به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

از دست دادن نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه با پیوستن عربستان سعودی به سازمان همکاری شانگهای

پایگاه خبری فولاد ایران- اعلامیه بسیار علنی عربستان سعودی در هفته گذشته مبنی بر اینکه کابینه این کشور طرحی را برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای (SCO) تایید کرده است، مطمئن‌ترین علامت نشان ‌دهنده بیهوده بودن هرگونه تلاش ایالات متحده برای دور نگه داشتن این کشور از حوزه نفوذ چین و روسیه است.


پادشاهی عربستان قبلاً یادداشت تفاهمی را در 16 سپتامبر 2022 امضا کرده بود که به آن شریک گفتگوی سازمان همکاری شانگهای را اعطا کرده بود. با این حال، عربستان سعودی در آن مقطع، کاری برای تشویق انتشار این خبر انجام نداد.


به گزارش فولاد ایران، سازمان همکاری شانگهای هم از نظر گستره جغرافیایی و هم از نظر جمعیت بزرگترین سازمان سیاسی، اقتصادی و دفاعی منطقه ای جهان است. 60 درصد از قاره اوراسیا (بزرگترین خشکی روی زمین)، 40 درصد از جمعیت جهان و بیش از 20 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را پوشش می دهد. این سازمان در سال 2001 بر پایه "شانگهای 5" که در سال 1996 توسط چین، روسیه و سه کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق (قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان) ایجاد شد، تشکیل شد.


جدای از مقیاس و گستره وسیع خود، سازمان همکاری شانگهای به ایده و عملکرد «جهان چند قطبی» معتقد است که چین پیش بینی می کند تا سال 2030 تحت سلطه خود قرار گیرد. در این زمینه، در پایان دسامبر 2021 و آغاز ژانویه 2022 شاهد دیدارهایی در پکن بین مقامات ارشد دولت چین و وزرای خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس (GCC) بودیم. در این نشست‌ها، موضوعات اصلی گفتگو، امضای توافقنامه تجارت آزاد چین و شورای همکاری خلیج فارس و ایجاد یک همکاری استراتژیک عمیق‌تر در منطقه‌ای بود که تسلط ایالات متحده نشانه‌هایی از عقب‌نشینی را نشان می‌دهد. هم روسیه و هم چین می دانند که چگونه از چنین روابطی استفاده کنند.


منبع: Oilprice

۲۱ فروردین ۱۴۰۲ ۱۴:۳۵
تعداد بازدید : ۳۷۵
کد خبر : ۶۵,۱۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید