به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

روند بازار کالاهای جهانی در این هفته

پایگاه خبری فولاد ایران- قیمت‌های آتی مس و گاز طبیعی اروپا هر دو در بحبوحه نزول‌های چند هفته‌ای هستند، در حالی که نفت به دنبال حفظ حرکت پس از افزایش دو هفته‌ای است. به گزارش فولاد ایران، در ایالات متحده، سرمایه گذاران بر روی دو نشست عمومی سالانه غول های نفتی اکسون موبیل و شورون متمرکز خواهند شد.


غول های نفتی
اکسون قرار است نشست سالانه خود را در روز چهارشنبه برگزار کند. دو سال پیش، این غول نفتی شکست نادری را متحمل شد زیرا سرمایه‌گذار فعال شماره 1 آن یک کمپین موفقیت‌آمیز را برای کسب کرسی‌های هیئت مدیره رهبری کرد که بخشی از تلاش آن برای بهبود عملکرد شرکت و تسریع اهداف آب و هوایی آن بود. با تغییر اهداف از آن زمان، سهام این غول نفتی تقریباً 80 درصد افزایش یافته است و عملکرد بهتری نسبت به شاخص انرژی 23 عضوی S&P 500 - نشان داد.


حمل و نقل دریایی
کشتی های پاناماکس که برای حمل غلات و زغال سنگ در سراسر جهان استفاده می شوند، در بحبوحه افزایش تقاضا با تاخیر بیشتری روبرو هستند. کشتی‌ها در کشورهایی مانند ترکیه و چین که واردات مواد غذایی و سوخت خود را در سال جاری افزایش داده‌اند، طولانی‌تر منتظر می‌مانند. بر اساس گزارشات، سطح ازدحام آنها در ماه مارس به 20 درصد از کل ناوگان پاناماکس رسید که بالاترین میزان از اوت 2021 است. در حالی که کشتی های بيشتری در انتظار ایستاده اند، نرخ حمل و نقل فله برای این کشتی ها پس از رسیدن به پایین ترین حد دو سال اخیر در ماه فوریه همچنان با مشکل مواجه است که نشان از عرضه بیش از حد کشتی ها دارد.


گاز طبیعی
قیمت گاز طبیعی اروپا در سال جاری بیش از 65 درصد کاهش یافته است و نشانه کمی وجود دارد که این کاهش به زودی پایان یابد. معاملات آتی معیار در روز جمعه برای هشتمین هفته متوالی سقوط کرد که طولانی‌ترین رشته زیان هفتگی از سال 2007 است. در حال حاضر، معاملات آتی برای ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه زیر 50 یورو در هر مگاوات ساعت معامله می شود. در همین حال، قیمت گاز طبیعی در ایالات متحده نیز ضعیف است و در سال 2023 بیش از 50 درصد کاهش یافته است.


نفت و اوپک پلاس
علیرغم افزایش اخیر، قیمت نفت در سال حدود 10 درصد کاهش یافته است زیرا معامله گران با بهبود اقتصادی ضعیف چین پس از کووید، افزایش شدید نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و نگرانی در مورد سقف بدهی ایالات متحده دست و پنجه نرم می کنند. این اتفاق حتی پس از آن رخ می دهد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در اوایل آوریل بازارها را با کاهش غیرمنتظره تولید شوکه کردند، هرچند که این امر در ابتدا قیمت ها را در میان نگرانی های عرضه افزایش داد. اعضای اوپک پلاس قرار است در روزهای 3 و 4 ژوئن در وین دیدار کنند، در حالی که ناظران بازار پیش‌بینی می‌کنند که هیچ تغییری در تولید رخ ندهد. پیش از این شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی گفته بود که دلالان باید "مراقب باشند". معاملات آتی نفت در روز دوشنبه به دلیل تعطیلات در ایالات متحده، انگلیس و برخی از کشورهای اروپایی در حجم کم کاهش یافت.


مس
با برگزاری کنفرانس مس پرو در لیما، این فلز قرمز در کانون توجه قرار خواهد گرفت و مدیران صنعت، بازرگانان و مقامات دولتی را گرد هم می آورد تا ایده های مربوط به معدن و اکتشاف را به اشتراک بگذارند. در حالی که قیمت مس شروع خوبی برای سال داشت، معاملات آتی در بورس فلزات لندن در روز جمعه برای ششمین هفته متوالی در بحبوحه محو شدن شتاب در مصرف‌کننده اصلی چین و ترس از اقتصاد جهانی کاهش یافت. مس پس از سقوط به زیر سطح تحت نظارت در هفته گذشته و شکستن محدودیت‌های پایین‌تر محدوده معاملاتی خود، در بالای 8000 دلار در هر تن شناور است. این پیشرفت اغلب می تواند نشان دهد که حرکت نزولی ممکن است بیش از حد انجام شده باشد، در حالی که باند افزایش یافته می تواند نشان دهنده نوسانات بیشتر در آینده باشد.


منبع: بلومبرگ


۹ خرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۵۹
تعداد بازدید : ۳۱۹
کد خبر : ۶۵,۷۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید