به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصاد جهانی در یک نگاه

پایگاه خبری فولاد ایران- سازمان توسعه و همکاری اقتصادی هشدار داد که اقتصادهای پیشرفته جهان به سمت رکود عمیقی پیش می روند زیرا نرخ های بهره به طور قابل توجهی بالا تلفات زیادی را بر فعالیت هایی که همچنان می تواند حادتر شود، وارد می کند.
به گفته این سازمان، رشد در بسیاری از کشورها در حال کاهش است و تا سال 2025، زمانی که درآمدهای واقعی از شوک تورم بهبود یابد و بانک های مرکزی شروع به کاهش هزینه های استقراض کنند، افزایش نخواهد یافت.
به گزارش فولاد ایران، تورم در اروپا، برزیل و استرالیا در قرائت‌های اخیر کاهش یافته است، اما هنوز برای احساس راحتی بانک‌های مرکزی بسیار بالاست. در همین حال، فشار قیمت ها در بخش خدمات ژاپن و همچنین در زیمبابوه، جایی که مقامات اخیراً معیار تورم جدیدی را اتخاذ کردند، شتاب گرفت.
جهان
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی جهانی در سال آینده پس از 2.9 درصد ضعیف در سال 2023، تنها 2.7 درصد افزایش یابد. بر اساس این ارزیابی، این سرعت تنها به 3 درصد در سال 2025 خواهد رسید.
اروپا
تورم منطقه یورو بیش از حد انتظار کاهش یافت و هدف 2 درصدی را در نظر گرفت زیرا سرمایه گذاران شرط بندی کردند که بانک مرکزی اروپا زودتر از آنچه مقامات پیشنهاد می کنند نرخ بهره را کاهش دهد. با این حال، مقامات بانک مرکزی اروپا قاطعانه معتقدند که سیاست پولی باید محکم بماند تا اطمینان حاصل شود که تورم به 2 درصد می رسد.
اقتصاد سوئد در سه ماهه سوم به دلیل کاهش ذخایر و کاهش هزینه‌های خانوارها در بحبوحه افزایش هزینه‌های وام و افزایش قیمت، وارد رکود شد. اکثر پیش بینی ها اکنون انتظار دارند بزرگترین کشور شمال اروپا قرارداد تولید خود را برای دو سال متوالی ببیند و کمیسیون اروپا پیش بینی می کند که سوئد تنها کشور عضوی خواهد بود که سال آینده شاهد کاهش تولید خواهد بود.
آسیا
قیمت خدمات تجاری ژاپن با نادیده گرفتن افزایش مالیات بر فروش در طول سال‌ها، بیشترین افزایش را در بیش از سه دهه گذشته داشته است، و برخی اظهارات بانک مرکزی ژاپن مبنی بر کاهش تورم در کوتاه‌مدت را دچار تردید می‌کند. چنین افزایش قیمت‌ها، بانک مرکزی را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد، زیرا این کشور همچنان در تلاش برای تسریع رشد دستمزدها است.
شاخص تورم ماهانه استرالیا در ماه اکتبر دو ماه شتاب گرفت و این موضوع باعث شد که بانک مرکزی بتواند در هفته آینده توقف نرخ بهره را از سر بگیرد.
بازارهای نوظهور
تورم سالانه برزیل تقریباً مطابق با انتظارات در اوایل نوامبر کاهش یافت و به محدوده هدف نزدیک شد زیرا بانک‌های مرکزی برنامه‌هایی را برای تسهیل بیشتر پولی پیش می‌برند.
نرخ تورم سالانه زیمبابوه برای اولین بار از زمان تصویب اخیر معیار قیمتی جدید که نشان دهنده استفاده گسترده از دلار آمریکا برای معاملات در اقتصاد است، افزایش یافت. افزایش 2 سنت آمریکا در هر کیلووات ساعت در تعرفه های برق احتمالاً در این روند نقش داشته است.
یک بحران آب و هوایی در سراسر ساحل عاج و غنا، با عواقب بر تورم جهانی غذا و کاهش هزینه‌های زندگی در حال وقوع است. باران بیش از حد تولید کاکائو را کاهش داده و برداشت را به تاخیر می اندازد و کسری حاصل از آن قیمت عمده فروشی در نیویورک را به بالاترین میزان در 46 سال اخیر رسانده است.
ایالات متحده
هزینه‌های مصرف‌کننده، تورم و بازار کار ایالات متحده در هفته‌های اخیر کاهش یافته است و شواهدی را نشان می‌دهد که اقتصاد در حال کند شدن است. این ارقام با انتظارات مبنی بر تعدیل اقتصاد در سه ماهه چهارم مطابق با قوی ترین سرعت رشد در نزدیک به دو سال اخیر مطابقت دارد.


منبع: بلومبرگ

۱۲ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۳۵
تعداد بازدید : ۲۴۹
کد خبر : ۶۷,۹۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید