به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رشد قوی چین با تورم ضعیف آن در تناقض است

پایگاه خبری فولاد ایران – زمانی که آمریکا دو سال پیش اقتصاد خود را از محدودیت های دوران همه گیر رها کرد، قفل تورم را نیز باز کرد. تا اواسط سال 2021، قیمت های مصرف کننده بیش از 5 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافت. بازگشایی دیرتر و سریعتر چین که اکنون بیش از سه ماه از عمر آن می گذرد، با تورم همچنان بسته همراه است. قیمت های مصرف کننده در ماه مارس تنها 0.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که کندتر از هر جای دیگری در جهان است.


اما تحلیلگران می گویند رشد اقتصادی چین تنها در مقایسه با سال 2022 که به طرز تاسف باری ضعیف بود، قوی به نظر می‌رسد و در مقایسه با سال‌های قبل، رشد خرده‌فروشی کم‌تر است.


به گزارش فولاد ایران، آنچه در مورد خرده فروشی صادق است در مورد اقتصاد گسترده تر نیز صادق است. بهبود از اندک سال گذشته واقعی و قوی است. اما بهبود نسبت به روندهای پیش از همه گیری جزئی و ناهموار است. چین خیلی بیشتر از آمریکا در قرنطینه سپری کرد. بنابراین ممکن است قبل از اینکه به ظرفیت کامل بازگردد، باید کارهای بیشتری انجام شود.


کاهش قیمت سوخت نیز تاثیرگذار بوده است. بازگشایی بزرگ چین قرار بود قیمت جهانی انرژی را بالا ببرد و نبرد بقیه جهان علیه تورم را طولانی کند. با این حال، از آنجایی که آمریکا و اروپا با رکود مواجه شده اند، قيمت نفت کاهش یافته است. نبرد بقیه جهان علیه تورم قیمت انرژی را کاهش داده و تورم ضعیف در چین را طولانی تر کرده است.


بازگشایی چین از جهات دیگر نیز از سناریو فاصله گرفته است. در واقع، با وجود اینکه بازگشایی چین تقاضا برای کالاها و خدمات را تقویت کرده است، ظرفیت چین برای عرضه آنها را بهبود بخشیده است. برداشتن محدودیت‌ها، تنگناها و زنجیره‌های تامین را از بین برد. علیرغم اقتصاد ضعیف جهانی، صادرات چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریباً 15 درصد افزایش یافت.


روانشناسی همچنین ممکن است به توضیح بهبود بدون تورم چین کمک کند. شرکت ها به راحتی قیمت ها را افزایش نمی دهند. اگر مطمئن نباشند که تقاضای قوی‌تر ادامه خواهد داشت، تمایلی به دریافت هزینه بیشتر از مشتریان ندارند. اقتصاد چین با وجود تردیدها در حال رشد است. اما تورم ممکن است به همین دلایل ضعیف باشد.


منبع: اکونومیست

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۲۳
تعداد بازدید : ۳۹۷
کد خبر : ۶۵,۳۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید