به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ده کشور برتر با بزرگترین ذخایر نفت خام

پایگاه خبری فولاد ایران- همه ما می دانیم که بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان چه کسانی هستند و می توانیم سه نفر اول را بدون تلاش لیست کنیم. اما نکته اینجاست که بزرگترین تولیدکنندگان لزوما کشورهایی نیستند که بیشترین ذخایر را دارند.


در اینجا ده کشور برتر ثروتمندترین نفت خام به ترتیب، عنوان شده است:


10-    لیبی
تخمین زده می شود که این کشور آفریقای شمالی حدود 48.3 میلیارد بشکه نفت خام دارد. با این حال، تولیدکننده نسبتاً جزئی است و میانگین روزانه آن در حدود 1.2 میلیون بشکه است. بی ثباتی سیاسی و جنگ قدرت در میان جناح های مختلف پس از جنگ داخلی، دلیل اصلی مشکل مداوم لیبی در استفاده حداکثری از منابع نفتی است. با این حال، به نظر می‌رسد که با نگاه کردن اروپا به این کشور شمال آفریقا به عنوان منبع بزرگ‌تر نفت، اوضاع ممکن است شروع به تغییر کند.


9 - امریکا
منابع تخمین می زنند که ذخایر نفت خام آمریکا متفاوت است. برخی، مانند اداره اطلاعات انرژی، این میزان را کمی کمتر از 36 میلیارد بشکه می دانند و ذخایر میعانات گازی را جداگانه محاسبه می کنند.
سایرین، نفت خام و میعانات گازی را با هم محاسبه می‌کنند. بر اساس ارقام سازمان اطلاعات انرژی امریکا، نفت خام و میعانات روی هم به حدود 74 میلیارد بشکه می‌رسند. با این حال این کشور بزرگترین تولید كننده نفت خام در جهان است.


8- کویت
بر اساس گزارش اوپک، کویت حدود 101.5 میلیارد بشکه ذخایر نفت اثبات شده دارد. این کشور کوچک خلیج فارس روزانه بین 2.4 تا 2.67 میلیون بشکه نفت تولید می کند و حدود 1.7 میلیون بشکه در روز صادر می کند. این ایالت برنامه های بزرگی برای ثروت های نفتی خود دارد. تا سال 2030، شرکت نفت کویت قصد دارد ظرفیت تولید کشور را به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. واضح است که کویت نگران پیش‌بینی‌های کاهش تقاضای نفت نیست.


7- امارات
سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، امارات متحده عربی، حدود 111 میلیارد بشکه نفت خام در اختیار دارد و به طور متوسط روزانه 2.7 میلیون بشکه از آن تولید می کند. بر اساس داده های اوپک، از این میزان، روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت صادر می کند.
امارات متحده عربی به لطف ثروت نفتی خود به یک آهنربای گردشگری لوکس تبدیل شده است و امید زیادی به عنوان یک مرکز فناوری پیشرفته دارد.


6- روسیه
بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی امریکا، روسیه حدود 80 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام اثبات شده دارد و تا این ماه، بدون احتساب میعانات گازی، روزانه حدود 9.4 میلیون بشکه نفت تولید می کند.
چند سال پیش، روسیه روزانه بیش از 11 میلیون بشکه نفت از جمله میعانات گازی تولید می کرد، اما حمله به اوکراین و تحریم های غرب پس از آن واکنشی را به دنبال داشت و یکی از اشکال آن کاهش تولید بود. با این حال، صادرات نفت خام و سوخت به سطح قبل از جنگ بازگشته است.


5- عراق
عراق، تولیدکننده شماره دو اوپک، دارای ذخایر اثبات شده حدود 145 میلیارد بشکه با تولید حدود 4.5 میلیون بشکه در روز است. میانگین صادرات آن 3.4 میلیون بشکه در روز است، اما عراق نیز مانند کویت برنامه های بزرگی دارد.
جاه طلبی بغداد این است که با تولید همتای بزرگتر خود در اوپک، عربستان سعودی برابری کند، اما به گفته تحلیلگران، با ظرفیت تولید 6.3 میلیون بشکه در روز در پنج سال آینده، قادر به انجام این کار نخواهد بود.


4- ایران
ذخایر نفت ایران 208.6 میلیارد بشکه است و روزانه 2.39 میلیون بشکه نفت تولید می کند. از این میزان، بر اساس داده های اوپک، تنها کمی بیش از 760 هزار بشکه در روز صادر می کند. دلیل شکاف قابل توجه بین ذخایر، تولید و صادرات، البته تحریم‌های ایالات متحده است که دولت سابق آن دوباره علیه ایران اعمال کرد.
علیرغم تحریم ها و مذاکرات شکست خورده برای حذف آنها، ایران نفت خام بیشتری صادر کرده است و در اواخر سال 2022 رقم آن به بیش از 1.13 میلیون بشکه در روز رسید و امسال نیز با یک مسیر صعودی آغاز شد. برنامه هایی برای افزایش تولید نیز وجود دارد.


3- کانادا
کانادا دارای 171 میلیارد بشکه نفت خام است که بیشتر آن به صورت قیر در ماسه های نفتی است. این یک دهم کل ذخایر نفت جهان است.
این کشور با میانگین روزانه بیش از 5 میلیون بشکه نفت در سال گذشته، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است که رکورد بالایی است. جالب اینجاست که علیرغم تلاش های دولت فدرال برای کوچک کردن صنعت به دلیل ردپای کربن، تولید در حال افزایش است، چراکه تقاضای بالا برای نفت، تولید را به شدت افزایش می دهد.


2- عربستان سعودی
دومین تولیدکننده بزرگ جهان و بزرگترین تولیدکننده اوپک، عربستان سعودی، دارای ذخایر اثبات شده حدود 267 میلیارد بشکه است. تولید آن در سال 2021 کمی بیش از 9 میلیون بشکه در روز بود که در سال 2022 به 11.5 میلیون بشکه در روز رسید که اخیراً به عنوان بخشی از آخرین دور کاهش تولید در اوپک پلاس، نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافت.
علیرغم کنترل تنگاتنگ تولید، این پادشاهی قصد دارد ظرفیت تولید خود را از 12 میلیون بشکه در روز فعلی به 13 میلیون بشکه در روز در سال 2027 افزایش دهد. با این حال، برخی تحلیلگران هشدار داده اند که عربستان سعودی به اوج تولید نفت خود نزدیک شده است.


1- ونزوئلا
ونزوئلا که یکی از آشفته ترین کشورهای جهان است، کشوری است که بزرگترین ذخایر نفت جهان را با بیش از 300 میلیارد بشکه دارد. با این حال، تحریم‌های ایالات متحده، بحران اقتصادی مزمن و فساد، دست به دست هم داده‌اند تا این کشور را از استفاده حداکثری از ثروت‌های نفتی خود باز دارند.
پس از یک دوره شکوفایی در دهه نود و اوایل دهه 2000، اولین افت قیمت نفت در هزاره جدید اقتصاد ونزوئلا را فلج کرد. قبل از اینکه فرصتی برای بهبود پیدا کند، ایالات متحده آن را با تحریم هایی که تولید را کاهش داده است مورد آزار قرار داد.


منبع: Oilprice

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۲۰,۸۰۴
کد خبر : ۶۵,۳۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید