به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آفریقا، بزرگترین مشکل اقتصاد جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران- رکود جهانی رشد را در هر اقتصاد بزرگ، از چین و ژاپن گرفته تا آلمان و ایالات متحده، کند می کند. اما طرف دیگر این داستان ناگفته مانده است: حتی اقتصادهایی که هنوز هم می توانند از رشد جمعیت رونق زیادی بگیرند، در انجام این کار شکست می خورند.
به گزارش فولاد ایران، بزرگترین مشکل برای رشد جهانی، در حال حاضر آفریقا است که اکنون 1.5 میلیارد نفر در آن زندگی می کنند. از هر سه نفری که وارد نیروی کار می شوند، یک نفر تا دهه 2030 در این قاره زندگی می کند. برای اینکه اقتصاد جهانی در کل سریعتر رشد کند، آفریقا باید راهی بیابد تا این کارگران را به طور مولد به کار گیرد و از سود جمعیتی خود بهره برداری کند. اما برای اکثر کشورهای آفریقایی، این اتفاق نمی افتد.
تحقیقات نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت در سن کار حداقل 2 درصد شرط لازم برای رشد اقتصادی است که حاکی از سرعت پایدار حداقل 6 درصد است. از سال 2000، 110 کشور دارای رشد جمعیت در سن کار بودند که تقریباً نیمی از آن در آفریقا بود. اکنون فقط 58 مورد وجود دارد که 41 یا بیش از دو سوم در آفریقا هستند.
اگر آفریقا می توانست به اندازه اقتصادهای معجزه آسای شرق آسیا مانند کره جنوبی و تایوان بابت رشد جمعیت سرمایه گذاری کند، سهم آن از اقتصاد جهانی حداقل سه برابر بیشتر از امروز بود.
طی پنج سال گذشته، تنها سه اقتصاد از 54 اقتصاد آفریقا با نرخ سالانه بیش از 6 درصد رشد کرده اند: اتیوپی، بنین و رواندا. این در مقایسه با 12 کشور در سال 2010 کاهش فاحشی یافته است. هیچ یک از اقتصادهای آفریقایی افزایش در درآمد سرانه متوسط نداشته اند و حتی نیمی از آنها شاهد کاهش بوده اند، از جمله سه کشور از پنج کشور بزرگ قاره - نیجریه، آفریقای جنوبی و الجزایر.
آفریقا در حال اضافه کردن کارگران است اما تولید به ازای هر کارگر را افزایش نمی دهد. معجزات اقتصادی آسیا با سوق دادن کشاورزان به سمت تولید که به عنوان سهمی از اقتصاد جهانی کوچک شده است، تولید به ازای هر کارگر را افزایش داد. قدرت‌های تولیدی سابق مانند تایوان به سمت فناوری پیشرفته حرکت کرده‌اند، اما امیدواری‌ها برای اینکه کشورهای آفریقایی بتوانند از مرحله تولید مستقیماً به عصر دیجیتال «جهش کنند» تحقق نیافته است. به همین ترتیب، امیدواری‌ها مبنی بر اینکه صنایع خدماتی ممکن است مسیری جایگزین برای شکوفایی ایجاد کنند، محقق نشده است.
از طرف دیگر، ترکیبی از شرایط روزافزون دشوار جهانی و ناکارآمدی داخلی همچنان در حال توطئه برای خنثی کردن پتانسیل آفریقا است. 14 مورد از 20 دولت فاسد جهان در آفریقا هستند. در آفریقا، مردان قدرتمند فقط تمایل دارند خود را تداوم بخشند، بدون اینکه شرایط اولیه - جاده ها، راه آهن، مدارس دولتی مناسب - را برای افزایش بازده فراهم کنند.
طی سه دهه آینده، جمعیت در سن کار جهان 2 میلیارد افزایش خواهد یافت و تقریبا 80 درصد از این کارگران در آفریقا به سن بلوغ خواهند رسید. این در واقع به این معنی است که این قاره پهناور آخرین و بهترین امید برای معجزات اقتصادی است. اما اگر نتواند نتیجه دهد، رشد جهانی که تحت تاثیر فشار جمعیتی در هر جای دیگر قرار دارد، به کاهش خود ادامه خواهد داد.


منبع: فایننشال تایمز

۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۲
تعداد بازدید : ۳۲۱
کد خبر : ۶۸,۱۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید