به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین اهرمی برای پایان دادن به بحران دریای سرخ ندارد

پایگاه خبری فولاد ایران- در آغاز جنگ ویرانگر اسرائیل علیه غزه، به نظر می‌رسید که چین با شرکای منطقه‌ای خود، عربستان سعودی و ایران، در یک صفحه قرار داشته باشد. هر سه تجاوز اسرائیل را محکوم کردند، خواستار حل و فصل مذاکره برای رسیدگی به نارضایتی فلسطینی ها شدند و کنفرانس ها و اجلاس هایی را با هم برگزار کردند تا مخالفت جمعی خود را با درگیری بیان کنند.
اما حملات حوثی ها به مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ این اجماع را بر هم زده است. از آنجایی که ایران رسما هرگونه دخالت مستقیم خود را با وجود روابط نزدیک بدون شک با حوثی‌ها انکار می‌کند و عربستان سعودی پس از پایان درگیری طولانی و پرهزینه خود با این گروه مسلح، از نظر استراتژیک ساکت باقی می‌ماند، پکن خود را در موقعیت نامناسبی می‌بیند.
چین مخالفت خود را با این حملات پنهان نکرده است، چراکه به عنوان بزرگترین صادرکننده کالا در جهان و یکی از بازیگران برتر در صنعت کشتیرانی جهانی، سهم اقتصادی زیادی در حفظ امنیت خطوط کشتیرانی دارد.
در این زمینه، ایالات متحده تلاش کرده است تا چین را وادار به اعمال نفوذ بر ایران برای توقف حملات کند، اما هیچ حرکت عمده ای از سوی دیپلمات های چینی در این راستا صورت نگرفته است. این نشان‌دهنده این واقعیت است که خود ایالات متحده در پایان دادن به بحران دریای سرخ با استفاده از اهرم‌های فشار بر اسرائیل بسیار تواناتر است.
به گزارش فولاد ایران، اکثر صادرات چین به اروپا از طریق کانال سوئز انجام می شود و شرکت های چینی اخیراً قراردادهای سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری در منطقه اقتصادی کانال سوئز امضا کرده اند.
اگرچه حوثی‌ها متعهد شده‌اند که به کشتی‌های چینی حمله نکنند، چین همچنان از این بحران آسیب اقتصادی قابل توجهی متحمل شده است.
چین تمایلی به محکوم کردن مستقیم حوثی‌ها یا ارتباط علنی آنها با ایران نداشته است، اما بارها مخالفت خود را اعلام کرده و از همه طرف‌ها خواسته است که به آزادی ناوبری احترام بگذارند. یک مقام آمریکایی به فایننشال تایمز گفت که «نشانه هایی» وجود دارد که نشان می دهد چین در حال اعمال فشار است، اما تأثیر آن نامشخص است.
با این حال، ایالات متحده همچنان اصرار دارد که چین می تواند ایران را در مورد وضعیت دریای سرخ تحت فشار قرار دهد. این موضوع در جریان یک سری ملاقات میان جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده و وانگ در بانکوک در اواخر ژانویه مطرح شد.
از آنجایی که ایالات متحده حملات نظامی بیشتری را در منطقه انجام داده است، چین در مورد تشدید بالقوه تنش ناآرام تر شده است. چین ممکن است فشار ناشی از اختلالات کشتیرانی جهانی را احساس کند، اما درگیری گسترده‌تر بین ایالات متحده و ایران این پتانسیل را دارد که کل استراتژی اقتصادی این کشور را در منطقه تهدید کند. پکن آشکارا گفته است که معتقد است بهترین راه برای آرام کردن اوضاع، آتش‌بس در غزه است که حوثی‌ها به صراحت گفته‌اند که منجر به پایان دادن به حملات آنها خواهد شد.
مطمئناً بسیار عجیب است که آمریکا اصرار دارد چین از نفوذی که لزوماً بر ایران و حوثی‌ها ندارد استفاده کند، اما در نظر ندارد از وزن دیپلماتیک خود برای مهار اسرائیل و پایان دادن به جنگ غزه استفاده کند.
واشنگتن اهرم اقتصادی، نظامی و سیاسی زیادی بر دولت اسرائیل دارد، اما از استفاده از آن خودداری می کند. در عوض، در بحبوحه کمپین وحشیانه مجازات دسته جمعی خود علیه مردم غزه، که کارشناسان حقوقی و دیوان بین المللی دادگستری گفته اند ممکن است به نسل کشی تبدیل شود، به اسرائیل سلاح می فرستد.


منبع: الجزیره

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ۱۲:۱۵
تعداد بازدید : ۴۷۵
کد خبر : ۶۹,۰۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید