به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رقابت تنگاتنگ در بازار خودروهای برقی

پایگاه خبری فولاد ایران - همانطور که تسلا یک کارخانه جدید باتری مگا پک را در شانگهای اعلام می کند، این سوال مطرح می شود که کدام کشور یا منطقه بر تولید خودروهای الکتریکی (EV) در دهه های آینده تسلط خواهد داشت. تسلا اخیراً یک کارخانه بزرگ در مکزیک را اعلام کرد، و سایر شرکت‌های خودروهای برقی به دنبال تنوع بخشیدن به مکان‌های تولید خود بوده‌اند. این نشان‌دهنده رقابت بیشتر در بازاری است که غالباً تحت سلطه چین است.


چین در دهه گذشته به تدریج به عنوان یک غول خودروهای الکتریکی در حال رشد است و از تلاش‌های دولت برای رهبری انقلاب انرژی سبز حمایت می‌کند. چین اکنون حدود 300 مدل EV تجاری در دسترس دارد و خانه چهار از 10 تولیدکننده بزرگ باتری در جهان است. فروش خودروهای برقی در چین از 1.3 میلیون به 6.8 میلیون در دو سال گذشته افزایش یافته است، در حالی که این رقم در ایالات متحده تنها 800000 بوده است.
چین چندین سال است که به طور پیوسته پتانسیل تولید و فروش خودروهای برقی خود را توسعه داده است. علیرغم داشتن یک صنعت تولیدی بسیار قوی و تولید تعداد زیادی خودروی معمولی برای صادرات، قبلاً هیچ برند خودروسازی چینی در سطح بین المللی شناخته شده وجود نداشت. دولت چین در مرحله نوپای توسعه فناوری، زمانی که خودروهای برقی آزمایشی تلقی می شدند و پتانسیل تجاری آنها واقعیتی دوردست بود، روی وسایل نقلیه کاملاً باتری دار سرمایه گذاری کرد. این امر همراه با اهداف چین برای تسلط بر بازار جهانی انرژی سبز و در عین حال کاهش وابستگی آن به منابع انرژی خارجی و همچنین کاهش آلودگی هوا بود. دولت چین در دهه گذشته مبالغ هنگفتی را به بازار خودروهای برقی اختصاص داده است و یارانه های بزرگ و معافیت های مالیاتی را برای تولیدکنندگان خودروهای برقی فراهم کرده است. چین اکنون بر بسیاری از صنایع حمایت کننده از تولید خودروهای برقی، از جمله استخراج لیتیوم و همچنین تولید باتری و نیمه هادی ها، که 75 درصد از کل باتری های لیتیوم یون را تولید می کند، تسلط دارد.


با این حال، با وجود تسلط چین در تولید و فروش خودروهای برقی، برخی از کشورهای دیگر به تدریج در حال توسعه پتانسیل خودروهای الکتریکی خود هستند. در حالی که این احتمالاً در مقیاس کوچک‌تری نسبت به چین خواهد بود، توسعه بازارهای جدید و قدرتمند خودروهای برقی می‌تواند مراکز تولید را در سایر نقاط جهان برای کاهش وابستگی به چین برای حمل و نقل آینده ایجاد کند.


مکزیک به سرعت پتانسیل قابل توجهی را در بازارهای آمریکای شمالی و آمریکای لاتین نشان می دهد و سرمایه گذاری های قابل توجهی را از چندین خودروساز معروف جذب کرده است. شرکت‌هایی مانند فورد، جنرال موتورز، آئودی و بی‌ام‌و در حال سرمایه‌گذاری در تاسیسات مونتاژ خودروهای برقی هستند و تسلا اخیراً از توسعه یک کارخانه 5 میلیارد دلاری گیگا در شمال کشور خبر داده است.


همانطور که در آفریقای جنوبی دیده می شود، مانند مکزیک، سایر مراکز منطقه ای تولید خودروهای برقی در سراسر جهان در حال ظهور هستند. انجمن ملی خودروسازان آفریقای جنوبی خودروهای برقی را به عنوان دارای پتانسیل صادرات عمده شناسایی کرده است و هشدار می دهد که اگر آفریقای جنوبی ظرفیت تولید خودروهای برقی خود را توسعه ندهد، میلیاردها دلار ضرر خواهد کرد. با این حال، تا به امروز، دولت آفریقای جنوبی هیچ یارانه یا مشوقی برای تشویق تولید خودروهای الکتریکی ایجاد نکرده است.


به گزارش
فولاد ایران، در حالی که چین تقریباً به طور قطع بر تولید جهانی خودروهای برقی تسلط خواهد داشت، پس از سال ها سرمایه گذاری و توسعه، چندین کشور دیگر به تدریج پتانسیل تولید خودروهای برقی خود را توسعه می دهند. از آنجایی که کشورهای سراسر جهان به دنبال ایجاد زنجیره‌های تامین منطقه‌ای بیشتر، برای اطمینان از آینده امنیت انرژی خود و حمایت از گذار سبز هستند، کشورهایی مانند مکزیک و آفریقای جنوبی می‌توانند از این روند سود ببرند و به قطب‌های اصلی تولید خودروهای برقی تبدیل شوند.


منبع: بلومبرگ

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۲۵
تعداد بازدید : ۳۹۵
کد خبر : ۶۵,۳۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید