دلار بهبود داشته 600 تا 620 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 20 یورو رشد داشته 785 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 30 دلار بالا رفته 850 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.  
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه 352000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 363000 ریال رسید. بالارفتن قیمت اسلب همراه با افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت ورق گردید ضمن آنکه عرضه ها هم به صورت قطره چکانی درآمده است .

اکسین
فولاد ایران: محدودیت عرضه ورق اکسین همراه با بالا رفتن قیمت اسلب قیمت ورق اکسین را بالا برد.

سرد

فولاد ایران: عرضه های محدود کارخانه های تولیدکننده ورق سرد باعث شد که قیمت این کالا به اوج خود برسد.

گالوانیزه
فولاد ایران: افزایش قیمت ورق گرم و بالا رفتن قیمت دلار باعث افزایش قیمت ورق گالوانیزه گردید.


تحلیل هفته
بازارهای جهانی
فولاد ایران: قیمت بیلت در بازارهای جهانی ثابت مانده است اما قیمت اسلب کمی بهبود یافته این در حالی است که قیمت قراضه تغییری نکرده است اکثر دست اندرکاران نگاهشان به فصل دوم سال جاری میلادی به بازار چین است تحلیل ها نشان می دهند که بازار چین تقویت خواهد شد در نتیجه اگر قیمت ها هم بالا نرود ولی تقاضای چین حداقل نوید ثبات قیمت در بازارهای جهانی را می دهد این در حالی است که برآوردها از زلزله ترکیه نشان از خسارت چند ده میلیارد دلاری می دهد فعالان بازار 6 ماهه دوم سال جاری میلادی را بسیار مهم می دانند چون ترکیه در 6 ماهه دوم به دنبال ترمیم خرابی ها خواهد رفت و همین امر تقاضای قراضه و میله گرد را بالا خواهد برد اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند که روند قیمت ها در سال جاری میلادی در سطح جهانی نزولی نخواهد بود.
بازار داخلی
تنگنای تولید به علت فشار کمبود گاز به اوج خود رسیده است. اکثر کارخانجات در طول سه ماه گذشته از موجودی انبار خود استفاده کرده اند، این در حالی است که سطح موجودی محصول به حداقل خود رسیده است. اکثر کارخانجات تولیدکننده ورق و میله گرد با تاخیر در تحویل کالا و جور نبودن جنس ها روبرو هستند. ابطال معاملات شمش و میله گرد سیگنال بورس به بازار بود که اجازه افزایش قیمت را بیش از این نمی دهد و بورس امیدوار است که با حفظ بازار تا یکی دو هفته آینده عرضه های جدید فولاد سازها به بازار برگردد، در نتیجه روند قیمت ها نزولی شود، زمزمه هایی است که عرضه های جدید با نرخ دلار نیمایی صورت پذیرد در این صورت قیمت های پایه در بورس احتمالا تا دو هزار تومان هر کیلو ریزش خواهد داشت.  اما نگاه بازار این تحلیل را تائید نمی کند، بازار معتقد است هر چند عرضه افزایش پیدا می کند اما همپای آن هزینه های تولید بخصوص برق، گاز، دستمزد و کرایه حمل افزایش خواهد یافت و همین امر روی کل زنجیره فولاد اثر خواهد گذاشت. همین تاثیر با توجه به آنکه از سنگ اهن شروع می شود در میانه اردیبهشت ماه خود را نشان خواهد داد به همین دلیل اکثر تجار مشغول خرید و انبار کردن کالا در انبارهای تهران و اصفهان هستند. آنچه که در این میان تاثیر سریع و عمیق روی ارزش این کالاها می گذارد مساله نرخ ارز است تداوم روند افزایشی نرخ ارز انتظارات تورمی را تحریک می کند و همین مطلب باعث شده است تا تجار به خرید روی بیاورند، تا آنجایی که ذهنیت بازار حفظ موجودی برای حفظ ارزش دارایی هاست افزایش عرضه شمش، میله گرد و یا ورق تاثیری در روند قیمت ها نخواهد داشت، چرا که اگر عرضه فزایش پیدا کند و یا پایه قیمت ها در بورس حتی تا دو هزار تومان هر کیلو هم پایین بیاید موج انتظارات تورمی افزایش عرضه را خواهد بلعید و این روند تا آنجا ادامه پیدا می کند که بازار دست از خرید بکشد در این صورت رکود بسیار وحشتناکی حاکم خواهد شد.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۸۷۸
کد خبر : ۶۴,۶۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید