به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ابتکار تجاری در حال فروپاشی آمریکا در آسیا

پایگاه خبری فولاد ایران- استراتژی تجاری ضعیف جو بایدن حتی ضعیف تر شده است. مشارکت آمریکا در پایتخت های آسیایی در زمینه امنیت و ژئوپلیتیک کم نیست. این همان چیزی است که همه صحبت‌ها در مورد «پیمان تجارت هند-اقیانوس آرام» در مورد آن است.
کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا به دلیل روابط اقتصادی خود با چین رشد می کنند، اما خواهان تعادل روابط با آمریکا هستند. آنها می ترسند که اتکای بیش از حد به غول منطقه ای عاملیت و حاکمیت آنها را از بین ببرد. با این حال، زمانی که دونالد ترامپ در یکی از اولین اقدامات خود به عنوان رئیس جمهور، در سال 2017 از شراکت ترانس پاسیفیک، یک قرارداد تجاری عالی با 12 عضو، خارج شد، امیدها برای تعامل جدی آمریکا از بین رفت.
در مراسم رونمایی از این طرح در توکیو، آقای بایدن آن را «یک چشم‌انداز اقتصادی» خواند که «قوانین جدید برای اقتصاد قرن بیست و یکم» را پایه‌گذاری می‌کند. IPEF قاطعانه یک توافق تجاری برای باز کردن بازارها و کاهش تعرفه ها نبود. قراردادهای تجاری نیاز به تایید کنگره دارند، که این روزها در واشنگتن، با توجه به چرخش حمایت گرایانه در هر دو حزب اصلی آمریکا، امری بعید است.
به گزارش فولاد ایران، قرارداد امضا شده برای همکاری بیشتر در زنجیره تامین، همراه با توافقنامه های اصولی در مورد انرژی سبز و مبارزه با فساد اعلام شد. با این حال، مهمترین ستون، در مورد تجارت، سقوط کرد. در آخرین لحظه، آمریکا از برنامه های خود برای اعلام حتی یک توافق جزئی در مورد قوانین تجاری قابل اجرا صرف نظر کرد.
این موضوع مذاکره کنندگان آسیایی (بیش از همه استرالیایی و ژاپنی) و مدیران تجاری آسیایی و آمریکایی را کاملاً ناامید کرده است. آنها ماه ها می دانستند که چیزی اشتباه است. برای اولین بار، آمریکا موضع مذاکره خود را در مورد تجارت دیجیتال تغییر داد. به نظر می رسد که این در پاسخ به فشار سناتور الیزابت وارن است، یک چپ گرا که فکر می کند فناوری های بزرگ برای تسخیر دولت توطئه کرده اند. هفته گذشته مشخص شد که مخالفت‌های دیگری از سوی یک دموکرات چپ‌گرا دیگر، سناتور شرود براون، که برای انتخاب مجدد در سال آینده در اوهایو، یک ایالت میدان نبرد در غرب میانه، آمده بود.
نماینده تجاری ایالات متحده، کاترین تای، که خود از طرفداران مشتاق تجارت باز نیست، می گوید که مذاکرات ادامه خواهد داشت و نتیجه گیری بعید به نظر می رسد.
در همین حال، وب تجاری چین در حال رشد است. این هفته آقای ترامپ قول داد در صورت انتخاب مجدد در سال آینده، IPEF را از بین ببرد. با این حال، هنوز هم حسن نیت آسیایی نسبت به آمریکا وجود دارد، اگرچه رو به کاهش است.
با وجود احساس ناامیدی فزاینده خود، دولت‌های آسیایی می‌خواهند به ipef ادامه دهند. این تا حدی به این دلیل است که، منطقه چارچوب را بیشتر از ارزش اقتصادی استراتژیک می‌داند. بنابراین بهتر است آمریکا را درگیر بحث‌های طولانی درباره زنجیره‌های تامین و استانداردهای آسیایی کنیم تا اینکه به‌طور کلی سرگردان باشیم. و چه کسی می داند؟ شاید یک روز دوباره کشف کند که آزادسازی تجارت به نفعش است.


منبع: اکونومیست

۷ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۲۹
تعداد بازدید : ۲۸۵
کد خبر : ۶۷,۸۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید