به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش صادرات گاز آذربایجان به اروپا با حمایت آمریکا

پایگاه خبری فولاد ایران- پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در 20 تا 21 فوریه از واشنگتن بازدید کرد. وی با مقامات ارشد ایالات متحده دیدار کرد و توافقی را به دست آورد که می تواند گامی مهم در جهت افزایش صادرات گاز آذربایجان به اروپا باشد.
بر اساس بیانیه وزارت انرژی آذربایجان، طرفین توافق کردند که در راستای حمایت آمریکا از گسترش کریدور گاز جنوبی - سه خط لوله ای که صادرات گاز آذربایجان را به اروپا می برد، همکاری کنند.
جزئیات بیشتری از این توافق، یا اینکه این همکاری یا حمایت آتی ایالات متحده از گسترش کریدور گاز جنوبی ممکن است به چه شکل باشد، ارائه نشده است.
وزارت انرژی آذربایجان در 21 فوریه گزارش داد که شهبازوف همچنین با جنیفر گرانهولم وزیر انرژی ایالات متحده دیدار کرده است.
دیدار آنها شامل بحث در مورد همکاری احتمالی دوجانبه در زمینه تامین گاز و "انرژی سبز" و تبادل نظر در مورد "پروژه های امنیت انرژی که توسط آذربایجان به عنوان تامین کننده سنتی انرژی اجرا می شود" و همچنین توسعه دریای خزر-دریای سیاه بود.
همچنین موضوعات مربوط به کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، COP29 که آذربایجان بین 11 تا 24 نوامبر سال جاری در باکو میزبان آن خواهد بود، مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش 
فولاد ایران، تهاجم روسیه به اوکراین منجر به توقف تقریباً کامل صادرات گاز روسیه به اروپا شده است که علاقه به ترانزیت گاز هم از آذربایجان و هم کشور ساحلی خزر ترکمنستان به اروپا را برانگیخته است.
در ژوئیه 2022، آذربایجان و اتحادیه اروپا به توافقی تاریخی دست یافتند که صادرات گاز آذربایجان به اروپا را تا پایان سال 2027 دو برابر کرده و به 20 میلیارد متر مکعب در سال رساندند.
کنسرسیومی که این خط را اداره می کند در ژانویه سال گذشته اعلام کرد که آماده است تا سال 2026 ظرفیت خود را تنها 1.2 میلیارد متر مکعب در سال توسعه دهد، که فاصله زیادی با 10 میلیارد متر مکعب اضافی وعده داده شده به بروکسل در سال دارد. هنوز هیچ برنامه‌ای برای توسعه خط لوله تاناپ که گاز آذربایجان را از ترکیه عبور می‌دهد یا خط لوله قفقاز جنوبی (SCP) که گاز آذربایجان را به ترکیه منتقل می‌کند، اعلام نشده است که هر دو نیاز به افزایش قابل توجهی دارند.
گسترش سه خط لوله پرهزینه خواهد بود، به طوری که هر سه خط به کمپرسورهای جدید گران قیمت نیاز دارند و خط SCP نیز احتمالاً به احداث یک خط لوله موازی جدید نیاز دارد.
هرگونه حمایت یا همکاری عمومی از سوی ایالات متحده برای کمک به تحقق توسعه خط لوله می تواند به غلبه بر عدم تمایل خریداران به تعهد به منبع گازی که از وجود آن مطمئن نیستند، کمک کند.


منبع: Oilprice

۸ اسفند ۱۴۰۲ ۱۲:۳۰
تعداد بازدید : ۲۸۱
کد خبر : ۶۸,۹۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید