به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

طلا در اوج

پایگاه خبری فولاد ایران- قیمت طلا در روز دوشنبه به دلیل انتظارات رو به رشد کاهش نرخ بهره در میان سرمایه گذاران، کاهش ارزش دلار و تنش های ژئوپلیتیکی تقویت شد و به بالاترین حد خود رسید.
قیمت این فلز زرد در معاملات دوشنبه تا 3 درصد جهش کرد و به 2,135 دلار در هر اونس رسید، که بالاتر از رکورد قبلی 2,072 دلاری است که در آگوست 2020 ثبت شده بود.
در هفته‌های اخیر، سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای مطمئن شده‌اند که فدرال رزرو آمریکا با موفقیت تورم را از طریق افزایش شدید نرخ بهره مهار کرده است و ممکن است از اوایل ماه مارس سال آینده شروع به کاهش هزینه‌های استقراض کند.
به گزارش فولاد ایران، نرخ‌های بهره بالاتر بازدهی دارایی‌هایی مانند خزانه‌داری آمریکا را بالا می‌برد و سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند. اما، زمانی که نرخ بهره پایین است یا انتظار می رود که کاهش یابد، تقاضا برای اوراق خزانه کاهش می یابد و طلا که هیچ بهره ای را پرداخت نمی کند، جذاب تر می شود.
بازده اسناد 10 ساله خزانه داری ایالات متحده از بالاترین رقم 5 درصدی در 16 سال گذشته که در اواسط اکتبر به دست آمده بود، به 4.3 درصد در روز دوشنبه رسید.
دلار نیز در ماه گذشته در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی 3 درصد کاهش یافت. از آنجایی که طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود، کاهش ارزش دلار باعث شده است که سرمایه گذاران خارج از ایالات متحده برای خرید این فلز هزینه کمتری داشته باشند، که این امر تقاضا را افزایش می دهد و به نوبه خود قیمت طلا را بالا می برد.
ریسک های ژئوپلیتیکی نیز عامل دیگر بالا رفتن قیمت طلاست. سرمایه گذاران معمولاً این فلز را به عنوان یک پناهگاه امن می بینند زیرا دارایی ملموس و کمیاب است که در تنش های ژئوپلیتیکی ارزش خود را حفظ می کند. قیمت طلا در سال جاری تاکنون 10 درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور به‌طور میانگین سالانه بین سال‌های 2010 تا 2021، 473 تن طلا خریداری کردند. نزدیک به یک چهارم کل بانک های مرکزی در نظرسنجی منتشر شده در ماه مه اعلام کردند که قصد دارند ذخایر طلای خود را در 12 ماه آینده افزایش دهند.
نگرانی در مورد پس زمینه متزلزل اقتصاد جهانی و درگیری اسرائیل و حماس باعث افزایش تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی های امن مانند طلا شده است. بعلاوه، انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال آینده فشار نزولی بر دلار آمریکا وارد کرده است و بر جذابیت طلا افزوده است.


منبع: CNN

۱۴ آذر ۱۴۰۲ ۱۳:۴۶
تعداد بازدید : ۲۸۳
کد خبر : ۶۷,۹۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید