به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

شکست ژاپن در رقابت جهانی خودروهای برقی

پایگاه خبری فولاد ایران - برای چندین دهه، تویوتا، هوندا و نیسان، مانند بقیه صنعت خودروسازی ژاپنی، خودروسازی را به کمال رسانده اند. ژاپن پیشرو در این صنعت بوده و در تولید به موقع و توسعه خودروهای هیبریدی جلودار بوده است. اما تحول بزرگ بعدی، تغییر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی (EVS) است.


تا کنون، ژاپن و خودروسازان آن در رقابت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی، عقب مانده‌اند. خودروهای برقی با باتری و پلاگین هیبریدی (phevs) حدود 13 درصد از کل خودروهای فروخته شده در سطح جهان را در سال 2022 به خود اختصاص دادند که این رقم در سال 2019 فقط 2.6 درصد بود. در برخی بازارها، از جمله چین، این سهم حدود 20 درصد است. اما در ژاپن فقط 2 درصد.


به گزارش فولاد ایران، شرکت‌هایی که در رقابت‌های الکترونیکی پیشروی می‌کنند، شرکت‌های تازه واردی مانند تسلا و BYD چین و غول‌های مطرحی مانند فولکس واگن آلمان هستند. خودروسازان ژاپنی در میان آنها نیستند. با وجود اینکه نیسان و میتسوبیشی برخی از اولین خودروهای الکتریکی جهان را بیش از یک دهه پیش عرضه کردند، هیچ کدام در 20 خودروی برتر فروش جهانی خودرو نیستند. تویوتا، بزرگترین شرکت خودروسازی جهان، از مجموع 10.5 میلیون فروش در سال 2022، تنها 24000 خودروی برقی فروخت، درحالیکه فروش تسلا 1.3 میلیون بود.


منتقدان نگران این هستند که این امر ممکن است باعث شود که صنعت خودروسازی ژاپن به‌طور کلی سقوط کند. کاهش مشابه در صنعت خودرو، که نزدیک به 20 درصد از صادرات ژاپن و حدود 8 درصد از مشاغل ژاپن را تشکیل می دهد، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گسترده ای خواهد داشت.


خودروسازان ژاپنی در حال حاضر برای جبران عقب ماندگی خود به سرعت در حال حرکت هستند. تویوتا در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در 7 آوریل اعلام کرد که قصد دارد ده مدل جدید EV را عرضه کند و فروش سالانه EV را تا سال 2026 به 1.5 میلیون برساند. در ماه فوریه، نیسان اعلام کرد که 19 مدل جدید EV را تا سال 2030 عرضه خواهد کرد.


در حالی که دولت‌های چین، اروپا و آمریکا به‌عنوان بخشی از سیاست‌های اقلیمی خود به‌طور فزاینده‌ای یارانه‌هایی را به EVS پرداخت می‌کنند، ژاپن کمتر برای تشویق به پذیرش آن‌ها اقدام کرده است. دولت خواستار برقی شدن 100 درصد خودروهای فروخته شده تا سال 2035 شده است، اما این شامل خودروهای هیبریدی نیز می شود.


منبع: اکونومیست

۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۴۴۱
کد خبر : ۶۵,۲۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید