به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 15 سال 2023

گزارش هفته 15 سال 2023
شماره 659


بازار جهانی
سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین نزولی بود و از 120 دلار به 118.9 دلار هر تن سی اف آر افت داشت. تقاضای فولاد در چین خیلی فعال نیست و بازار سنگ آهن را در رکود نگه داشته است.
موجودی سنگ آهن بنادر چین تقریبا در پایین ترین سطح 6 ماه اخیر قرار دارد و تقاضای فولاد مطلوب نیست ولی برخی معتقدند در سه ماه دوم سال تقاضای سنگ آهن پر رونق می ماند.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت وارداتی قراضه سنگین 20-80  کمی نزولی بوده با 7 دلار افت به 431 دلار هر تن سی اف آر رسید.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز نزولی بوده از 382 دلار به 368 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 430 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود.

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته از 570 دلار قیمت پایانی هفته قبل به 562.5 دلار هر تن فوب رسید در حالی که قیمت قبل از تعطیلات سال نو تا 620 دلار بود.
در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت از حدود 552 دلار به 545 دلار هر تن درب کارخانه رسید. البته ابتدا تا 542 دلار هم افت داشت و آخر هفته کمی بهبود یافت. بیلت وارداتی به چین نیز 495 تا 500 دلار هر تن سی اف آر بود.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت 560 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که 25 دلار افت قیمت هفتگی داشت.
آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز  در 543 تا 560 دلار هر تن فوب پیشنهاد می شد ولی خریداران انتظار تخفیف داشتند.
بیلت در بازار ایران

بیلت


فولاد ایران: قیمت شمش روند نزولی داشت. تلاش دولت برای کاهش قیمت، افت قیمت در بازار جهانی و روند نزولی قیمت دلار دلایل اصلی کاهش قیمت بود.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از 627 دلار به 613 دلار هر تن فوب افت داشت. آخرین قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای از 581  دلار به 567 دلار هر تن رسید. میلگرد صادراتی ترکیه  نیز 8 دلار ارزان تر شده 680 دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد 5 دلار ارزان تر شده 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 700 یورو هر تن درب کارخانه ثابت باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران

 

میلگرد
فولاد ایران: علیرغم اینکه اکثر کارخانه ها از موجودی کافی برخوردار نیستند جو به وجود آمده از طرف دولت باعث عقب نشستن خریدارها و کاهش قیمت شد.

 

تیرآهن
فولاد ایران: بازار تیرآهن تحت تاثیر جو روانی به وجود آمده از طرف دولت روند نزولی پیدا کرد.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه تا 15 دلار افت داشته 685 دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از 613 دلار آخر هفته قبل به حدود 612 دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 20 یورو کاهش داشته 840 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم  در 1175 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  
ورق در بازار ایران

 

گرم
فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 331000 ریال بود که تا روز سه شنبه به 332000 ریال رسید. قیمت ورق مبارکه تقریبا ثابت بود. نوسان پیش آمده در اوایل هفته ناشی از تلاش سفته بازها برای کسر نقدینگی بود.

اکسین

فولاد ایران:  با توجه به افت قیمت ارز و پایین آمدن قیمت اسلب، ورق اکسین روند نزولی در پیش گرفت تا جایی که بعضی از اقلام آن به پایین تر از قیمت پیشنهاد شده خود کارخانه در بورس هم رسیده است.

سرد

فولاد ایران:  ورق سرد روند نزولی داشت. کاهش قیمت ارز و افت تقاضای فصلی از دلایل کاهش قیمت بود.

گالوانیزه

 

فولاد ایران:  ورق گالوانیزه به علت رکود بازار ورق گرم و از طرف دیگر افت قیمت ارز و تاثیر آن روی قیمت روی نوسان محدودی را تجربه کرد.

تحلیل هفته
فولاد ایران:  با فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تفکیک دلار از بازار داخلی به نظر می رسد که سال جدید سالی باشد که اقتصاد ایران برای دنیا آموزه های جدید اقتصادی خواهد داشت. هنوز سیاست های دولت در این مورد مشخص نیست و به همین دلیل نمی توان تاثیر نرخ ارز بر تجارت خارجی و در نهایت درآمد ملی را نادیده انگاشت. در هر حال با کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس مازاد عرضه نفت در بازار جهانی تقریبا جمع شد و قیمت نفت در محدوده 80 دلار ثابت ماند. بنابراین قیمت شمش از نظر رابطه آن با نفت نمی تواند به زیر 480 دلار هر تن فوب برسد ولی افت تقاضا در بازار جهانی آنچنانکه انتظار می رفت اخیرا قیمت شمش را تا حدود 50 دلار هر تن پایین آورد  و به حدود 520 تا 530 دلار بسته به کشور عرضه کننده رسانده است.
زمزمه های رکود اقتصادی در ماه های پیش رو نوید کاهش بیشتر قیمت را می دهد بنابراین میزان عرضه از تقاضا بیشتر خواهد بود. این مطلب می تواند بازار داخلی را از نظر میزان عرضه کالا تحت فشار قرار دهد.
دولت برای جبران افزایش قیمت در ماه های قبل از سال جدید تلاش هایی را شروع کرده است تا قیمت شمش را از سقف 23 هزار تومان تمام شده به حدود 18 هزار تومان تمام شده برساند و برای رسیدن به این هدف سه مسیر را در پیش گرفته است:


 اول محدود کردن تقاضا:
برای این امر بورس کالا رابطه میزان کالای خارج شده از کارخانه تا سقف 80 درصد از خرید را در پیش گرفته است. بنابراین چنانچه کارخانه ای برای مثال 10 هزار تن شمش خریداری کرد در طی یک ماه باید 80 درصد آن را بفروشد در غیراینصورت امکان خرید از بورس کالا را نخواهد داشت. همین امر در مورد تجار هم صادق است در نتیجه این سیاست نه تولیدکننده و نه تاجر به دنبال انبار کردن کالا نمی روند و تلاش آنها در فروش موجودی فعلی شان است. یکی از روش هایی که بورس برای کاهش تقاضا در نظر گرفته است پایین آوردن سهمیه های خرید توسط هر خریدار است.


دوم افزایش عرضه :
دولت از طریق فشار به کارخانه های تولید کننده آهن اسفنجی و شمش سعی در افزایش حجم کالاهای عرضه شده در بورس دارد به همین دلیل بیش از 40 درصد از عرضه ها بصورت سلف می باشد. با توجه به آنکه بورس فروش اعتباری را بسته است در نتیجه آن فشار نقدینگی به بخش تولید بسیار زیاد خواهد شد بخصوص آنکه تجار با توجه به ریزش قیمت ها تمایلی به خرید محصول نشان نمی دهند.


سوم سیاست قیمت گذاری نزولی:      
دولت از طریق بورس کالا دامنه افزایش قیمت را به یک درصد ولی کاهش قیمت را به منفی 5 درصد رسانده است. حتی بر خلاف این سیاست گذاری هفته گذشته شمش را که می بایست در قیمت 181000 ریال عرضه می کرد به 179000 ریال رساند این روند باعث ترسیدن تقاضا از روند قیمت ها شده  و به همین دلیل محصول نهایی روند  نزولی در پیش گرفته است.
جمع بندی سیاست های دولت این است که می خواهد قیمت را پایین بیاورد و برای این کار به تولیدکننده فشار می آورد. در اثر این سیاست تاجر عقب نشینی می کند و این سیاست تا به آن جا ادامه خواهد کرد که تولیدکننده تاب آوری نقدینگی داشته باشد. وقتی که نوردکار میلگرد خود را نفروشد طبعا شمش هم نمی تواند بخرد و تولید کننده شمش هم قادر به خرید آهن اسفنجی نیست. ادامه این روند در طول یک ماه آینده به توقف تولید منجر خواهد شد و درست در زمانی که دولت با سیاست های ضد تولیدی خود قیمت را به کف خود رسانده است بازار به علت کمبود موجودی به سمت خرید روی می آورد و باعث افزایش قیمت خواهد شد. سیاست های غلط دولت قبلا در بخش های دیگر تجربه شده است مثل اتومبیل. در سال گذشته هم در مورد فولاد همین تجربیات وجود داشت تا بدانجا که در پایان پاییز 1401 دولت متوجه شد که بخش فولاد کشور زیان سنگینی را متحمل شده است و از آنجا که این زیان دامن شرکت های دولتی را گرفته بود دولت دست به کار شد تا این زیان را جبران کند و امروز همان مسیر سال گذشته را دارد طی می کند. اگر دولت بازار را به حال خود رها کرده بود با توجه به روند نزولی تقاضا در بازار جهانی و روند کاهشی قیمت ارز بطور اتوماتیک وار قیمت ها بر می گشت بخصوص آنکه انبارها از کالاهای خریداری با قیمت های بالا انباشته شده بود و تجار از ترس پایین آمدن قیمت موجودی ها را روانه بازار می کردند، به تولید فشار نمی آمد و روند ادامه تولید این نوید را به همه می داد که جایگزینی کالای فروخته شده با محصول ارزانتر مقدور می باشد. البته راهکارهای دیگری هم برای حفظ اعتماد بازار و برگشت قیمت ها وجود داشت اما دخالت دستوری دولت باعث شده تا بنکدارها در خرید محتاط عمل کنند و کارخانه های تولیدکننده محصول با مشکل تقاضا و نقدینگی روبرو باشند. همین امر به تاجر این دل گرمی را می دهد که قیمت ها در خرداد ماه با شروع قطعی برق روند صعودی خواهد گرفت. آنچه که امروز در بازار فولاد شاهد هستیم در بازار خودرو نیز داریم لمس می کنیم.

بازار جهان: مونا تابان
بازار ایران: محمد چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ۱۲:۲۱
تعداد بازدید : ۸۸۵
کد خبر : ۶۵,۱۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید