به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سرعت عجیب رشد اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه چهارم

پایگاه خبری فولاد ایران- اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه چهارم به طرز تکان دهنده ای قوی باقی ماند تا سال 2023 را بسیار قدرتمند به پایان برساند، زیرا مصرف کنندگان و مشاغل همچنان به هزینه های خود ادامه می دهند و انتظارات مربوط به رکود را کاهش می دهد.
وزارت بازرگانی روز پنجشنبه گزارش داد که تولید ناخالص داخلی، که وسیع‌ترین معیار تولید اقتصادی است، با نرخ سالانه 3.3 درصدی فصلی و تعدیل شده بر اساس تورم از اکتبر تا دسامبر افزایش یافت.
به گزارش فولاد ایران، رشد کلی در سال 2023، از ژانویه تا دسامبر سال گذشته، با نرخ قوی 2.5 درصد ثبت شده است. قدرت اقتصاد در ماه های پایانی سال 2023 مبتنی بر هزینه های مصرف کننده، سرمایه گذاری تجاری، هزینه های دولت، صادرات و بهبود شرایط مسکن بود.
مخارج مصرف کننده که حدود دو سوم اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می دهد، در سه ماهه چهارم با نرخ 2.8 درصدی رشد کرد که سرعت کمی کمتر از نرخ 3.1 درصدی در دوره سه ماهه قبل بود. در همین حال، هزینه های کسب و کار از 1.4 درصد به 1.9 درصد افزایش یافت.
گزارش تولید ناخالص داخلی پنج‌شنبه نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده در ماه‌های اخیر تا حدودی سرد شده است، اما مشخص نیست که آیا این کاهش سرعت برای حفظ فدرال رزرو در مسیر کاهش نرخ‌های بهره به این زودی کافی بوده است یا خیر.
کریستوفر والر، رئیس بانک مرکزی، یکی از مقامات بانفوذ بانک مرکزی، در سخنرانی اوایل این ماه گفت که اگر فعالیت‌های اقتصادی تعدیل شده عمل نکند، این امر می‌تواند کاهش نرخ بهره را به تاخیر بیندازد. انتظارات بازار از اولین کاهش نرخ بهره در ماه مارس در هفته های اخیر در حال فروپاشی بوده است.
در حالی که ایالات متحده برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود، آخرین قرائت تولید ناخالص داخلی شواهد بیشتری را نشان می دهد که اقتصاد به هیچ وجه به منطقه رکود نزدیک نیست.
آمریکایی ها هنوز در حال باز کردن کیف پول خود هستند و تمایل مصرف کنندگان ایالات متحده به خرید در حال افزایش است که بیشتر به دلیل کاهش تورم است.
به گفته اقتصاددانان، همه اینها تصویر واضحی از یک چشم‌انداز اقتصادی قوی را نشان می‌دهد، که باید رتبه‌های ضعیف جو بایدن را در مورد اقتصاد در نظرسنجی‌ها بهبود بخشد. انتظار می‌رود که بایدن و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری، در سخنرانی‌های جداگانه‌ای که در پنج‌شنبه برگزار می‌شود، اقتصاد قوی را تبلیغ کنند و در عین حال خاطرنشان کنند که هنوز نابرابری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
اقتصاددانان و مقامات فدرال رزرو به طور گسترده انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده در سال جاری نسبت به سال 2023 با سرعت کمتری پیش برود، اما منقبض نشود. این بدان معناست که فدرال رزرو هنوز هم برای شکست دادن تورم بدون از دست دادن انبوه مشاغل، که به عنوان فرود نرم شناخته می شود، راه مناسبی دارد.
شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی بدون احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی، معیاری برای سنجش تورم اساسی است که در دوره اکتبر تا دسامبر برای دومین سه ماهه متوالی در سطح 2 درصد ثابت ماند. این دقیقاً در هدف رسمی فدرال رزرو است.
مکانیسم فدرال رزرو برای کاهش تورم، سرد کردن عمدی اقتصاد از طریق نرخ‌های بهره بالاتر است که در حال حاضر در بالاترین حد خود در 23 سال گذشته قرار دارند.
مقامات فدرال رزرو هفته آینده برای آخرین جلسه سیاست پولی خود در واشنگتن گرد هم می آیند و انتظار می رود که آنها برای چهارمین جلسه متوالی نرخ بهره را ثابت نگه دارند.


منبع: CNN

۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۱۵
تعداد بازدید : ۲۱۱
کد خبر : ۶۸,۵۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید