به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مسیر پرچالش اقتصاد جهان

پایگاه خبری فولاد ایران- حتی با شدت گرفتن جنگ‌ها و تاریک شدن جو ژئوپلیتیکی، اقتصاد جهانی منبعی غیرقابل مهار برای امید بوده است. فقط یک سال پیش همه موافق بودند که نرخ های بهره بالا به زودی باعث رکود خواهد شد. حالا حتی خوشبین ها هم گیج شده اند. اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم رشد کرد و با سرعت سالانه خیره کننده 4.9 درصد ادامه داد.
در سرتاسر جهان، تورم در حال کاهش است، بیکاری عمدتاً پایین مانده است و بانک های مرکزی بزرگ ممکن است انقباض پولی خود را متوقف کرده باشند. به نظر می رسد چین که دچار بحران املاک شده است، از یک محرک متوسط سود می برد. اما متأسفانه این شادی خوب نمی تواند دوام بیاورد. پایه های رشد امروزی ناپایدار به نظر می رسد و تهدیدها فراوانند.
به گزارش فولاد ایران، اقتصاد سرکوب‌ناپذیر این شرط‌بندی را تشویق کرده است که نرخ‌های بهره، گرچه دیگر به سرعت افزایش نمی‌یابد، اما کاهش چندانی نخواهد داشت. در هفته گذشته بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو نرخ بهره را ثابت نگه داشتند. انتظار می رفت که بانک انگلستان نیز همین روند را دنبال کند.
بر این اساس بازده اوراق قرضه بلندمدت به شدت افزایش یافته است. دولت آمریکا اکنون باید 5 درصد برای وام گرفتن به مدت 30 سال بپردازد. حتی اقتصادهایی که به نرخ‌های پایین معروف هستند، افزایش شدیدی داشته‌اند. چندی پیش هزینه های استقراض آلمان منفی بود. اکنون بازده اوراق قرضه ده ساله آن نزدیک به 3 درصد است. بانک ژاپن از وعده خود مبنی بر تعیین هزینه وام ده ساله به 1 درصد صرف نظر کرده است.
برخی از مردم، از جمله جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، می‌گویند این نرخ‌های بهره بالاتر چیز خوبی است و بازتابی از اقتصاد جهانی در بدترین وضعیت سلامتی است.
برای اینکه ببینید چرا شرایط خوب امروزی نمی‌تواند ادامه پیدا کند، یکی از دلایلی را در نظر بگیرید که چرا اقتصاد آمریکا به‌ویژه بهتر از حد انتظار عمل کرده است. مصرف‌کنندگان آن پول نقدی را که در طول همه‌گیری جمع‌آوری کرده‌اند را خرج می‌کنند. انتظار می‌رفت که این پس‌اندازهای اضافی تا کنون تمام شده باشد. اما داده‌های اخیر نشان می‌دهد که هنوز یک تریلیون دلار برای خانواده‌ها باقی مانده است، و این توضیح می‌دهد که چرا آنها می‌توانند با پس‌انداز کمتری از درآمدشان نسبت به هر مقطع دیگری خرج کنند.
هنگامی که نرخ های بهره بالا شروع به کاهش کند، مصرف کنندگان را مجبور می کند کمتر هزینه کنند. و اگر نرخ ها برای مدت طولانی تری بالاتر بمانند، مشکلات در سرتاسر اقتصاد جهان پدیدار خواهد شد. در اروپا و آمریکا ورشکستگی های تجاری در حال افزایش است. حتی شرکت هایی که با صدور بدهی های بلندمدت در نرخ های پایین قفل شده اند، به مرور زمان با هزینه های تامین مالی بیشتری روبرو خواهند شد.
قیمت مسکن، حداقل در شرایط تعدیل شده بر اساس تورم، کاهش می یابد، زیرا آنها به وام های مسکن گران تر عکس العمل نشان می دهند. و بانک‌های دارای اوراق بهادار بلندمدت – که با وام‌های کوتاه‌مدت، از جمله از طرف فدرال رزرو حمایت شده‌اند، باید سرمایه خود را افزایش دهند یا ادغام شوند تا حفره‌های ایجاد شده در ترازنامه‌هایشان را با نرخ‌های بالاتر مسدود کنند.
زمانی که نرخ بهره پایین بود، حتی بدهی های بزرگ قابل مدیریت بود. اکنون که نرخ ها افزایش یافته است، قبوض بهره در حال تخلیه بودجه هستند. بنابراین، مدت طولانی‌تر، دولت‌ها را در مقابل بانک‌های مرکزی هدف‌دار تورم تهدید می‌کند. پیش از این، خانم یلن خود را موظف دانسته است که استدلال کند که اوراق خزانه هیچ گونه حق بیمه ای برای ریسک ندارند، و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اصرار داشته است که بانک او هرگز نرخ بهره را کاهش نخواهد داد و اجازه نمی دهد تورم افسار پاره کند تا فشار بر بودجه دولت کاهش یابد.
یک دوره طولانی تر باعث می شود سرمایه گذاران وعده های دولت ها را برای پایین نگه داشتن تورم و همچنین پرداخت بدهی های خود زیر سوال ببرند. اما انجام این کار ممکن است درد اقتصادی به همراه داشته باشد.
این فشارها دیدن این که چگونه اقتصاد جهانی می تواند بسیاری از چیزهایی را که بازارها در حال حاضر از آن انتظار دارند را انجام دهد، دشوار می کند.
تورم، بدهی های بزرگ و نرخ های بهره بالا در یک زمان.
احتمال بیشتری وجود دارد که دوره طولانی‌تر نرخ بالا، با ایجاد ضعف اقتصادی به بانک‌های مرکزی اجازه دهد نرخ‌ها را بدون افزایش تورم کاهش دهند.
احتمال امیدوارکننده‌تر این است که رشد بهره‌وری افزایش یابد، شاید به لطف هوش مصنوعی مولد. افزایش درآمد و درآمد حاصل از آن، نرخ های بالاتر را قابل تحمل می کند. در واقع، انتظار می رود ارقام منتشر شده در 2 نوامبر نشان دهند که بهره وری اندازه گیری شده آمریکا در سه ماهه سوم افزایش یافته است.
پتانسیل هوش مصنوعی برای آزادسازی افزایش بهره وری ممکن است توضیح دهد که چرا افزایش برای مدت طولانی تر تا کنون بازارهای سهام را منفجر نکرده است. اگر افزایش ارزش هفت شرکت فناوری از جمله مایکروسافت و انویدیا نبود، شاخص s&p 500 سهام آمریکا امسال کاهش می یافت.
با این حال، در مقابل این امید، دنیایی است که با تهدیدهایی برای رشد بهره وری مواجه است. دونالد ترامپ وعده داده است که در صورت بازگشت به کاخ سفید، تعرفه های جدیدی را اعمال خواهد کرد. دولت ها به طور فزاینده ای بازارها را با سیاست های صنعتی منحرف می کنند. مخارج دولتی به عنوان سهمی از اقتصاد با افزایش سن جمعیت، افزایش انرژی سبز در حال افزایش است و درگیری ها در سراسر جهان مستلزم هزینه های بیشتر برای دفاع است. در مواجهه با همه اینها، هر کسی که شرط می‌بندد که اقتصاد جهانی می‌تواند ادامه دهد، در حال انجام یک قمار بزرگ است.


منبع: اکونومیست

۱۳ آبان ۱۴۰۲ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۲۸۳
کد خبر : ۶۷,۶۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید