به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

عواقب سقوط سیلیکون ولی برای سیستم های مالی امریکا

پایگاه خبری فولاد ایران – بانک سیلیکون ولی (svb)، شانزدهمین وام دهنده بزرگ در آمریکا، با حدود 200 میلیارد دلار دارایی، سقوط کرد. ساعاتی پس از آنکه اعلام شد بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) نتوانسته است سرمایه مورد نیاز خود را جذب کند و به‌دنبال فروش این بانک است، رگولاتورهای کالیفرنیا و مقامات فدرال آمریکا آن را تعطیل کردند. این اتفاق که دومین سقوط بزرگ یک مؤسسه مالی در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود، در شرایطی رخ داده است که SVB حدود دو روز قبل با بحران مالی و هجوم مردم به بانک روبه‌رو شده بود.


طبق یک پرونده نظارتی کالیفرنیا، مشتریان تا پایان روز پنج‌شنبه مبلغ حیرت‌انگیز 42 میلیارد دلار سپرده را برداشت کردند و در پایان کار در آن روز، SVB دارای مانده نقدی منفی 958 میلیون دلاری بود و نتوانست وثیقه کافی از منابع دیگر را به دست آورد.


گرگ بکر، مدیر اجرایی آن، خواستار حمایت مشتریان شد، درحالیکه بیل آکمن، مدیر یک صندوق تامینی، پیشنهاد کرد که دولت باید بانک را نجات دهد.


تا صبح 10 مارس، سهام این بانک، قبل از اعلام توقف، 70 درصد دیگر کاهش یافت.


این اتفاقات دو سوال را ایجاد می کند. اول این که چگونه svb به این موقعیت رسید. دوم، آیا مشکلات آن صرفاً یک ناهنجاری است، یا منادی عذاب برای مؤسسات مالی بزرگ است.


به گزارش فولاد ایران، بانک سیلیکون ولی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و استارتاپ‌ها اهمیت داشت، اما با تغییر شرایط اقتصادی، شرکت‌هایی که از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر استفاده می‌کردند، سرمایه‌های نقدی خود را تمام کردند. از سوی دیگر، جریان ورودی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر جدید متوقف شد. درنتیجه سپرده‌های بانک سیلیکون ولی سریع‌تر از انتظار این بانک کاهش پیدا کرد.


از آنجایی که بانک ها از اسپرد بین نرخ سودی که به سپرده ها می پردازند و نرخی که توسط وام گیرندگان پرداخت می شود، درآمد کسب می کنند، داشتن پایه سپرده به مراتب بزرگتر از مقدار وام مشکل ساز است. svb برای کسب سود به سایر دارایی های بهره دار نیاز داشت. تا پایان سال 2021، این بانک 128 میلیارد دلار سرمایه گذاری عمدتاً در اوراق وام مسکن و خزانه داری انجام داده بود.


این بانک چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که اوراقی به ارزش 21 میلیارد دلار را با زیان 1.8 میلیارد دلاری به فروش رسانده است و می‌خواهد بخشی از سهام این شرکت به ارزش 2.25 میلیارد دلار را هم بفروشد. به‌دنبال این اخبار، مشتریان SVB تصمیم گرفتند سرمایه‌های خود را از این بانک خارج کنند؛ بنابراین یک نمونه «هجوم به بانک» یا Bank Run رخ داد.


کارشناسان می‌گویند این اتفاق ادامه کار را برای بانک سیلیکون ولی دشوارتر کرد و منجر به سقوط آن شد. همچنین گفته شده است که بیش از 90 درصد از سپرده‌های موجود در نزد این بانک بیمه نداشته‌اند. این شرایط آینده برخی از شرکت‌های فناوری و بیوفناوری که سرمایه‌های خود را در SVB قرار داده بودند، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.


بخشی از دلیل ورشکستگی بانک سیلیکون ولی به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در یک سال اخیر برمی‌گردد. وقتی نرخ بهره نزدیک به صفر بود، بانک‌ها دارایی‌های خود را افزایش دادند، اما با افزایش نرخ بهره در واکنش به تورم، ارزش این دارایی‌ها کاهش پیدا کرد و به زیان بانک‌ها منجر شد.


حالا اگرچه ورشکستگی SVB باعث وحشت عده‌ای از مردم شده است، اما کارشناسان می‌گویند این اتفاق احتمالاً اثری دومینویی نخواهد داشت و مثل بحران بانکی سال 2008، یک بحران اقتصادی جدید را ایجاد نمی‌کند.


منبع: اکونومیست

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۶۲۳
کد خبر : ۶۴,۹۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید