به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کودتای بعدی در آفریقا کجا خواهد بود؟

پایگاه خبری فولاد ایران- گزارش‌های تیراندازی در پایتخت و تحرکات نیروها در خیابان‌ها، ضرباهنگ شروع یک کودتا است. این ضربان در اوایل دهه 2010 نیز شنیده می شد، اما با شدت کمتر زیرا غوغای دموکراسی نوپا آن را از بین برد. اکنون ارتش ها دوباره به سمت طبل های قدیمی حرکت می کنند. در سه سال گذشته، کودتاچیان با موفقیت 9 بار در این قاره حمله کرده اند.
به گزارش فولاد ایران، عواقب این امر تلخ است. در سودان، یک کودتا به جنگ داخلی بین ارتش و یک گروه شبه نظامی دامن زد. این به نوبه خود باعث بازگشت به نسل کشی در دارفور شد. در بورکینافاسو، مالی و نیجر، کودتاچیان ادعا کردند که امنیت را احیا خواهند کرد، اما جنگ این کشورها با جهادی ها به طور پیوسته بدتر شده است. در سال 2019، قبل از کودتا، 4820 نفر بر اثر درگیری در منطقه کشته شدند. پس از سرنگونی دولت‌ها در مالی در سال‌های 2020 و 2021، در بورکینافاسو در اوایل و اواخر سال 2022 و در نیجر در سال 2023، مرگ و میر امسال از 10000 نفر خواهد گذشت. کودتاها همچنین بسیاری از سیاست‌های غربی و به‌ویژه فرانسه را در آفریقا به هم ریخته است. سربازان فرانسوی مجبور به ترک سه کشور شدند.
پس از حمله کودتاچیان به گابن، متحد دیگر فرانسه، در ماه اوت، بسیاری از مردم می پرسند: بعدی کجا خواهد بود؟ کودتاهای اخیر در آفریقا با دو الگوی کهن مطابقت دارد. آنها در مکان هایی با امنیت کم رخ می دهد، مانند بسیاری از سواحل همانطور که در گینه و گابن اتفاق افتاد، هبران نامحبوب را که از آرمان های خود عقب نشینی کرده اند، خلع می کند.
کدام کشور آفریقایی ممکن است در صف بعدی کودتا باشد؟
موسسه فیتچ می گوید که سودان جنوبی در بالاترین خطر قرار دارد. جدیدترین کشور آفریقا با توجه به قدرت مؤسسات خود فقط چهار امتیاز از 100 را کسب کرده است.
انتخاب دیگر برای کودتا یا تحولات، جمهوری دموکراتیک کنگو است که درگیر درگیری‌ها و همسایگان مداخله‌گر است و در دسامبر با انتخابات ریاست‌جمهوری روبرو می‌شود. به طور قابل توجهی، این موسسه همچنین آنگولا، یکی از بزرگترین اقتصادهای آفریقا و یک تولیدکننده بزرگ نفت را به همان اندازه در معرض خطر کودتا قرار می دهند که مالی، که در حال حاضر توسط حکومت نظامی اداره می شود.
روابط درون نیروهای مسلح بسیار مهم اما مبهم است. احتمالاً تصادفی نیست که چند ساعت پس از کودتا در گابن، روسای جمهور مستبد رواندا و کامرون به ترتیب ژنرال ها و وزارت دفاع خود را تغییر دادند.
کودتا اغلب باعث کودتاهای بیشتری در همان کشور می‌شود. به همین دلیل است که مالی و بورکینافاسو هر دو از سال 2020 تاکنون دو کودتا داشته اند. با توجه به اینکه مالی در حال حاضر با جدایی‌طلبان احیاگر و همچنین جهادی‌هایی که بورکینا و نیجر را نیز احاطه کرده‌اند می‌جنگد، هر کسی که ناظر کودتا است باید ساحل را زیر نظر داشته باشد.


منبع: اکونومیست

۱۸ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۴۴
تعداد بازدید : ۳۲۶
کد خبر : ۶۷,۳۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید