به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نگرانی عاقلانه در مورد هوش مصنوعی

پایگاه خبری فولاد ایران- پیشرفت سریع در هوش مصنوعی ترس و همچنین هیجان را برانگیخته است. چقدر باید نگران این بود؟


«آیا باید همه مشاغل، از جمله کارهای یدی را خودکار کنیم؟ آیا باید ذهن‌های غیرانسانی را پرورش دهیم که در نهایت ممکن است از تعداد انسان ها، پیشی گرفته و جایگزین ما شوند؟ آیا باید خطر از دست دادن کنترل تمدن خود را داشته باشیم؟»


این سؤالات ماه گذشته در نامه ای سرگشاده از مؤسسه آینده زندگی، یک سازمان غیردولتی پرسیده شد. این سند خواستار یک مکث شش ماهه در ایجاد پیشرفته‌ترین شکل‌های هوش مصنوعی (ai) شد و توسط بزرگان فناوری از جمله ایلان ماسک امضا شد. این برجسته‌ترین نمونه تاکنون است که نشان می‌دهد چگونه پیشرفت سریع در هوش مصنوعی باعث ایجاد نگرانی در مورد خطرات بالقوه این فناوری شده است.


 Chatgpt یک ربات چت ساخته شده توسط Openai، یک استارت‌آپ است که حتی سازندگان خود را با استعدادهای غیرمنتظره‌ اش غافلگیر کرده است. توانایی‌هایی شامل همه چیز از حل پازل‌ و نوشتن کد رایانه‌ای گرفته تا شناسایی فیلم‌ها از خلاصه داستان‌های نوشته شده است.


این مدل‌ها می‌توانند رابطه انسان‌ها با رایانه، دانش و حتی با خودشان را تغییر دهند. طرفداران هوش مصنوعی ai در مورد پتانسیل آن برای حل مشکلات بزرگ با توسعه داروهای جدید، طراحی مواد جدید برای کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی، یا از بین بردن پیچیدگی های انرژی همجوشی، استدلال می کنند. از نظر دیگران، این واقعیت که قابلیت های هوش مصنوعی در حال پیشرفت است، خطرات برای ازندگان را بیشتر می کند و سناریوی فاجعه علمی-تخیلی ماشینی را که از مخترع خود، اغلب با عواقب کشنده، پیشی می گیرد را زنده می کند.


این مخلوط جوشان از هیجان و ترس، سنجش فرصت ها و خطرات را دشوار می کند. اما می توان از سایر صنایع و از تغییرات فناوری گذشته درس گرفت. پس چه چیزی تغییر کرده است که هوش مصنوعی را بسیار توانمندتر کرده است؟ چقدر باید ترسید؟ و دولت ها چه باید بکنند؟


موج اول سیستم‌های هوش مصنوعی مدرن، که یک دهه پیش پدیدار شد، بر روی داده‌های آموزشی با برچسب‌گذاری دقیق تکیه داشت. سیستم‌های امروزی نیازی به برچسب‌گذاری اولیه ندارند و در نتیجه می‌توان با استفاده از مجموعه داده‌های بسیار بزرگ‌تری که از منابع آنلاین گرفته شده‌اند، آموزش داد.


زمانی که Chatgpt در نوامبر منتشر شد، این قابلیت ها برای عموم مردم آشکار شد. یک میلیون نفر در عرض یک هفته از آن استفاده کردند. در عرض دو ماه میلیون ها نفر از آن برای تولید انشاهای مدرسه و سخنرانی های عروسی استفاده کردند. محبوبیت Chatgpt و اقدام مایکروسافت برای گنجاندن آن در Bing، موتور جستجوی خود، شرکت های رقیب را بر آن داشت تا چت بات ها را نیز منتشر کنند.


به گزارش فولاد ایران، شتاب اخیر در قدرت و دید سیستم‌های هوش مصنوعی و افزایش آگاهی از توانایی‌ها و نقص‌های آن‌ها، این نگرانی را ایجاد کرده است که این فناوری اکنون به سرعت در حال پیشرفت است که نمی‌توان آن را به طور ایمن کنترل کرد. از این رو فراخوان برای مکث و نگرانی فزاینده مبنی بر اینکه Ai می تواند نه تنها مشاغل، دقت واقعی و شهرت، بلکه موجودیت خود بشریت را نیز تهدید کند.


به هر حال، این فناوری قدرتمند خطرات جدیدی را ایجاد می کند، اما فرصت های خارق العاده ای را نیز ارائه می دهد. متعادل کردن این دو به معنای گام برداشتن با دقت است. یک رویکرد سنجیده امروزی می‌تواند پایه‌هایی را فراهم کند که قوانین بیشتری را می‌توان در آینده اضافه کرد. زمان شروع ساخت آن پایه ها اکنون فرا رسیده است.


منبع: اکونومیست

۱ خرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۲۵
تعداد بازدید : ۳۴۰
کد خبر : ۶۵,۵۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید