به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چت بات ها، جایگزین مشاغل

پایگاه خبری فولاد ایران- پس از دهه‌ها که کار کارگران توسط ماشین‌ها ربوده شده‌اند، چت‌بات‌های پیشرفته اکنون در نقش کارمندان ایفای نقش می‌کنند. ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، پیشرفت قابل توجهی در ایجاد زبانی با صدای انسانی و درک زمینه ای داشته اند. به حدی که در برخی کارها از انسان ها پیشی گرفته اند. به گفته بانک گلدمن ساکس، این امر می تواند تا 300 میلیون شغل را در سراسر جهان از بین ببرد.


مطالعه اخیر توسط  OpenAI، استارت آپی که ChatGPT را ایجاد کرد، پتانسیل اتوماسیون را در 1016 شغل بررسی کرد. آنها انسان‌ها و هوش مصنوعی را به‌طور جداگانه رتبه‌بندی کردند و دریافتند که نرم‌افزارهای مجهز به مدل‌های زبانی که در بخش‌های وسیعی از اینترنت آموزش داده می‌شوند و سپس برای عملکردهای خاص به‌خوبی تنظیم می‌شوند، چقدر خوب می‌توانند ۱۹۰۰۰ کار درگیر در این مشاغل را انجام دهند.


به گزارش
فولاد ایران، آنها دریافتند که 80 درصد از آمریکایی ها می توانند حداقل 10 درصد از وظایف کاری خود را با ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی انجام دهند. این رقم برای حدود 19 درصد از کارگران به 50 درصد وظایف می رسد.


مطالعه دیگری که در اول مارس توسط دانشگاهیان در آمریکا منتشر شد، که نشان می‌دهد صنایعی که بیشتر در معرض خطر از دست رفتن هستند، خدمات حقوقی و برخی از حوزه‌های صنایع مالی و بیمه هستند. آنها به بازاریاب‌های تلفنی اشاره می‌کنند که احتمالاً دیگر شغل فراموش شده است. معلمان، به ویژه معلمان زبان، ادبیات و تاریخ، در رتبه های بعدی لیست قرار دارند. آنچه در هر دو مطالعه قابل توجه است این است که برخلاف پیشرفت های گذشته در یادگیری ماشینی، این مشاغل ماهر و پردرآمد هستند که بیشتر در معرض خطر نابودی قرار می گیرند.


اما از این اتوماسیون نباید ترسید. این اتوماسیون می تواند کارگران را از کارهای روزمره باز دارد و بهره وری نیروی کار بیشتر را آزاد کند، که برای بازارهای کار سخت در اقتصادهای پیشرفته یک موهبت خواهد بود. مطالعه ای توسط گلدمن ساکس که در 5 آوریل منتشر شد، نشان می دهد که هوش مصنوعی مولد می تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را در دهه آینده 7 درصد افزایش دهد.


اما مطالعاتی مانند این ممکن است پتانسیل اتوماسیون را بیش از حد نشان دهد. ویژگی های انسانی ضروری برای برخی مشاغل، مانند همدلی، نادیده گرفته خواهد شد. همه وظایفی که قابلیت انجام توسط هوش مصنوعی را دارند نباید اینگونه باشند. دانشگاه واندربیلت در تنسی مجبور شد به دلیل استفاده از ChatGPT برای نوشتن ایمیل تسلیت به دانشجویان پس از تیراندازی در دانشگاه دیگری در آمریکا عذرخواهی کند.


بسیاری از کسب‌وکارها نیز ممکن است فاقد معماری فناوری اطلاعات باشند یا تمایلی به سازگاری با نوآوری‌های هوش مصنوعی نداشته باشند و کسانی که از آن استقبال می کنند با مشکلات عملی و قانونی مواجه خواهند شد. وقتی ربات‌های چت نمی‌دانند چه بگویند، غالباً دچار اشتباه می‌شوند.


خروجی خلاقانه که آنها تولید می کنند بر اساس ترکیبی از داده های منبع شده از اینترنت است که مسائل مهمی را در مورد دقت، حریم خصوصی و مالکیت معنوی ایجاد می کند. ابزارهای هوش مصنوعی در دنیای واقعی، با وجود تمام توانایی‌های مکالمه‌شان، همچنان به کنترل‌کننده‌ها نیاز دارند. که حتی ممکن است منجر به ایجاد مشاغل جدید شود.


منبع: اکونومیست

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۵:۰۶
تعداد بازدید : ۳۴۳
کد خبر : ۶۵,۴۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید