به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نحوه برخورد با بانک های زامبی اروپا

پایگاه خبری فولاد ایران- در مدرسه بازرگانی، یک درس ساده وجود دارد: «اگر شرکتی برای دوره ای پایدار کمتر از ارزش دارایی خالص خود معامله می کند، باید تعطیل یا تجزیه شود.» مطالعه گروه مشاوره بوستون، نشان می‌دهد که 73 درصد از بانک‌های اروپایی زیر ارزش دفتری خود معامله می‌کنند. اکثریت قریب به اتفاق آنها بیش از یک دهه است که این کار را انجام می دهند.
به گزارش فولاد ایران، اینها بانک های زامبی معمولی نیستند. بسیاری از وام دهندگان اروپایی در واقع سودهای سالمی ارائه کرده اند. به گفته تحلیلگران Mediobanca، پرداخت های سهامداران نسبت به قیمت سهام سرسختانه پایین بانک ها، بیش از 15 درصد است. با این حال، سرمایه گذاران بازده فعلی بانک ها را ناپایدار می بینند. حتی در میان معدود بانک هایی که از بهبود قابل توجهی قیمت سهام برخوردار بوده اند، ارزش گذاری ها بسیار پایین تر از ارزش دفتری باقی می ماند.
این یک مشکل کاملاً اروپایی نیست - مطالعه BCG نشان می‌دهد که مشکل ارزش‌گذاری پایین بیش از یک سوم بانک‌های آمریکایی و تقریباً همه بانک‌های بخش‌هایی از آسیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما یک روند سمی خاص در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا وجود دارد. اولین نقطه ضعف، رشد اقتصادی ضعیف منطقه است. دوم سیاست گذاری کیشوستیک منطقه. مالیات های فوق العاده بانکی در چندین کشور اعمال شده است، یا به عنوان مجازات طولانی مدت برای خسارتی که در سال 2008 وارد کردند (مانند بریتانیا)، یا به عنوان پاسخی جدیدتر به حاشیه سود بالاتر (مانند اسپانیا).
طرح ایتالیا برای اعمال مالیات مورد بازنگری قرار گرفت تا به بانک‌ها اجازه دهد ذخایر خود را افزایش دهند، اما همچنان به خاطر ترساندن سرمایه‌گذاران مقصر شناخته می‌شود.
موضوع سوم وسعت عملیات است. بازار داخلی اروپا بسیار بیشتر از هم گسیخته شده است. «اتحادیه بانکی» اتحادیه اروپا و پیشنهاد «اتحادیه بازار سرمایه» عمدتاً فقط یک طرح است. چهارمین نقطه ضعف متمایز، یعنی  ظرفیت سرمایه‌گذاری نسبتاً ضعیف، از سه مورد دیگر سرچشمه می‌گیرد، اما با تشدید نیاز به بازنگری مدل‌های تجاری با ابزارهای هوش مصنوعی و سایر زیرساخت‌های فناوری، بانک‌های ایالات متحده در حال کوچک‌تر شدن هستند. همه این‌ها باعث می‌شود که بانک‌های اروپایی به‌راحتی دست به کار شوند، به‌ویژه با افزایش نکول وام‌ها در این مرحله از چرخه اقتصادی. از جمله دلایل خوش‌بینی، وضعیت ظاهراً جامد سرمایه، نقدینگی و نظارت بانک‌های اروپایی است که در بریتانیا و بانک‌های تحت نظارت بانک مرکزی اروپا حاکم است. بحران بانک‌های منطقه‌ای در بهار در ایالات متحده و فروپاشی Credit Suisse بریتانیا یا منطقه یورو را تحت تأثیر قرار نداد. مطمئناً برخی از سرمایه‌گذاران فرصت‌طلب، مانند Toscafund، صندوق تامینی مستقر در لندن، از گزینه‌های انتخابی بانک‌های اروپایی پول خوبی به دست آورده‌اند.
اگر با گذشت زمان، سرمایه گذاران به طور پیوسته ببینند که ترازنامه بانک ها مستحکم است، محیط سیاست ها ثابت بماند و خاطرات ناامیدی های گذشته محو شود، بانک های اروپایی ممکن است روزی آن را به ارزش دفتری بازگردانند و در نهایت پدیده زامبی را برای همیشه از بین ببرند.


منبع: فایننشال تایمز

۱۴ آذر ۱۴۰۲ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۳۰۷
کد خبر : ۶۷,۹۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید