به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

معمای اقتصاد جهان

پایگاه خبری فولاد ایران-به اثر مونالیزا دقت کنید. در نگاه اول به نظر می رسد که موضوع مشهورترین نقاشی جهان خندان است. دوباره نگاه کن و لبخندش محو می شود. وقتی دوباره ظاهر می شود، لبخند متفاوتی است. لئوناردو داوینچی با استفاده از ابهام و درآمیختگی به این اثر مبهم دست یافت. مهم نیست چند بار نگاه می کنید، مطمئن نیستید که چه اتفاقی می افتد.


اقتصاد پس از همه گیری مانند مونالیزا است. هر بار که نگاه می کنید، چیز متفاوتی می بینید. به دنبال هرج و مرج در صنعت بانکداری، بسیاری از تحلیلگران اکنون متقاعد شده اند که اقتصاد جهان به سمت یک رکود سخت پیش می رود. به نظر می‌رسد تعداد کمی انتظار سناریویی را داشته باشند که در آن اقتصاد با افزایش نرخ‌های بهره مشکلی نداشته باشد.


به طور خلاصه، پیش‌بینی به ندرت سخت‌تر بوده است. در سال گذشته، دامنه انتظارات تحلیلگران برای رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه آمریکا دو برابر سال 2019 بوده است. کلمه "عدم قطعیت" بیش از 60 بار در آخرین چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول به چشم می خورد، یعنی حدود دو برابر بیشتر از آوریل و نسخه های اکتبر 2022.


وقتی وحشت بانکی به وجود آمد، هیچ کس کوچک‌ترین تصوری نداشت که فدرال رزرو در ماه مارس با نرخ‌های بهره چه خواهد کرد. برخی از سرمایه‌گذاران انتظار افزایش نرخ داشتند، برخی بدون تغییر، برخی کاهش. جلسات بعدی به همان اندازه غیرقابل پیش‌بینی به نظر می‌رسند.


چه خبر است؟ شاید جهان به سمت بی ثبات تر شدن باشد. در سال گذشته، اروپا شاهد بزرگترین جنگ زمینی خود در هفت دهه گذشته، غوغای زنجیره تامین، بحران انرژی و دوره ای از آشفتگی بانکی بوده است. تورم اصلی سالانه در سه ماهه پایانی سال 2022 از 3.1 درصد به 4.3 درصد افزایش یافته است.

به گزارش فولاد ایران، معیارهای عینی مانند سطح بیکاری و معیارهای ذهنی مانند انتظارات آینده مردم، به طور معمول این دو نوع با هم حرکت می کنند. در حال حاضر آنها از هم دور هستند. این واگرایی ممکن است منعکس کننده بدبین بودن مردم نسبت به تورم باشد.


سرمایه‌گذاران و آماردانان درک بهتری از اقتصاد جهان در دوره‌های نوسانات و تورم خواهند داشت. اما این برای دولت‌ها و کسب‌وکارهایی که نیاز به تصمیم‌گیری در حال حاضر دارند، یا افرادی که فقط سعی می‌کنند اخبار را دنبال کنند، راحت نیست. تعجب نکنید اگر اقتصاد جهانی برای مدتی هنوز در حالت تهوع باقی بماند.


منبع: اکونومیست

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۴۰۲
کد خبر : ۶۵,۲۴۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید